Paradigmteori I. Hur vetenskapen utvecklas strukturellt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Thomas Kuhns vetenskapsteori
Advertisements

regler för orsaksforskning John Stuart Mills ( ) regler för orsaksforskning fyra (eller 5) induktiva metoder (enligt Nordisk familjebok)
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Institutioner och aktörer
Korrelation melan två fenomen kan förorsakas eller förklaras av en gemensam orsak eller betingelser som gynnar båda fenomenen.
Metod i samhällsvetenskap
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
Vad är uppsatsskrivande för nåt? Charlotta Bay. Vad kommer jag prata om? Vad är en uppsats? Vad är er uppgift? ”Vad kommer på tentan?” Vad måste ni komma.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Filosofi A Har du nånsin funderat över…
Vetenskap och vetenskaplighet II
generellt deduktion induktion specifikt Deduktiva slutsatser är giltiga och med nödvändighet och sanna, om premisserna är sanna. Induktiva slutsatser.
K 80 – Föreläsning 7: Fördjupning kring analys av data
Människokännedom.
Vetenskapsteori (och metod).
Varför läser ni religionskunskap?
Logoslide – Finns även med blå bakgrund
Kunskapsteori och ontologi
En plattform för samhällsekonomisk analys
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
En kort presentation av Tillväxtverket
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Problematisering av diplomet
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Gymnasiearbete 100 p.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
fysiker, vetenskapshistoriker historiskt och sociologiskt perspektiv
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Lärares planeringsarbete!
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbar utveckling måste vara
Gymnasiearbete 100 p.
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Ledning och förståelse
För en levande värld Löser riktiga problem Utmanande vetenskap.
Presentationens avskrift:

Paradigmteori I. Hur vetenskapen utvecklas strukturellt

En struktur Paradigmteorin (I.) Kritiken mot paradigmteori (II.) -Paradigmbegreppet -Normalvetenskapen och kritiken -Vetenskaplig förändring (framsteg) -Alt. till paradigm: forskningsprogram -Falsifiering…

1962: The Structure of Scientific Revolutions Thomas Kuhn ( )

Uppbrott från den kritiska rationalismen 1960-talet: brister i kommunikation mellan olika grupper Dr i fysik 1949 Vetenskapshistoria ”Structures” lärobok i naturvetenskapernas historia ”whig-history” (presentism)

Den vetenskapliga utvecklingen Kumulativ process (ifrågasätts) Verifiering och falsifiering inga universella demarkationskriterier för naturvetenskap

Fakta genom observation…verifiering Induktion = generalisering –Observationer: vit svan 1 + vit svan 2 + vit svan 3 + vit svan 4 + vit svan n –Teori: Alla svanar är vita! ?

Teoriproblem Problem: från begränsat antal fall till universella påståenden. Det finns inget sätt att veta om nästa svan är svart/vit. –I princip kan de begränsade fallen innebära en oändlig mängd möjliga kurvor. Probability X / ∞ = 0 ?

1.Teori 2.Problem 3.Hypotes (vågad hellre än försiktig) 4.Test: falsifiering eller korroberering 5.Ny teori eller nytt problem Falsifieringsmodellen Starta inte från observationer. Starta från teorin, gör vågade hypoteser och sedan observera och testa. ??????? TESTED theory-dependent FACTS ??? TEST of Conjecture KNOWLEDGE / THEORY ???

FENOMEN KUNSKAP/TEORI Den kumulativa processen FAKTA Observation vs hypotestestning

Thomas Kuhn: Paradigmen Historisk observation av vetenskapen Ny struktur för utveckling Nytt svar på den centrala frågan: –Vetenskapen är paradigmatisk Nya problem: Normalvetenskap & revolution falsifiering -Inkommensurabilitet relativism

Vad är ett paradigm? Allmänt och erkänt vetenskapligt resultat Klart definierade problem och erkända metoder Läroböcker Exempel på väl utförda vetenskapliga prestationer

Hur fungerar ett paradigm? Socialiserande Regler och normer för forskning Ontologi Frågor och metoder Tidskrifter Vetenskapliga sammanslutningar Ämnen att studera på universitet

Vad består ett paradigm av? Symboliska generaliseringar Metafysiska antaganden Värderingar Förebilder

Symboliska generaliseringar Definitioner, lagar Tagna för givna - vägledande för undersökningar Fysik: Boyles lag pV=konstant

Metafysiska antaganden Ontologisk dimension Hur något naturligt, mänskligt, samhälleligt är

Värderingar …om teorier och metoder är acceptabla Teorier skall vara fria från motsägelser, och skall ha stort förklaringsvärde Forskare kan dela värderingar men ändå vara oense: detta hotar inte paradigmet

Förebilder Exempel på hur god forskning är genomförd: historia, fusk, etik Läroböcker Laborationer

Paradigmets kännetecken Normalvetenskap kontinuerlighet pussel ingen filosofi kunskapen ökar Den normalvetenskapliga fasen: kunskapen tillväxer

