Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, 2012-04-11 Resursstarka elever och skolframgång – om dolda resurser och kamrateffekter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Om risk- och skyddsfaktorer
Kultur för alla – gäller det mig
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Samordning – samverkan - samarbete Falkenberg 21 november 2011 Berth Danermark
SET Social Emotionell Träning
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Stöd för inkludering.
Yngre skolbarns kamratkulturer
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
SMAK-seminariet Berth Danermark
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Läroplansträff fritidshem
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Om mötet mellan biståndshandläggaren och den äldre.
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Elevdemokrati i praktiken
Högskolor och Samhälle i Samverkan, 4 maj 2011 i Karlstad Välkommen till seminariet på temat ”SKL:s roll för utökad samverkan mellan vetenskap och praktik”
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Utvecklingsstörning i ett livsperspektiv Familjeliv och föräldraskap Skola – utbildning Arbetsliv och sysselsättning Utvecklingsstörning och.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Möjlighet till Egen Kraft!
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Inkludering eller exkludering?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Strategi för hälsa
Ambassadör för Teknikcollege
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Kognitivt perspektiv.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Resursstarka elever och skolframgång – om dolda resurser och kamrateffekter Göran Nygren Doktorand på etnologiska avdelningen Avhandlingsämne: Elevers förhållningssätt till skola, kunskap och framtid på skolor med goda kunskapsresultat Skolkultur, elev- och kamratidentiteter och positioner, elevsocialisation, om elevers resurser, erfarenheter och upplevelser. Processerna? Individ – grupp – klass – skola

Mål med föreläsningen 1.Deltagarna ska ha fått nya kunskaper och reflektera om kamrateffekters betydelse för barns skolgång, vardagsliv och livschanser. 2.Deltagarna ska kunna använda erfarenheterna från föreläsningen i sin vardagliga verksamhet, professionellt och fritid, för att reflektera, och utveckla strategier för att främja positiva kamrateffekter och därmed barns möjligheter till utveckling. 3.Föreläsningen ska vara utforskande, dvs deltagarna ska tillsammans reflektera och identifiera andra typer av kamrateffekter, dvs erfarenhetsutbyte och framåtsyftande. 4.Deltagarna ska känna till och kunna tillämpa ett normkritiskt perspektiv, ett intersektionellt perspektiv och reflexivitet för att kunna motverka strukturella maktordningar och främja erkännande, rättvisa uppväxtvillkor och livschanser för alla barn oavsett bakgrund och livsvillkor. Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Föreläsningens disposition 1.Föreläsning med fyra delar: Kamrateffekter Dolda läroplaner och resurser Framtiden – skolvardag – resurser Inkludering och kamrateffekter 2. Bikupor 3. Uppsummering och frågestund 4. Värdering Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Tre undersökningar med fältarbeten 1. Pilotstudie 2000, år 8, 5 veckor. Friskola med resursstarka elever – homogen elevsammansättning. 2. Elever med rörelsehinder, , år 1-9, sju skolor. 3. Fältarbete , Två klasser, år 8 och 9 (91 obs. 31 int.). Kommunal skola, heterogen elevsammansättning. Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Övergripande frågeställningar: Hur ser elevernas skolvardag ut? Vilka erfarenheter och upplevelser har de? Vad tycker och tänker de om sin skolsituation, om deras sociala situation, om skolarbetet, kunskap och bildning och om framtiden? Vad kan vara resurser för eleverna och hur används de?

Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Etnologisk samtidsundersökning med fältarbete – Perspektiv och utgångspunkter Konstruktivistiskt perspektiv Barnperspektiv och barnens perspektiv Etnografi och kulturanalys Vardagsliv och skolvardag Explorativ ansats Helhetsperspektiv (holistiskt) Elevers interaktion, erfarenheter och upplevelser

Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Kamrateffekter Ofta kvantitativa studier om elevsammansättningens betydelse för studieresultat (provresultat) Skolverkets rapport, Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? En kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer (2009) ”Kamrateffekter innebär att en elevs resultat påverkas av kamraternas prestationsnivå” (s. 19) ”elever påverkar varandra genom så kallade kamrateffekter, vilka kan vara både positiva och negativa” (s. 193) Lågpresterande elevers skolprestationer vs Generellt perspektiv: elevers förhållningssätt till skolan. Lokal/mikrostudie: elevers förhållningssätt, interaktion, erfarenheter – upplevelser, handlingar: intentioner och effekter, meningsskapande.

Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Kamrateffekter – Några situationer och teman Elever som kunskapsförstärkare - studiemotiverande 1.Egna yttranden och praktiker i klassrummet (kunskap, bildning, universitet, framtiden). 2.Används av läraren som kunskaps- förstärkare (helklass, frågor och svar, förevisa t ex redovisning, goda exempel, legitimerar/bekräftar skolans kunskaps- och bildningsprojekt. 3.Elevförebild. Elever som observerar andra elever. Knäcka koder och pluggstrategier 4.Hjälpa varandra i skolarbetet. Spontant: Flicka→flicka, pojke→pojke, pojke→flicka, sällan flicka →pojke. Strukturell maktordning

Kamrateffekter, 2 1.Klass- och skolkultur. Proskolkultur och proelevidentitet. 2.Bus och oordning med skol- och kunskapsförstärkande effekter. 3.Spontana situationer, grupprum om judarnas historia, lunchsamtal (om Wallenberg) 4.Samarbete. Beting som motiverande för samarbete, och riskerna för negativ självbild. Elevsammansättningens betydelse Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Kamrateffekter, 3 1.Språket som inkluderande eller exkluderande praktik och kamrateffekt. A)Inkluderande: stimulerar och motiverar språklig utveckling och förmåga; kommunicerar ett förhållningssätt av respekt och erkännande. Den andre och skolan. Språket-kunskap-bildning. B) Exkluderande: kan användas positionerande, marginaliserande, som maktmedel och praktik → självbild. Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Elevernas dolda läroplaner och resurser – ett exempel på kamrateffekter Populärvetenskapliga tidskrifter som dold resurs för barn och unga. Tidskrifter, hemmet, skolbibl, vardagslivet läsvanor. Tidskrifter och kunskap – mål och medel? Jfr Illustrerad vetenskap och Frida. Klass och genus – nätverk, kamrateffekter och självbild. Medelklasspojkar, förebilder och dolda resurser i linje med core curriculum, kunskaps- och bildningssyn. Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Elevernas dolda läroplaner, resurser och kamrateffekter, 2 Gemenskaper och nätverk – Skapa informella utbildnings- och livsplaner. Förhållningssättet ”just enough”. Relativt: pro- vs anti-elevidentitet. Meningen m skola, informationskapital → strategier. Balans: nutid och framtid. Klass- och genusrelaterat för utbildnings-, yrkes- och livsplaner. Elevers förhållningssätt till skola o kunskap: mål i sig och/eller instrumentellt/medel för något annat t ex gymnasiet. Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Skolarbetet? Var, när, hur och varför? Meningen med skolan → Elevens ”läroplan” och projekt, skolans, hemmets, kamraternas? Det goda livet vs skolarbete, disciplinering och framtida kvalificering Icke-undervisning i skolan som raster, håltimmar = socialt rekreationsprojekt Klassrum och hemmet = arbetsplatser Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Negativa kamrateffekter 1.Destruktiva beteenden. Elevgrupperingar med avståndstagandet eller utanförskapet som gemenskap. 2.Positioneringar, hierarkiseringar och maktutövning. Situation och kontext. 3.Förhandlingar mellan elev- och kamratpositioner inom individen och gruppen → exkludering o marginaliseringar 4.Stökiga eller antielever och negativa effekter på elevernas skolvardag, för deras sociala liv och lärande. (Skolans tystnad! Eleverna och framtiden!) Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Framtid – skolvardag – resurser Elevens kunskapsutveckling – framtiden? Släkten som socialt nätverk med resurser för framtiden! Djungeltelegraf med kall och het kunskap, kulturella, sociala och ekonomiska resurser Informella och privata nätverk som resurser för offentliga arenan (utbildning och arbetsliv) Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Framtid – skolvardag – resurser 2 Kamrateffekter och exklusiva nätverk Het kunskap som visualisering av framtiden! Tillit och framtidsstrategier. Social reproduktion – mobilitet. Mobilitet: 1.Medel- och överklass från offentlig till privat sektor. 2.Lärarbarn till andra akademikerbanor 3.Klassresenärer – släktens stöd Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Framtid – skolvardag – resurser 3 Skolsituationer där kamrateffekter och interna och externa nätverk inverkar Medvetna och omedvetna kamrateffekter. Förmedling av kunskaper och visualiseringar av elevideal, meningen med skolan och framtidsstrategier. Elevers tillgång av resurser viktiga för deras visualiseringar och strategier för skolan och framtiden Skolan och rättvisa! Likvärdighet och barns rätt till utveckling! Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Rh-studien om inkludering resp exkludering och kamrateffekter Fanns både inkluderade och exkluderade elever. Skol- och elevkulturer inverkar på grad av inkludering eller exkludering. Vardagliga förhandlingar. Kamrateffekter för elevernas sociala situation och lärande Inkluderande resurser. (Förflyttningshjälpmedel och teknisk apparatur – praktiskt och som medel, inkluderande individer som skolpersonal, elever, släktingar och grannbarn.) Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Rh-studien om inkludering resp exkludering och kamrateffekter Engagemang och erkännande har betydelse för inkludering (Vardagspraktikerna!). Budskap: ”Du hör hemma här!” ”Jag är intresserad av dig!” (både från vuxna och elever) Exkluderande situationer är ofta omedvetna Ex. Lektionsgenomgångar? Helklass eller liten grupp? Nationellt prov? Roliga lekar? Friluftsdagen? Arbets- och lärandemiljön?

Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Rh-studien om inkludering resp exkludering och kamrateffekter I skolan finns en strukturell maktordning där funktionshinder och kön (och ålder) samverkar, vilket påkallar behov av inkluderande strategier och reflexivitet på alla nivåer inom organisationen. Positions- och perspektivberoende. 1. Maja och Emma 2. Adam och Rebecka (ex skolarbete) Elevernas självbilder styrs av omgivningens bemötande (strukturella maktordningar, situationer, kontext, relationellt och relativt). Effekterna (självbild, handlingsutrymme)?

Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi, Rapporternas resultat Slutsatserna – empiriska fynd för aktörer på olika nivåer. Beskrivningar av hur de sociala och kulturella processerna kan se ut samt analyser av dessa. Reflektion → reflexivitet! Förhålla sig till situationerna! Identifiera kamrateffekter och resurser. Individ-, grupp- och organisations. Utveckla inkluderande och kompensatoriska strategier! Ledarskapsfråga!

Inkludering och mångfald Inkludering – Erkännande – Normkritiskt perspektiv – Intersektionalitet – Kategorier och Hierarkier – Makt Mångfaldsmedveten pedagogik – Reflexivitet 4 legitimitetsargument (Wickström, J 2011): 1.Rättvise-, 2.Demokrati-, 3.Kvalitets-, 4.Maktargument Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Bikupor: två och två! 1.Vilka typer av kamrateffekter har du själv varit med om? 2.Hur ser du att din verksamhet kan använda dig av kamrateffekter i en positiv riktning (t ex för att främja inkludering, elevers/människors lärande och utveckling, skapa ett gynnsamt lärandeklimat och miljö)? Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Tre publikationer 1.Barnens och kamratkulturens betydelse för skolframgång, artikel i antologi 2.Framgångsrika elever i en framgångsrik klass – Resursstarka barns strategier för skolarbetet och framtiden, Forumrapport. 3.Skolvardag med rörelsehinder – En etnologisk studie. Forumrapport. Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Mål med föreläsningen 1.Deltagarna ska ha fått nya kunskaper och reflektera om kamrateffekters betydelse för barns skolgång, vardagsliv och livschanser. 2.Deltagarna ska kunna använda erfarenheterna från föreläsningen i sin vardagliga verksamhet, professionellt och fritid, för att reflektera, och utveckla strategier för att främja positiva kamrateffekter och därmed barns möjligheter till utveckling. 3.Föreläsningen ska vara utforskande, dvs deltagarna ska tillsammans reflektera och identifiera andra typer av kamrateffekter, dvs erfarenhetsutbyte och framåtsyftande. 4.Deltagarna ska känna till och kunna tillämpa ett normkritiskt perspektiv, ett intersektionellt perspektiv och reflexivitet för att kunna motverka strukturella maktordningar och främja erkännande, rättvisa uppväxtvillkor och livschanser för alla barn oavsett bakgrund och livsvillkor. Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,

Värdering Skriv på ett papper minst en sak om följande saker om dagens föreläsning (dvs föreläsning, bikupa samt uppsummering och frågestund) 1.Resultat? Det här tar jag med mig från dagens föreläsning. 2.Process? Det här tyckte jag var bra med föreläsningen? 3.Det här kan göras bättre till nästa föreläsning eller tips till Göran? Göran Nygren, Institutionen för kulturantropologi och etnologi,