Pliktetik: Kant. Kant försöker påvisa att den ”Moraliska Lagen” är den samma som det rena (praktiska) förnuftet. M.a.o. den grundläggande, mest fundamentala,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Etik och moral Vad innebär det?.
Advertisements

Liten begreppsgenomgång
Hur vet vi vad som är rätt/fel?
Dygd- och plikt Elin Palm.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Fixa 11 och 13 Kant ( ) Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Etik- Modet att välja!.
Etiska resonemangsmodeller
Olika teorier och religiösa perspektiv
Etikkursen - översikt.
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
MORIA: Immanuel Kant.
Elin Palm Filosofienheten, KTH
Etik Moral Filosofi.
Patienten som kund? Torbjörn Tännsjö Stockholms universitet
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Centraletiska begrepp 2 Centraletiska begrepp 3 Konfliktbeteenden 4
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
ETIK - MORAL.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Kant ( ) Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Handlingars moraliska status Förbjudna Påbjudna Tillåtna Rätt/orätt.
Etik.
Att utveckla – lite tips!
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Den värderande analysen 1. En premiss är ett implicit eller explicit påstående i argumentationen som tillsammans med argumentet är avsett att utgöra skäl.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Etik A 7.5 poäng Dr Kent Hurtig Eng2: Tfn: (471) 7364.
Etik och moral.
Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.
ETIK. VAD MINNS JAG? Vad är moral? Vad är etik? MORAL NE:s förklaring Uppfattning om rätt och orätt. Våra val och våra handlingar visar på vår moral,
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
I dagligt tal är etik och moral samma sak. En livskompass som hjälper oss att orientera oss i den etiska terrängen dvs verkligheten.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Etik - Att göra det rätta.
Etik och framsteg. Intuitionism vs. det moraliska sinnet Intuitionisterna (Samuel Clark under talet; följer Cudworth, Henry More; Cambridge Platonisterna)
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Ett kontrakt har sitt pris
Regel 18 Boll i vila rubbad.. Regel 18 Boll i vila rubbad.
Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling:
Och hur ska man göra rätt?
Maximera lyckan – minimera lidandet
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Etik och moral.
Regler, plikter och moraliska lagar.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Etik & moral.
ETIK Att göra det rätta….
Presentationens avskrift:

Pliktetik: Kant

Kant försöker påvisa att den ”Moraliska Lagen” är den samma som det rena (praktiska) förnuftet. M.a.o. den grundläggande, mest fundamentala, moraliska principen – d.v.s. det kategoriska imperativet – är en princip hos det rena förnuftet. Moralens grunder är samma sak som det praktiska förnuftets grunder.

Grundläggning av Sedernas Metafysik: (i) Det enda som är gott utan kvalifikation är den goda viljan. (ii) En god vilja är en vilja som agerar utfrån och enligt plikten. (iii) En handling har moraliskt värde om och endast om den utförs p.g.a. pliktkänsla.

Exempel: (a) En affärsidkare som inte tar för mycket betalt av ett lättlurat barn p.g.a. att han inte vill få dåligt rykte och därigenom förlora kunder. Affärsidkaren är inte motiverad av rätt och fel här. Hans handling har inte något moraliskt värde.

(b) En person som hjälper andra p.g.a. att hon tycker synd om de sämre lottade. Denna handling har, enligt Kant, inte heller något morlaliskt värde. Om ens handling är motiverad enbart av sympati skulle den kunna leda till moraliska handlingar.

Det är endast när vi handlar i enlighet med vad som är rätt och p.g.a. (att vi inser att) det är rätt som våra handlingar har moraliskt värde enligt Kant.

Är Kants påståenden rimliga?

Jämför: En person som hälsar på sin sjuke vän på sjukhuset för att hon tycker synd om honom, och En person som hälsar på sin sjuke vän på sjukhuset eftersom det är hennes plikt att göra så.

F: Hur vet vi att en handling är moraliskt rätt? S: En handling är moraliskt rätt om och endast om dess

Kant skiljer på ändamålet hos en handling och dess maxim.

Det är möjligt att uföra samma handling för samma ändamål men av olika skäl. 1. Rädda personen som håller på att drunkna för att få sin bild i tidningen. 2. Rädda personen som håller på att drunkna därför att det är ens plikt som medmänniska.

En maxim är en “viljandets subjektiva princip” – d.v.s. en (korrekt) beskrivning av en handlingsplan som agenten tänker sig utföra. (När vi agerar avsiktligt – intentionalt – så gör vi alltid så enligt någon princip.)

Den grundläggande formen hos en maxim är: “I situation S utför jag handling H för att uppnå ändamål Ä”. Ex: Bosse håller på att drunkna (S), jag hoppar i och drar upp honom (H) för att (i slutändan) få min bild i tidningen (Ä).

Handlingar individueras genom deras maximer. F: Vilka handlingar är moraliskt rätta? S: De handlingar vars maximer kan upphöjas till allmän lag.

Kant’s berömda princip – Det Kategoriska Imperativet: Handla bara enligt en maxim som är sådan att du samtidigt kan vilja att den blir allmän (universiell) lag. (Vi kan kalla den här formuleringen Universal-lagsformuleringen UL.)

F: Varför kallar Kant detta ett kategoriskt imperativ? S: Ett imperativ är en uppmaning: Stå still! Stanna! Manöver! Denna uppmaning är även kategorisk i den bemärkelsen att den gäller för alla rationella varelser.

Precis som det finns naturlagar (N) och logiska/mattematiska ‘lagar’ (L/M) (eller principer), så finns det ‘förnuftslagar’ eller ‘rationalitetslagar’ (R). Dessa R-lagar, eller principer, är precis som N och L/M lagarna universiella.

Om någon princip är en N-lag måste den hålla för alla naturliga föremål. Om någon princip är en L-lag måste den hålla för alla propositioner. Om någon maxim är förenlig med R-lagen måste det vara möjligt för alla rationella varelser att handla enligt den maximen.

Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.

(ii) Formulera en unversiell motsvaringhet till denna maxim: Närhälst någon befinner sig i situation S, gör hon H i syfte att uppnå Ä.

(iii) Se om du kan utan motsägelse vilja att A: Den universiella motsvarigheten till din maxim upphöjs till ällmän lag, och B: Din subjektiva maxim tillåter dig att uppnå Ä genom att göra H i situation S.