Paradigmets kännetecken Anomalier (jfr med falsifiering) pusselbitar som inte passar enskilda forskare som ”gör fel” (bryter mot paradigmets beståndsdelar - symboliska generaliseringar etc…)

Paradigmets kännetecken Paradigmatisk kris anomalierna så många att enskilda forskare inte längre kan beskyllas för att de ”gör fel”… lösningar inom det existerande paradigmet, eller överge det…

Paradigmets kännetecken Förparadigmatiska fasen ”allt är möjligt” datainsamling osystematisk problemställningar oklara paradigmets beståndsdelar inte utvecklade Förparadigmatisk fas

De vetenskapliga revolutionernas struktur För- paradigmatisk Normalvetenskap Anomalier Kris Paradigm: inkommensurabelt med föregående och kommande

Huvuddragen i Kuhns teori PeriodTeorinivåForskarsamhälle För-paradigmatiskOsystematisk datainsamling Oklara problem Konkurrerande skolor ParadigmExemplarisk forskarprestation Enighet om hur världen är Begynnande professionalisering Tidskrifter, föreningar, kongresser NormalvetenskapLösning av pusselLäroböcker, universitetsämnen, socialisering av nya forskare AnomalierFörutsägelser slår inte inBristande tilltro till paradigmet KriserParadigmet ifrågasättsKonflikter Vetenskaplig revolution”Anything goes”Forskarmiljöer upplöses Nytt paradigmExemplarisk forskarprestation Ny enighet Ny professionalisering…

Den Kuhnska vattendelaren

På ena sidan: Vetenskapsstudier (1975-) Vetenskapens och kunskapens status efter Kuhn: –Relativism och osäkerhet? Diskussion och möjliga svar: –Principiell osäkerhet men faktiska lösningar. Ny social ”lösning” på induktivismens problem Det är här vetenskapsteorin börjar, inte slutar Analysmodell: Vetenskapliga fakta är i rörelse Om den vetenskapliga kunskapen är relativ, varför upplever vi den som så säker och sann? Aktörer Resurser Intressen

…vattendelaren På en sida: Relativism 1.Vetenskaps studier (1975-) 2.Forskarsam hällen: sociologi/ kultur På andra sidan: Rationalistiska försök (1965-) –Lakatos –Popper –Feyerabend –Kuhn

Kritiken mot paradigmteorin II.

Begreppet paradigm Universellt erkänt resultat Myt ”frågebatteri” (constellation of questions) Textbok Tradition/modell Vetenskapligt resultat Analogi Framgångsrik metafysisk spekulation En lag (förslag) som behöver utvecklas vidare En resurs av redskap Standardiserad bild Instrument Ett antal anomalier En gestalt-figur Politiska institutioner Standard för vetenskaplig lösning Organiserande princip Epistemologiskt perspektiv Ett nytt sätt att se En bestämning av erfarenheter

Sociologiska aspekter av paradigm Paradigm kan fungera utan teori -relevansen för sociologin -relevansen för naturvetarna Som ett icke-normativt perspektiv på sin verksamhet Kritik mot Kuhn: Vad gör paradigmet? - mer sociologi

Normalvetenskap som demarkationskriterium Kuhn: Falsifiering i normalvetenskap Inte teorier Enskilda forskares förmåga Testar relevansen i det enskilda arbetet Forskare ”filosoferar” inte vid labbänken

Astrologin som ickevetenskap Popper: Icke falsifierbar kunskap -otillbörligt användande av hjälphypoteser Kuhn: förutsättningar för pussellösande existerade inte - kunde inte etableras som normalvetenskap

Kritiken mot normalvetenskapen: vad gör den med forskaren Ett slutet samhälle: auktoritetstro Normalvetenskap som degenererad vetenskap Kritik mot Kuhn: falsifikationer inte så långt utsträckta i tid Paradigmskiften utsträckta i tid: normalvetenskap existerar inte Feyerabend: paradigm=monomani

Lakatos kritik och vetenskaplig förändring Kuhn: normalvetenskapen (inga framsteg) - Kuhn revolutioner: inkommensurabla Popper: vetenskapliga revolutionerna (framsteg) - men falsifieringen för hårt knuten till teorierna (Lakatos kritisk till Poppers användning av hjälphypoteser)

Forskningsprogram (falsifieringsprocessen) Hård kärna ”Bälte” av hjälphypoteser Test Observerad ”verklighet” Hjälphypotes skyddar kärnan från att falsifieras Falsifieringen når inte fram till kärnan

Falsifiering och forskningsprogram Falsifiering ingen enkel relation mellan teori och empiri Falsifiering en relation mellan olika forskningsprogram Falsifiering har en ”historisk karaktär”: en lång process Inga avgörande experiment Falsifiering först när en alternativ teori existerar

Forskningsprogram vs normalvetenskap Teoretisk pluralism vs monism Lakatos: Paradigmatiska kriser kan inte förstås rationellt Kris är ett psykologiskt begrepp Lakatos: falsifiering hos Popper och Kuhn=destruktiv Normalvetenskapen och inkommensurabiliteten aldrig existerat