Använda en FRB Sjösättning - MOB - Bogsering - Upptagning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Med förstärkta larmisolerrutor skapas, en trygg, säker och trivsam fastighetsmiljö. Vanliga fönsterglas, stoppar inte tjuven! Vanligt fönsterglas, stoppar.
Advertisements

Uppgifter FCD P03:2 (Med plats för förändringar).
Principer i spelet för Ekerö IK Juniorer Spelsystem: Tålamod/fart Olika tempo i spelet Anfalla med hela laget – försvarar med.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Benpress i maskin Sitt med fötterna lite mer än axelbrett i mitten av fotplattan. Se till att knäna är rakt ovanför tårna och att både tår och knän pekar.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Frittfall Livbåt Sjöfartshögskolan RTC Handhavande.
Olycksfall och skador. Undvika skador Det är viktigt att värma upp före isträning för att undvika skador. Det är även viktigt att jogga ned sig och stretcha.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Hur man använder EasyWorship del 1
Barn och ungdomars utveckling
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Sundsvall Slalomklubb November 2004
Förebyggande av skador inom idrott
Förhållningsregler Järfälla hC Team 07.
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Människokännedom.
Väder.
Konsten att läsa sakprosa
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Mekanik del 2.
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Karlstads Segelsällskap
Att bemöta och bli bemött
smslån utan kreditprövning
Formativt lärande.
Information till alla regionens medarbetare
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Steril såromläggning Vid steril omläggning bör helst 2 personer hjälpas åt. Sterilt material ska skyddas genom att förvaras i avdelningskartongen. Ta.
Balanserad hand öppning i NT
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Viktigt att tänka på i samband med förskrivning av tyngdtäcke
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
FRIIDROTT ÅR KAST.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Du är riktigt trött och frustrerad……
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Timplan för grundskolorna i Angered
Med ritstiftet som verktyg samt utan lagermask!
Från svaghet till styrka INGA UNDANTAG!
Spelide ANFALLSSPEL 4-4-2
Artiklar Bestämd artikel.
RESULTATTAVLAN SKJULSTAHALLEN
Du är riktigt trött och frustrerad……
Banutveckling för bättre spelupplevelse
Spelarutbildningsplan
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
DATUM & TIDER Räv 4–6 år.(Ny grupp)
Du är riktigt trött och frustrerad……
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ersättningskollen.
Du är riktigt trött och frustrerad……
Målformulering att sätta upp mål
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Teori Kuben P07.
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Presentationens avskrift:

Använda en FRB Sjösättning - MOB - Bogsering - Upptagning

Sjösättning FRB Kontroller innan sjösättning: Öppna motorrumsluckan och gör en visuell kontroll av motor och övrig utrustning (läckage, lösa delar mm) Visuell kontroll av båt och dävert för att säkerställa att de är redo att användas (skador på båt, vajer, hydraulläckage mm)

Sjösättning av FRB Lossa SurrningarLossa Laddningskabel

Sjösättning av FRB Avlägsna säkerhetssprinten på tryckflaskan till självrätningssystemet Kontrollera att fånglinan är fast och tillräckligt uppsträckt

Sjösättning av FRB Kontrollera att den röda spaken för utlösningen av kroken är i läge ”locked” Hissa upp båten till sitt högsta läge med gröna knappen ”Run”

Sjösättning FRB Embarkera båten och sväng ut däverten genom att dra i fjärrmanövreringshandtaget.

Sjösättning FRB Alternativt kan båten vara obemannad och däverten svängas ut genom att man för spaken på manöverdonet uppåt.

Sjösättning FRB Fira ned båten mot vattnet genom att dra i handtaget för självfirningsvajern Alternativt lätta på bromsen direkt på spelet genom att montera spaken och för den nedåt.

Sjösättning FRB Sätt alla tre strömbrytare i läge ”on” Sätt manöverspaken för vartal i ”Idle” och manöverspaken för skopan i ett mellan läge (neutral) Starta motorn när båten närmar sig vattenytan genom att trycka på gröna knappen ”Start”. (Låt inte motorn gå en längre stund ovan vattnet då detta kan skada jetaggregatet) Varvtalsreglage Reglage fram/back

Sjösättning FRB Strax innan båten når vattnet sätts den röda spaken för låsningen av kroken i läge ”Unlocked”. Kroken löser ut när båten når vattnet och belastningen på kroken minskar

Sjösättning FRB När båten är i vattnet med motorn igång och kroken löst ut kan fånglinan lösgöras genom att dra i handtaget till utlösningsvajern (On- load-release). OBS! Lösgör inte fånglinan förrän motorn är igång och kroken är utlöst! Operatören av däverten kan i det här läget börja svänga tillbaka däverten och på så sätt föra bort lyftöglan från båt och besättning. Manövrera bort från moderfartyget (kajen i vårt fall). Utlösning av fånglina

Sjösättning i strömt vatten eller vid framfart Sjösätts en FRB i strömt vatten eller om moderfartyget gör fart genom vattnet är fånglinan mycket viktig. Kontrollera extra noga att denna är ordentligt fast i båten samt att den är väl hemtagen. Även ganska lite slack i fånglinan kan resultera i att båten åker ett stycke akteröver vid sjösättning. I värsta fall blir båten bogserad i firningsvajern. Detta kan leda till att den dras omkull och även att däverten skadas. Föraren måste också vara beredd på att snabbt manövrera under dessa förutsättningar.

