Signatur ÅÅÅÅ-MM-DD 1 Inkludering på Svevia Anläggning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Mål med samverksanssystemet
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
En kortguide till arbetsmarknaden
Nulägesanalys genom frågor
Säker i butik Gratis utbildning på Internet
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Föräldramöte 12 september 2011
RESULTAT Projekt Tag till vara kompetens! Dec 2009.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
EU europeiska unionen.
Mobbning gör ont!.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Ta ställning och handla!
Skadligt bruk.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Matlagning i hemmet.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Förankring för hållbar utveckling Age Management i landstinget i Kronobergs Intervjuer med 9 personer Projektledare.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Offensiv orientering Vägval till glädje och framgång SM Långdistans.
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Etik och ledarskap.
VARFÖR SKALL LJUSDAL IF FINNAS?. Mål  Ljusdal IF finns för att vara en samlingsplats för alla med idrottsintresse.  Erbjuda alla barn, ungdomar och.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Lärenergi När jag känner :
Personalpolitisk inriktning
MAKTLEKAR.
Hälsofrämjande arbetsplats
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
KASAM Känsla av sammanhang
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Turism kap 9 Service Att arbeta med service Funktionell service
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Lagsammanhållning.
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Skolan elever yngre 2016.
Integritet läroplansanalys.
Varför behöver vi politik?
Lag och rätt VT år 5 Catha Glaas, Thomas Smith Herrängens skola 2017.
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Workshop Arbetsplatslärande.
Arbetsledning efter kontorstid i Social resursförvaltning
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Signatur ÅÅÅÅ-MM-DD 1 Inkludering på Svevia Anläggning

Vilka är vi? Signatur ÅÅÅÅ-MM-DD 2 Erik Lundman Artikel i DN från 2003 Charlotte Hooft Artikel i Byggindustrin från 2015

Varför inkludering? Signatur ÅÅÅÅ-MM-DD 3 - Låg personalomsättning -Produktiv personal -Bra rykte - Ger en konkurrensfördel -Attraherar olika människor, vilket skapar innovation -Skapar en gemensam kultur – som baseras på respekt - Ger gemensamma spelregler – överenskommelse hur vi ska agera mot varandra - Tydlighet vad som gäller - Att få alla delaktiga

Hur gör vi? Signatur ÅÅÅÅ-MM-DD 4 Workshops kring: Bra arbetsplatser Dåliga arbetsplatser Mål kring hur vi vill ha det Tydlighet kring agerande om någon bryter mot reglerna Case från verkligheten

Case 1. Dilemma - Namn En projektstart går väl snabbt och etableringen är inte i ordningen när projektet startar, det är dvs kaos på arbetsplatsen. Gruppen döper projektplatsen till Serbien då de anser det se ut som en krigszon. En av medarbetarna kommer från Serbien och känner sig kränkt Hur vanligt förekommande är detta på en skala 1 (aldrig) till 10 (väldigt vanligt) 3. - Vad är rätt sätt att agera på? 4. - Vems ansvar är det att reagera och agera? 5. - Hur tycker ni vi ska vi hantera dessa situationer från och med nu? Mångfald och inkludering 5

Signatur ÅÅÅÅ-MM-DD 6 Dilemma - Namn Vid matrasten tar en medarbetare upp sin matlåda, med vegetarisk kost. Medarbetaren får höra följande. Det där kan du ju inte äta, detta är ju ingen mat för en riktig karl… Kommentarerna kan även vara, Inget kött idag heller? Ska du inte ha lite pannbiff? Medarbetaren har fått höra samma sak, varje dag i två månader Hur vanligt förekommande är detta på en skala 1 (aldrig) till 10 (väldigt vanligt) 2. - Vad är rätt sätt att agera på? 3. - Vems ansvar är det att reagera och agera? 4. - Hur tycker ni vi ska vi hantera dessa situationer från och med nu?