Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte 2010-04-20.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En sektorsövergripande biogasstrategi
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Bioenergikombinat -integreringsmöjligheter för fjärrvärmesektorn
Lite tips kring grön kemi…
Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Skogsstyrelsens klimatpolicy
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Lantbruksproduktion utan fossila energikällor
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Olika energi källor Skilj mellan förnyelsebara och ej förnyelsebara energikällor (fossila bränslen eller material)
Skogsindustrin, en pusselbit i det hållbara samhället
Skogsindustrins vägval i en klimatbegränsad värld
vanliga bilar vs miljöbilar
Fossilbränslefri region
Elisabeth Wetterlund 24 mars 2010
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Hållbarhetskriterier – Möjlighet eller hinder för lignocellulosa?
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Energikällor.
Det västsvenska kemi- och fordonsbränsleklustrets bidrag till förnybara och klimatsmarta lösningar Lägesrapport
Hur kan etanoltillverkning kombineras med andra processer
Jordbrukets möjligheter och utmaningar inom bioenergiområdet Seminarium Bioenergi - Jordbruksverket 27 september, Jönköping Pål Börjesson Miljö- och energisystem.
Aktuella bränslen för tung trafik
Roine Morin Hållbarhetschef Södra Skogsägarna
Programkonferens Etanol
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Skogsindustrin och hållbar utveckling
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Södra Innovation Skogens viktiga roll för klimatet Skogens betydelse för klimatet och som råvarakälla till energi, produkter och kemikalier.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Energi- och miljöengagemang ett konkurrensmedel inom skogsindustrin Landstingets miljöseminarium den 8 mars 2007 Gunnar Lundkvist.
Miljövänliga produkter med Industriell Bioteknik
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
BRÄNSLEN och vår miljö Annika Adolfsson.
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Maria Grahn Fysisk resursteori, Energi och Miljö, Chalmers
Skogsindustrin och hållbar utveckling
Hållbar utveckling Den mesta el vi använder kommer från icke förnybara energikällor, t.ex. olja och kol. Det innebär att tillgången på kol och olja minskar.
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Skogsindustriernas öppna årsmöte Münchenbryggeriet den 8 april 2014 Fibern i en gränslös värld Lennart Holm Lennart Holm Development AB.
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi December 2012.
Energimyndighetens långsiktsprognos 2008 Presskonferens Jonas Paulsson, Energimyndigheten
SunPine projektet FALT Programkonferens Lidingö, December 2006 KIRAM AB / SunPine AB.
Miljoner kronor löpande kostnader och investeringar 28:1
Miljoner kronor löpande kostnader och investeringar
Förnybar produktion och försäljning 2030 Vilka drivmedel har vi 2030?
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Biodrivmedel på väg möjligheter och begränsningar
Transportmedel vid export 2013
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Bränsleförbrukning 2016 massa-, pappers- och pappersvaruindustri och grafisk och annan reproduktionsindustri.
Miljönyttan vid upphandling: Transport- & avfallsemballage
Vårdhygiendagen Lina Widenmo Miljöenheten
Utgifter för miljöskydd inom massa- och pappersindustrin samt trävaruindustrin* Massa- och pappersindustrin har under många år lagt ner stora.
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Papper Produktion och leveranser
Presentationens avskrift:

Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte

Fordonsbränsle från skogsråvara - huvudspår Tallolja till talloljediesel –tallolja, en biprodukt vid massaproduktion, omvandlas genom estrifiering till biodiesel (FAME) Etanolframställning –genom nedbrytning av cellulosan och därefter jäsning Svartlutsförgasning –Förgasning av returlut (svartlut) för vidare framställning av DME, metanol, Fischer-Tropsch Diesel (FTD), biometan mm. Termisk förgasning –Förgasning direkt från biomassa till syntesgas för vidare framställning av DME, metanol, Fischer-Tropsch Diesel (FTD), biometan mm.