Sjösättning vid hög sjö Extra vaksamhet och försiktighet krävs vid sjösättning i hög sjö. Liksom tidigare är fånglinans funktion mycket viktig. Motorn bör även startas på ett tidigare stadium än vanligt. När låsningen av kroken är satt i läge ”unlocked” kommer den att lösa ut så fort belastningen minskat tillräckligt. Detta kan orsakas av en passerande vågtopp. Extra vaksamhet på vågornas höjd och rörelser är viktig. (Vissa dävertar är utrustade med ”vågkompensering”. Automatik ska då förhindra att det blir ryck i vajern pga vågorna). När kroken löst ut måste båten snabbt manövreras undan från lyftöglan som annars riskerar att skada båt och besättning. Mycket övning krävs för utföra detta på ett säkert sätt. Procedurerna mellan olika dävertsystem skiljer sig åt vilket kräver att man sätter sig in i hur det fungerar i varje enskilt fall.

MOB Vid en ”man-over-board” situation larmas MOB besättningen ut enligt larmlistan. Under tiden MOB- båten förbereds vänds moderfartyget tillbaka mot den nödställde medan nogrann utkik hålls av övrig besättning.

MOB Att lyckas få upp en nödställd från vattnet är en svår uppgift som behöver övas. Hur man agerar är beroende av situationen men det finns en del grundregler att tänka på.

MOB Närma er om möjligt mot vinden Låt den sida av båten där rorsman har bäst sikt komma längs med den nödställde Om första försöket misslyckas så ska båten cirkla runt för ett nytt försök med den nödställde i centrum av svängen

MOB Den nödställde tas sedan ombord med hjälp av en ”Jason´s Cradle” alternativt lyfts ombord i armarna, rämmar till flytvästen eller andra lämpliga handtag. Med fördel kan den såkallade ”tepåse-metoden” då användas. Den nödställdes egen flytkraft utnyttjas då genom att man först doppar ned honom/henne under vattnet för att få extra fart upp över relingen.

Bogsering Bogsering sker bäst med bogserlinan kopplad i hanfot. Det vill säga att båda pollarna akteröver på FRB:n används tillsammans (se bild). På detta sätt undviks snedbelastning vilket gör det svårt att styra. Förmågan att styra blir ändå begränsad eftersom de akterligt placerade pollarna bromsar akterns rörlse vid gir.

Bogsering av livflottar Mest fördelaktigt är att närma sig flotten mot vinden samtidigt som man undviker att befinna sig rakt nedanför där drivande tampar och annat kan finnas Bogsera om möjligt mot vinden Se till att flottens drivankare inte är i vattnet Max 2-3 knops fart för att begränsa belastningen på flotte och bogserlina

Upptagning av FRB Innan man börjar ta sig tillbaka mot upptagningsområdet är det viktigt att återställa kroken i låst läge. Detta görs genom att spaken för låsning (röd) sätts i läge ”locked” och spaken för manuell manövrering (grön) trycks ner i sitt bottenläge.

Upptagning FRB Ta båten tillbaka till upptagningsområdet och koppla fånglinan. Kontrollera att fånglinan är ordentligt fäst i både moderfartyget och FRB:n Positionera sedan båten direkt under däverten Fäste för fånglina

Upptagning FRB Däverten svängs nu ut av operatören tills dess att lyftöglan hamnar i höjd med kroken Kroken kopplas genom att öglan förs in i kroken förifrån förbi den fjädrande spärrhaken. Kontrollera att kroken sitter korrekt Hissa upp båten en liten bit och kontrollera kroken igen

Upptagning FRB Stäng av motorn och ställ strömbrytare i läge ”off” När det är säkerställt att kroken sitter korrekt hissas båten till sitt toppläge Däverten svängs sedan in genom att spaken på hydraulikens kontrolldon trycks nedåt tills dess att båten vilar mot sidostöden i vaggan Manöverhandtag för hydrauliken

Upptagning FRB Lätta på bromsen så att båten landar i vaggan Sätt surrningar och återställ övrig utrustning så att båten är klar att användas

Upptagning av FRB i hårt väder Proceduren för upptagning i hårt väder är likadan som under normala förhållanden. Extra stor vikt måste läggas på de förberedande kontrollerna, samordning med dävertoperatör samt nogrannhet vid manövrering. Viktigt är att försöka ”läsa av” vågorna för att hitta en så fördelaktig tidpunkt som möjligt att närma sig upptagningsområdet. Moderfartyget kan med fördel läa samt försöka ”platta ut” sjöarna genom att lägga sig i gir. Detta är ett svårt förfarande som kräver övning och vana för att hålla riskerna till ett minimum.