Att välja utbildning – betydelse för individ och samhälle STUDIEVÄGLEDNING GYMNASIEVAL VUXENUTBILDNING Anders Stenberg (Institutet för Social Forskning,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Utbildningsprocessen
Boendekarriärer i ett långsiktigt individperspektiv
Yrkesutbildning, klass och kunskap
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
Hur nå högre kvalitet i universitetsutbildningen?
Vad innebär ett barnperspektiv
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Bertil Almgren.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Utvecklingen på arbetsmarknaden Håkan Gustavsson Analysavdelningen
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
OECD Territorial Review of Sweden
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Regionalt utvecklingsprogram
Medicinsk teknik för en bättre livskvalitet och tillväxt Seminarium Björn-Erik Erlandsson
Vad ungdomar gör efter gymnasieskolan
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter: Fakulteten för hälsa.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Förutsättningar för mandatperioden  EU 2020 – smart och hållbar tillväxt för alla  RUFS  Demografi.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Li Jansson Arbetsmarknadsekonom/Branschansvarig Näringslivets syn på kommunernas roll i kompetensförsörjningen.
Hur kan vi använda Skånes befolkningsundersökningar i det hälsoinriktade arbetet? Mathias Grahn Enheten för Folkhälsa och Social hållbarhet Region Skåne.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Var finns jobben? Bedömning till och med första halvåret 2017 Presskonferens 29 juni 2016 Håkan Gustavsson Prognoschef.
Årsrapporten 2016 Välkomna till UKÄ:s frukostseminarium!
Ny sacorapport: Akademikers arbetsmarknad. Bakgrund och syfte Begränsad information om akademikernas arbetsmarknad Inte en målgrupp för arbetsmarknadspolitiken.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Vetenskapsrådets forskningsbarometer 2016, figur 5: Utvecklingen av nationella utgifter för FoU som andel av landets BNP under perioden 2000–2013. Sverige.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Något att tänka på när man söker pengar
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2015 Blekinge län
KONJUNKTURINSTITUTET
Utvärdering av Humaniora Arne Jarrick
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Studentundersökningen 2017
Riksrevisionen granskar AF Tre revisionsrapporter
KPR april 2018.
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
Upplägg Utredningens uppdrag Våra arbetshypoteser kring vägledning
Ungdomars hälsa och livsstil
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Vilhelmina "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Robertsfors "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Att välja utbildning – betydelse för individ och samhälle STUDIEVÄGLEDNING GYMNASIEVAL VUXENUTBILDNING Anders Stenberg (Institutet för Social Forskning, SOFI, Stockholms Universitet) SNS 7 sep 2016

Övergripande Samhällets kompetensförsörjning -fungerande arbetsmarknad Kan utbildningspolitik förbättra länken mellan individers utbildningsbeslut och samhällets behov?

Vad kan politik göra? Underlätta matchning - tillhandahålla information - motarbeta begränsningar i val Styra utbildningsinnehåll - attraktivt - underlätta inlärning Skapa flexibilitet [Studievägledning] [Gymnasieval] [Vuxenutbildning]

Varför dessa tre teman? Egna arbeten Underutvecklade forskningsområden Aktiva områden Politiskt aktuella

Studie- och yrkesvägledning [ = SYV ] SYVs uppdrag: matcha individer och arbetsmarknad - högre produktivitet, arbetsglädje Två [olika] huvuduppgifter - förmedla information - motarbeta begränsningar pga kön/familjebakgrund SYV illa organiserad – lågt prioriterad

Förmedla information Små informationsinsatser kan göra relativt stor nytta [Chile, Finland, Holland] [Hastings mfl 2015, Kerr mfl 2015, Borghans mfl 2015] Individer med lite info hemifrån -Cirka 15 % [Kerr mfl 2015]

Motarbeta begränsande normer - svårt att dokumentera - forskning inom nationalekonomi blygsam Tidigare – om individens möjligheter För kompetensförsörjningen – potentiellt stort problem

Skolmiljöer? Sexism, invandrarfientlighet och mobbning utbrett i skolmiljöer. – för stor uppgift för en ensam SYV – angeläget att förbättra SYVs organisation

Kan SYV förbättra KF? -Relativt små info-insatser kan göra skillnad - Prioritera arbete med SYVs organisation - Utvidga SYVs uppdrag med värdegrundsfrågor -Antimobbningsprogrammet KiVa Enkelt Svårt

Gymnasieval Humankapital (HK) med olika egenskaper Specifikt HK (yrkes) – övergång skola/arbetsliv Generellt HK (sv/ma) – förmåga ta till sig ny teknologi Skiljer sig avkastningen på kort och på lång sikt? - Hur ska de kombineras?

Vad vet vi? Internationell forskning – endast en handfull studier Nya empiriska resultat med svenska registerdata. - Arbetsinkomster - På kort respektive lång sikt

Utbildningsinnehållets betydelse? -2-åriga program (ca ind). -Yrkesinriktade prog (14) jämförs med generella (So, Ek, Te) -Fördelar: - låga andelar i vidare studier - långa uppföljningsperioder

Jämförelse Bröder/systrar Medelbetyg i årskurs 9 Resultat illustreras med skillnader i årsarbetsinkomster Noll  inga inkomstskillnader > 0  högre ink för deltagare i yrkesprogram [Social bakgrund] [förmåga]

Deltagare i 2-åriga yrkesinriktade och 2-åriga generella program

Tolkning Generella inslaget var för litet på yrkesutb (2-4 tim/vecka) Visst stöd för gymnasiereformen på 1990-talet. -Om det blev rätt nivå vet vi inte

Utbildning för vuxna OECD och EU: ”stimulera vuxenutbildning” För enskilda regeringar - kostsamma program - osäker avkastning

Utvärderingar - deltagare i Komvux - vuxna deltagare i högskolan [arbetslösa i yrkesinriktad / generell utbildning]

Urval – minoritet arbetslösa 1.Högst 2-årigt gymnasium -Komvux, (ca ind). 2.3-årigt gymnasium -Högskola, (ca ind).

Årsarbetsinkomster OBS! Matchade urval (ca 100 variabler) Intuition – ”fiktiva tvillingar” - ingen vuxenutbildning bott i Sverige sedan 7 års ålder

Högst 2-årigt gymnasium (KOMVUX = svart)

Registrerade på högskola (= svart)

Kostnader och vinster? Totalt, komvux och högskola : inkomstökningar > samhällets kostnader OBS! “Sidoeffekter” icke räknade [demokrati, ek tillväxt, hälsa, social utjämning, kriminalitet, social ”sammanhållning”]

Stimulerar vuxenutbildning kompetensförsörjningen? - Kort svar: JA - dyrt -endast lönsamt på lång sikt Googla ”Anders Stenberg SOFI”