Torsdag 26 november om muntlig framställning och uppgiften.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Muntliga nationella prov i svenska
Advertisements

1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Högtidstal Retorik.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Mål och betygskriterier
Intervju inför ViV-projektet.
Nationellt prov Sv1.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Att hålla en presentation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Hur presentera och opponera?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Muntlig presentation.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
TEMA Hugget i sten.
Skriva noveller.
Nätmobbning/Cyberbullying
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
MAKTLEKAR.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Exempel på skriftligt omdöme
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Linnéa Anglemark Språkverkstaden Muntliga framställningar Att presentera sitt ämne inför publik 1.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Personlig försäljning Kap. 2
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Från inledning till presentation
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Välkommen till svenska 1
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Hur pratar du med ditt barn om social medier?
Skolan elever yngre 2016.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Svenska som andraspråk 3
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Torsdag 25 februari.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Torsdag 26 november.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Barnkonventionen.
Workshop Arbetsplatslärande.
Poster+presentation Jobba tillsammans i ämnesgrupper.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Stadsvandring: åk 9:s Södermalm
Presentationens avskrift:

Torsdag 26 november om muntlig framställning och uppgiften

Några frågor spelsvenska Hur stor andel vuxna tycker att det är obehagligt att tala inför en grupp? Hur stor andel unga (högst/gymn) har stannat hemma från skolan för att slippa redovisa inför klassen? Vilka nackdelar finns det med att inte våga tala inför en grupp?

Några frågor spelsvenska Vad händer/hur känns det när man är/blir nervös för att tala inför andra? Bästa tipsen för att motverka nervositeten och de kroppsliga reaktionerna på den?

Dagens lektion Göra ”grundjobbet” till en presentation om något på temat ”Spelvärldar” Bestämma redovisningsgrupper (morgon eller eftermiddag) Boksamtal (och lite om lästestet och skrivuppgiften v 51)

Tema: spelvärldar Du ska hålla en ett tal där du på fyra minuter presenterar något som har med temat ”spelvärldar” att göra, och kommenterar det du presenterat. Du ska använda något slags presentationstekniskt hjälpmedel (tex PP eller Prezi).

Spelvärldar: välj innehåll T.ex. något du gillar Ett spel En karaktär En speldesign En spelutvecklarfirma En speltrend T.ex. något du ogillar Ett spel En karaktär En speldesign En spelutvecklarfirma En speltrend Gör ett dokument i din svenskmapp där du jobbar i dag. Du kan kalla det ”muntlig presentation” Kortskriv om två olika saker som du gillar eller ogillar(5+5 min).

Berätta för grannen om de två sakerna. Grannen ska sen berätta för klassen om vilket ämne hen tyckte verkade mest intressant

Fortsätt med det ämne som din granne tyckte var mest intressant Vad behöver publiken veta om själva spelet/karaktären/designen etc? Publiken består av dina klasskamrater + Katarina. Du kan bara berätta lite (fyra min) – så vad är viktigast? Skriv stödord (fem min) Berätta för grannen (visa också stödorden) Grannen kommenterar (Saknas något? För mycket av något?). Skriv in kommentarer i ditt dokument (eller låta grannen göra det ) Vad är det du vill kommentera kring spelet/karaktären/designen etc? Skriv upp två olika saker du kan/vill säga (fem min)