Analysera litteratur BERÄTTELSENS INGREDIENSER. Berättelsens ingredienser Intrig (intricare – ”trassla in”) – själva handlingen Inledningen (första raderna),

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Advertisements

Veckans fördjupning handlar om en känd kampanj världen över som äger rum snart. Vet du vilken det är? Lös den kluriga rebusen nedan för att få en ledtråd.
Vad kännetecknar en novell?
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
KRISTENDOMEN. PLANERING 1: Historia 2: Helig skrift 3: Speciella riter 4: Centrala gestalter 5: Gudssynen.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Novellens uppbyggnad och innehåll
Det ”klassiska” Hollywood- berättandet Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art (kap 3) & Per Vesterlund, Högskolan i Gävle.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Tal, mönster och räkning
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Svenska som andraspråk 1
Sista rycket i grundskolan. Vad ska vi göra?
Årskurs 6 Vad du behöver veta!.
Historiskt Källmaterial
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Torsdag 25 februari.
Rödluvan och vargen.
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
Bildanalys.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Filosofi 1 (50p) - introduktion
En introduktion till Sagornas Värld
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Novellanalys.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Granska läromedel.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Kursansvarig: Linda Wänström
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Etik- planering.
Läsförståelse.
Vad är det här?.
Finland.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Monoteistiska religioner Islam – moskén och koranen
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Sagor.
Nycklar till litteraturen
Projekt läslust Att upptäcka kulturen & litteraturen
Projekt läslust Att upptäcka kulturen & litteraturen
BIBEL-QUIZ True or false?.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
SAMVERKAN FÖR EN POSITIV UTVECKLING I STOCKHOLM
Min läsportfolie.
- Att vara personlig och beröra
Källkritik och historiska källor
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Catha Glaas Herrängens skola
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Vi kodar & programmera vår egen saga
Presentationens avskrift:

Analysera litteratur BERÄTTELSENS INGREDIENSER

Berättelsens ingredienser Intrig (intricare – ”trassla in”) – själva handlingen Inledningen (första raderna), huvudspår/bispår, drivkraft, klimax, tiden, ledtrådar och slutet Personerna Stereotyper eller sammansatta? Miljön T.ex. vädret, årstid, storstad, landsbygd… Berättelsens perspektiv Första person (”jag-form”), tredje person (”allvetande”), synlig eller osynlig

Berättelsens ingredienser BERÄTTELSENS SYMBOLER SYMBOL = TECKEN EN SLAGS BILD AV NÅGOT ANNAT (ROSOR=KÄRLEK) LIKNELSER/METAFORER (SID.120 I LÄROBOKEN)

Berättelsens ingredienser Berättelsens stil och språk Författare språkproffs? Vackert eller ”dåligt” språk? Val av ord och fraser Långa och/eller korta meningar Talspråk, slang och dialekt Lättläst/svårläst Berättelsens tema Tema= grundtanke Övergripande beskrivning Berättelsen och författarens centrala idéer, värderingar och budskap Ofta något som har betydelse för våra liv och vårat samhälle

Selma Lagerlöf ( ) Kejsarn av Portugallien (1914) ”Hur gammal han än blev, så kunde Jan Andersson i Skrolycka aldrig tröttna på att berätta om den dagen, då den lilla flickan hans kom till världen”

Uppgift Läsa Läs och tag reda på fakta om författaren Selma Lagerlöf och hennes verk Källor: läroböcker och Alex (Författarlexikon) Läs ”Kejsarn av Portugallien” av Selma Lagerlöf (ev. för Läslogg) Skriva Skriv en presentation med viktiga fakta om Selma Lagerlöf och hennes verk Skriv en analys av romanen du läst Se Power Point ovan samt sidorna i läroboken vad som ska finnas med i analysen. Kunskapskrav finns på sidan 181 i läroboken Fyll i fortsättningen i ”Diskussion om litteratur” på sidan , litterär ordlista finns på sid. 120 i läroboken

Planering för romanläsning och analys: Tisdag v.4: Genomgång av olika genrer + romanläsning Läsa t.o.m. sid.36 till fredag v.4 (läses på lektion tisdag v.4 + läxa) Fredag v.4 – genomgång av ”Berättelsens ingredienser” + läsa, Logg 1 Till tisdag v.5 sid (läses på lektion fredag v.4 + läxa) Till fredag v.5 sid (läses på tisdagslektionen då ni är själva+ ev. läxa), Logg 2 Fredag v.5 – läs och skriv om Selma Lagerlöf och hennes verk (Författarlexikon bl.a.) Till tisdag v. 6 sid (läxa), Logg 3 Tisdagslektionen v.6 läsa sid , Logg 4 Till fredag v.6 läsa sid (läxa), Logg 5 Fredagslektionen v. 6 läsa sid , Logg 6 Vecka 7 (tisdag + fredag): Skriva analysen Vecka 9 (tisdag+fredag): Göra klart allt! Inlämning via Urkund fredag v.9!