Vägverket1 2009-06-10 Vägverkets tjänster och leveranser till kund Gunilla Freij, VV.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Nyttorealisering på 10 min
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
Trafiksäkerhet & Ledningssystem
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
AU Digital samverkan LO Process
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Intressenter OL108A.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Reseproduktion och försäljning
Aktiviteter och upplevelser
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Samverkanswebben POKarlsson, Stockholms brandförsvar
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
Marknadsföring och försäljning
Miljösamverkan Skåne Verksamhetsplan
Strategisk inriktning för Trafikverket
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Välkomna till Projektledningskurs. Önskar Carina Höyheim carina
Styrning och nyckeltal
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Framtidskartläggning
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Leveranser/Aktiviteter Iterat #2
Presentation av ledningssystemet
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Hastighetsbegränsningar
Modell för säker trafik
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Sälja en produkt eller tjänst
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Miljömålen består av tre slags mål
Aktuellt från Västtrafik
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Ledningar i kommunal mark & ”Utbyggnadslagen” Nätverket SAK 4 maj 2017
ArtDatabanken Till styrmodell .
Miljömålen består av tre slags mål
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
FSO dagar 2019.
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Vägverket Vägverkets tjänster och leveranser till kund Gunilla Freij, VV

2Vägverket Uppdrag et har varit att identifiera och beskriva tjänster och leveranser till kund utifrån ett kundperspektiv Underlag till arbetet har varit benchmarkning hos andra myndigheter och fokusgrupper med olika målgrupper Kunskaperna om Vägverket är i många avseenden svaga och mycket av det vi gör ses som en hygienfaktorer Kundtillvänt språk är viktigt Info- och marknadsstrategi: Att lyfta fram våra leveranser mot kund på scen allt annat vi gör som det som sker bakom kulisserna. Återstående arbete: Synbara förbättringar för kunderna. Lyfta fram de tjänsteområden som kunderna anser levererar kundnytta Kommunikation & förankring. Samordning och driv av projekt (DKÄ, vv.se, e- tjänster etc.) Kundnöjdhet - Våra löften kopplas till de tjänster som vi marknadsför Uppföljning – ekonomisystemet anpassas Arbetsgång och upplägg av projektet.

3 ”Vi skiter i vem som har hand om det, vi vill ju bara ha svar” ”Om de gör sitt jobb riktigt bra skall man ju inte märka något alls”. ”Då blir det köer på vägarna”. ”Vägverket är ett nödvändigt ont” ”Är det dom som plogar vägarna på vintern?” ”Jag åker ju ofta till Varberg. Jag tänker inte på det som en resa”. Resultat från fokusgrupperna ” Man tenderar att se hela VV som ”en hygienfaktor”.” Vägverket

Kundperspektiv

Två tjänsteområden på scenen Trafikinformationstjänster Tjänsten är att tillhandahålla information och kunskap om tillståndet på våra vägar och möjligheten att kunna planera sin eller andras resor. Tjänsteområdet ska presentera fakta kring vilken framkomlighet som råder i realtid men också presentera fakta kring kommande inskränkningar och när de ska eller beräknas upphöra. Framkomlighetsinkränkningar (olyckor, pågående och planerade vägarbeten) Väglagsinformation När kommer plogbilen Reseplanerare Rastmöjligheter Webbkameror Information om vägar via karta Kolonnkörningar Servicetjänster Kunden erhåller tillstånd och beslut i olika typer av myndighetsärenden. Man kan även beställa prenumerationer på informationsmaterial om Vägverket och Vägverkets verksamhet. Skyltning Utfart Transportdispens Förarprov Skadestånd TA-plan Bidrag enskild väg Ledningsärenden Bullerskydd Tillstånd för evenemang Prenumerationer (nyhetsbrev, tekniska beskrivningar) 5Vägverket Lyfta fram tjänsterna på vv.se startsida (årstidsvarierat). Använda ett kundtillvänt språk. Förklara tjänstens innehåll. Även få informationen via kundtjänst & trafikledarna. Satsa på e-tjänster. Lyfta fram tjänsterna. Använda ett kundtillvänt språk. Förklara tjänstens innehåll.

och fyra tjänsteområden som vi arbetar med ”bakom kulisserna” 6Vägverket Ett fungerande vägnät Varje dag erbjuder vi dig tillgång till ett fungerande vägnät med goda bytespunkter till andra trafikslag. Framkomliga, tillgängliga och säkra vägar Rast- och uppställn.platser Trafikanordningar Pendlar- och samåkn.parkeringar Hållplatser, terminaler Vägvisning Bättre möjlighet att nyttja vägnätet Tillsammans med dig och våra samarbetsparters utvecklar vi din och andra trafikanters förmåga att nyttja vägnätet smart och säkert. Ge transportdispenser Certifiera förare Påverkansarbete (använda säkerhetsutrustning, köra nyktert, hålla hastigheter) Tillförlitlig information Vi ger dig och ”serviceproviders” dagligen tillgång till tillförlitlig information om vägar, regler och trafik som behövs för att planera och genomföra resor. Trafikledning Regler/regelverk Informationsprodukter: (akut trafikläge, bärighetsläge, evenemang, avvikande färjetider, kolonnkörning, kövarning, beräknad restid, vägarbeten, väglag) En hållbar livsmiljö Tillsammans med näringsliv, kommuner och trafikanter bidrar vi till att skydda och utveckla livsmiljön för dig och din familj. Bullerskydd Vattenskydd Luftkvalitet Skydd av områden för rekreation o friluftsliv Kulturmiljö Biologisk mångfald Minimal barriäreffekt Estetik, vackra vägar Jämställdhet Kompensationsåtgärder

7Vägverket Lyft fram trafikinformation och servicetjänster mot kund. Förankra och kommunicera internt – varumärkesbärare Samordna och driva på arbetet med e-tjänster, DKÄ, Mina sidor, vv.se Koppla våra löften till tjänsterna Färdigställa samordning med ekonomimodellen Lyfta fram tjänsterna på vv.se startsida (årstidsvarierat). Använda ett kundtillvänt språk. Förklara tjänstens innehåll. Även få informationen via kundtjänst & trafikledarna. Förslag till fortsatt arbete Satsa på e-tjänster. Lyfta fram tjänsterna. Använda ett kundtillvänt språk. Förklara tjänstens innehåll.