Synligt lärande Yvonne H:son Tapper

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Ledarskap i klassrummet
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
- en modell för skolutveckling
Susan Tetler Malmö högskola
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Välkomna!.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Syftet med en personlig handlingsplan
Utebildning En presentation på en ”utebildningsdag” i klass 1. Av Katarina.
Hej och välkomna!.
Reflektera Hur reflekterar jag? Vad reflekterar jag över?
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Hälsa, lärande och trygghet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Att synliggöra lärande
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Louise Limberg Kommentera loggorna!
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Utmaningar i arbetet med BfL
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
Vad påverkar ungdomar att använda tobak? Familjemönster Kompisarnas tobaksvanor Pojkvännen/Flickvännen röker Vanor o attityder till tobak bland familj,
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Resultat av klassrumsbesök
Hur kan vi förstå begreppet?
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Allmänheten om skolan En rapport om allmänhetens syn på vissa skolfrågor. Juni 2015.
Att jobba språkutvecklande
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Att starta och avsluta en lektion för ett tydligt lärande.
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Bedömning i formativ mening
Det är insidan som räknas!
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Bilaga 1 sektor EEVF Främjande arbete lå 2017/2018
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Bilaga 1 sektor Fordon och transport
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Inkludering och skolans uppdrag
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
RELATIONELL PEDAGOGIK
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Tidigare granskningar
Det är insidan som räknas!
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
Presentationens avskrift:

Synligt lärande Yvonne H:son Tapper

Kärnegenskaper Frågar : vilka egenskaper i undervisningen gör skillnad för elevernas studieresultat – de ”processer” – egenskaper som gör lärandet synligt, så att vi kan säga att skolan har ” synligt lärande inifrån ”.

Den ”synliga” aspekten Syftar dels på att göra elevernas lärande synligt för lärarna och säkerställa att de egen- skaper som synliggör skillnader i elevernas studieresultat tydligt kan identifieras och att alla i skolan ser och vet vilken påverkan de har på lärandet i skolan.

Den ”synliga” aspekten…. Dels syftar den på att göra undervisningen synlig för eleverna så att de lär sig att bli sina egna lärare. Detta är kärnegenskapen i livslångt lärande eller självreglering. Lusten att lära ska eleverna värdesätta! Lärandet i förgrunden, undervisning som på- verkar elevernas lärande

Påverkan … Skolgången bör ha stor påverkan inte bara när det gäller att förbättra kunskap och förståelse utan också när det gäller att utveckla personligheten, det vill säga elevens intellektuella, moraliska, medborgerliga och prestationsrelaterade karaktär. ( Visible learning ( Hattie, 2009 )

Slutsatser i Visible learning - 1. Läraren är en av de starkaste påverkans- faktorerna på lärande. 2. Lärare måste vara instruktiva, påverkande, omtänksamma, aktivt och passionerat engagerade i undervisning och lärande. 3. Lärare måste vara medvetna om vad varenda elev i klassen tänker och kan för att skapa meningsfulla upplevelser. Läraren måste ha goda kunskaper om sitt ämne.