GLOBAL UTVECKLINGSPOLITIK GENOM ETT NORDISKT ÖGA.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Ungdomspolitik i Sverige och Europa – var blåser vindarna? Calle Nathanson Tillväxt och samhällsbyggnad.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
EN GEMENSAM EUROPEISK INTEGRATIONSPOLITIK – I SVERIGE?
Den nationella ungdomspolitiken
Miljödepartementet Framtidsjobb & stärkt konkurrenskraft för dem som bidrar till giftfri vardag? Lena Ek, Fores, nov 2013.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
ILOs rekommendation 202 Social Protection Floors
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Building Bridges and Breaking Bonds
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Supported Employment för invandrare? Varför inte! Bengt Eklund Annika Bengtsson Arbetsmarknadsstyrelsen.
Europeiska regionalfonden Medborgarbudget. Varför medborgarbudget? För att öka medborgarnas möjlighet till inflytande över budget och resurser Vilka har.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Inkludering – med plats för alla
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Europeiska Integrationsfonden för tredjelandsmedborgare.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Europeiska Integrationsfonden för tredjelandsmedborgare.
Helena Rojas, verksamhetschef
Nämndplan 2015.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Vad driver den etniska bostadssegregeringen i Sverige och vilka konsekvenser leder detta till? Emma Neuman KEFU-dagen, Lund 2 juni 2016.
1. 2 Growing Up Together Ett erfarenhetsutbyte mellan Sverige och Italien.
Winnet Sverige, en nationell aktör som räknas! Winnet Skånes- 20 års jubileum 5 december, 2014 Britt-Marie S Torstensson Ordförande, Winnet Sverige
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Medlemskapets värde Fackliga grundvärderingar för ett växande globalt kunskapssamhälle Några framtida perspektiv.
Tidiga insatser för asylsökande
Välkomna till styrd helpdesk
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Örebro – Europas teckenspråkshuvudstad
FN.s globala mål
Samverkansplattform H2020: Säkra samhällen
Kortsiktig /Långsiktig effekt
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Skolutveckling tillsammans, Topp
Risk- och sårbarhetsanalyser
Malin Thorsén Producentträff, Bixia 2018
Förbättra klubbkvalitet
Patrik Lindfors kommunikationsdirektör Finsk-svenska handelskammaren
Superkommun I en föränderlig värld
Presentationens avskrift:

GLOBAL UTVECKLINGSPOLITIK GENOM ETT NORDISKT ÖGA

Du och jag ENIGMAN Global utvecklingspolitik Klimatförändringar Mat- och energiförsörjning Folkomflyttningar Förändrade maktstrukturer

RÄTTEN TILL UTBILDNING FÖR ALLA öka kunskapen om vårt multikulturella samhälle öka lärarnas interkulturella kompetens skapa opinion driva vår yrkesetiska debatt sprida fakta till makthavare och allmänhet

KONSEKVENSER OM INGET GÖRS Grupper marginaliseras Spänningar i samhället ökar Fler samhällsfientliga grupperingar Ekonomiska förluster Lärare och ledare får ett svårare uppdrag

ATTITYDFÖRÄNDRINGAR I SAMHÄLLE OCH SKOLA Påvisa nyttan av förstärkt modersmålsundervisning genom referens till relevant forskning Höja modersmålets status genom att validera invandrade elevers kunskaper via nya metoder Infoga migrationskunskap i all lärarutbildning Kompetensutveckla yrkesverksamma lärare Förstärka hem - och föräldrakontakter Positiva åtgärder för invandrade barns och ungdomars kunskapsutveckling och integration

ORGANISATIONSFÖRÄNDRINGAR Rekrytera lärare med invandrarbakgrund i större utsträckning Avgiftsbefria språkstöd i förskolan i alla nordiska länder Låta den förstärkta/obligatoriska modersmålsundervisningen få högre status Positiva åtgärder för invandrade barns och ungdomars kunskapsutveckling och integration

RESURSFÖRSTÄRKNING Öronmärka nationella resurser till invandrade och asylsökande elevers kunskapsutveckling EU- medel för förbättrad invandrarundervisning och integration Föräldrautbildning Positiva åtgärder för invandrade barns och ungdomars kunskapsutveckling och integration

SATSNINGAR PÅ INVANDRANDE OCH ASYLSÖKANDE BARNS OCH UNGDOMARS SPRÅKUTVECKLING förstärker trygghet och tillhörighet bibehåller familjerelationer ger bättre föräldraengagemang motverkar fördomar, utslagning och rasism

LÄRARORGANISATIONERNAS ANSVAR verka för rätt till utbildning för alla driva den interkulturella professionsutvecklingen framåt rekrytera och stödja medlemmar med invandrarbakgrund främja en interkulturell yrkesetik

Stärka invandrade barns- och ungdomars kunskapsutveckling och motverka utanförskap genom att: ge lärarna kompetensförstärkning ge integrationspolitiken en nordisk dimension främja interkulturell samsyn ta till vara barn och ungdomars tvåspråkighet och dubbla kulturkompetens motverka utslagning, rasism och polarisering bidra till att se invandrarna som en tillgång och resurs för samhället

FÖRSTÄRKT INTERKULTURELLT ARBETE ger bättre integrationspolitik motverkar segregerade områden ser invandrare som välkomna medborgare ger bättre konkurrensfördelar förstärker samhällsansvaret Bidrar till fred och välstånd