Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Lärcentra – vad säljer vi?
Marknadsföring av turism
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kap 6: Marknadsstrategier
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
En kurs för att hitta din affärsidé
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Segmentering och one-to-one-marketing
PromikBook AB Kraftfull företagsanalys och ekonomisk simulering – helt molnbaserat.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
SpeedMedia Export ServicePerformance BusinessSearchSalesPerformanceWork-FlowPerformanceBusinessPerformanceGroup Försäljning Venture Cup 9 februari.
Kap. 1 Planera sortimentet
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:. Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Förändringsarbete.
Marknadsföringens källor
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Sälja en produkt eller tjänst
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Seminarium Affärsidé & Budget
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
När /Var /Hur ska aktiviteten genomföras?
Presentationens avskrift:

Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare

Marknadsföringen en viktig del av framgången Marknadsföring handlar om att etablera långsiktiga och lönsamma kundrelationer, att förstå vilka behov – uttalade eller dolda som finns på marknaden, och att utveckla produkter och tjänster som tillfredsställer dessa behov på ett bättre sätt än konkurrenterna.

Affärsidén Kundbehov Kundgruppen Produktidén Resurser ” Vår affärsidé är att göra det smidigt för människor att lösa vardagens praktiska små problem” Clas Ohlsson

Hitta rätt affärsmodell Ju smalare ett företags affärsidé är, desto lättare är den att genomföra. Oavsett om affärsidén är klart formulerad eller inte så gäller det att göra den lönsam. Att helt enkelt hitta en affärsmodell för hur man tjänar pengar på sin affärsidé.

Hitta rätt affärsmodell Ett företag har sällan hand om alla delar, dvs att utveckla, tillverka, marknadsföra och sälja en produkt. Det är som sagt ofta flera företag inblandade, och alla vill tjäna pengar. Och om man inte lyckas hitta en affärsmodell som alla kan acceptera så faller affärsidén.

Affärsidén och marknadsföringen Affärsidén anger huvudinriktningen. Affärsplanen framgår vilka investeringar man gör tex. produkter, marknadsföring och personal. Marknadsplanen är den del av affärsplanen som inriktar sig mot marknadsföringen.

Marknadsplanen Marknadsföringskedjan 1.Var är vi? Nulägesanalys 2.Vart ska vi?Mål och strategier 3.Hur ska vi komma dit? Aktivitets- och kampanjplanering 4.Hur gick det? Uppföljning Eftersom marknaden hela tiden förändras, krävs ständigt en omprövning av marknadsföringen.