Start av anläggning 2010 Kontinuerlig drift från april Formell invigning 17 maj Råtalldiesel räknas som biodiesel (FAME) 2:a generationens biodrivmedel % av talloljan blir råtalldiesel (RTD) Kapacitet m 3 råtalldiesel per år Förädlingen sker i 2:a processteg vid Preems raff i Göteborg SunPines anläggning i Piteå hamn

Kappa Kraftliner i Piteå Chemrec har en testanläggning på Kappa Kraftliners fabriksområde Svartluten förgasas sedan 2005 Anläggning byggs nu för att tillverka Bio-DME från den förgasade svartluten – drift från 2010/2011

–2:a generationens etanol sedan år 1940 –SEKAB driver försöksanläggning för etanol genom enzymprocess (2004) –Planerar returlutsförgasning till Bio-DME –Biogas Domsjö Fabriker – ett bioraffinaderi

Svartlutsförgasning Använd kokvätska vid kemisk massatillverkning kallas returlut eller svartlut Returlutarna förbränns i fabrikernas soda- eller sulfitpannor varvid kemikalier återvinns och bioenergi i form av högtrycksånga genereras Returlutarna svarar för ca 70 % av bränslebehovet inom massa- och pappersindustrin Om lutarna ska utnyttjas för förgasning måste denna energikälla ersättas med annat bränsle

Potentialen för produktion av andra generationens drivmedel år 2020 TeknikTWh/år DME/metanol från svartlut7,7 DME/metanol genom termisk förgasning 7,2 Etanol från cellulosa3,2 Totalt18,1 Referens: Fordonsbränslen från skogsråvara - olika tekniker, utvecklingsstatus, kostnader och behov av skogsråvara, ÅF (Hylander & Boholm), 2006 Realistiskt är att uppnå cirka hälften av denna potential år 2020, dvs 9 TWh Om råvaran blir dyrare minskar lönsamheten i produktion av kemisk massa dvs underlaget för svartlut och tallolja minskar!

Tankeexperiment Om man helt ersatte Sveriges bensin- och dieselförbrukning med ett biodrivmedel, tex DME från svartlutsförgasning …… Så skulle det behövas skogsråvara motsvarande miljoner m 3 fub per år…. Vilket motsvarar ca 90 % av den skogsråvara som idag används för tillverkning av massa, papper och sågade trävaror ….. Den svenska skogen räcker inte till att ersätta Sveriges fossila drivmedel med dagens förutsättningar. Referens: Fordonsbränslen från skogsråvara - olika tekniker, utvecklingsstatus, kostnader och behov av skogsråvara, ÅF (Hylander & Boholm), 2006

Att ersätta bensin och diesel för transporter i Sverige med förnybara drivmedel Referens: Fordonsbränslen från skogsråvara - olika tekniker, utvecklingsstatus, kostnader och behov av skogsråvara, ÅF, 2006

Så kan 1 miljon m 3 ved användas  Ökade exportintäkter   Minskad import av olja  Teoretiskt exempel – januari 2010

Skogsindustriernas synpunkter Volvo Tillgångarna på biomassa är begränsade Ökad tillväxt i skogen är önskvärd (i balans med miljön) Skogsråvara ska användas till produkter med högt förädlingsvärde Klimatpolitiska styrmedel ska inriktas mot ökat uttag av GROT och stubbar Förnybara drivmedel ska tillverkas av restprodukter – inte prima råvara – så att synergieffekter erhålls Mera forskning i alla värdekedjor behövs

Vad är lösningen? Transportsektorn måste sänka sina utsläpp främst genom –effektivisering så som bränsleeffektivitet –bättre logistikplanering –större andel järnvägstransporter där det är möjligt Transportsektorn bör elektrifieras –Elbilar –Hybridisering även för tunga fordon Ökad användning av biodrivmedel –Biogas/biometan –Talloljediesel –Bio-DME –Etanol från sockerrör

Vill du veta mer? Kontakta: Karolina Boholm, Rådgivare transportpolitik och ansvarig för ämnesområde biodrivmedel