15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadskommunikation och mediaval
Advertisements

Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Reklam och konsumentinformation
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 12:1 Olika metoder för kundundersökningar Skrivbordsundersökning: använder.
H2000 Servicekunskap – för goda kundrelationer Kopiering tillåten © Liber AB 11:1 Arbetsmiljö.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Kommunikation.
Nu Skin Europa, Mellanöstern och Afrika (”EMEA”)
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Samuel Svenson samsv
Farlig utrustning.
Grafisk profil.
XX kommun Kommunikationsplan.
Föräldraråd Välkommen på föräldraråd.
Konsumenträtt.
Produkt, pris, plats och påverkan
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Gymnasiearbete 100 p.
Öka er kunskap kring smittspridning vid livsmedelshantering
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att diskutera och argumentera!
Arbetsformer XX vattenråd.
Stimulerande butiksmiljö
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Versions- & Patchstrategi Primula
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
- Mottagare, medborgare, medskapare
Årsrapport EHFF Rapporten godkänns av ÖK och dessutom av GD
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
1 Åtta goda skäl till att ställa ut på en mässa
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Förnyelsepriset 2018 Då är det åter dags för förnyelsepriset. Det är nu femte året i rad som priset ska delas ut.
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
PRODUKTUTVECKLING.
- Att vara personlig och beröra
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Rättigheter = s. 20.
90 Konto, Svensk Insamlingskontroll
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
FIRST LEGO League 2018 Östersund
Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun?
Gymnasiearbete 100 p.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Tävling -Datadrivet kvalitetsarbete
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring Produktplacering PR – publika relationer

15:2 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Mässor − några exempel Fackmässor –Klädmässan Älvsjö –Milamässan Konsumentmässor –Dagens hushåll Det är vanligt att en mässa inleds med några dagar som fackmässa och sedan avslutas som en konsumentmässa

15:3 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Att lyckas på mässor 1.Bestäm målet med deltagandet 2.Tänk på att montern är både en säljplats och en arbetsplats 3.Låt företagets namn dominera montern 4.Placera intresseväckare så att de syns bra 5.Ljussättningen av montern bör du tänka speciellt på 6.Undvik hinder i montergränserna 7.Låt montern ha stora fria ytor 8.Välj rätt montertyp: Väggmonter, Ö-monter eller Halvö-monter 9.Utnyttja mässdeltagandet på flera sätt 10.Locka kunder till montern: publicitet, mässkatalog, inbjudningsaktiviteter, säljkåren

15:4 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Direktmarknadsföring Direkt dialog med kunden Svarskort Direktlänk från nyhetsbrev etc Mätbar

15:5 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sponsring Kommersiellt mål Syftar till att skapa en positiv bild av företaget Krav på motprestation En variant är produktplacering (product placement)

15:6 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB PR, publika relationer Pressrelase Exlusivartikel Presskonferenser Företagsbesök Provturer Seminarier Kapitalmarknadsdagar Exempel på PR-aktiviteter

15:7 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 15 Mässdeltagande är ett relationsskapande medium. På mässan kan företaget skapa och vidmakthålla relationer till sina kunder. Det finns två typer av mässor: –Fackmässor som vänder sig till yrkesfolk. –Konsumentmässor som vänder sig till allmänheten. Det är vanligt att fackmässor vars innehåll kan intressera allmänheten också har dagar för allmänheten (ofta avslutande dagarna). Direktmarknadsföring är ett sätt att skapa en dialog med kunden. Det kan vara direktadresserad reklam, telemarketing, e-post, bilagor vid utskick etc. DM bygger på att mottagaren ska svara eller agera på annat sätt inom en viss period. Genom att mäta hur många som svarat etc. kan DM snabbt utvärderas. Sales promotion är ett annat namn för säljfrämjande åtgärder. Det är bl.a. allt material som företagets säljare kan dela ut till butikerna som pennor, skyltar, CD med kataloger, butiksmaterial etc.

15:8 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 15, forts. Udda medier kan ge stark effekt, vilket kan uppväga att dessa medier sällan har särskilt stor räckvidd. Event marketing syftar ofta till att marknadsföringen ska uppmärksammas av massmedierna, som sedan rapporterar om den på obetald plats. Sponsring innebär att företaget satsar pengar i t.ex. idrotts- eller kulturverksamheter. Satsningen har ett kommersiellt mål, t.ex. att skapa en positiv bild av företaget, dvs bygga upp företagets corporate image.

15:9 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 15, forts. Produktplacering är ett sätt att exponera företags produkter och varumärken i film och TV-program. PR handlar om att sprida information om företaget på ett medvetet sätt, för att få medierna att rapportera om företaget. Men det handlar också om att lyssna på omgivningen och skapa ett samarbete med massmedierna, så att man kan få en ömsesidighet i relationen med medierna.