Ett ramverk för innovationspolitiken ‒ Hur göra Sverige mera innovativt? Magnus Henrekson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

+ SamSoc Samordning för socialt företagande Program  Presentation  Förstudien  Om sociala företag  Vad visar forskningen? Förstudien som stärker sociala.
Välkommen till seminariet En skattereform för ett nytt århundrade – Nu tar vi första stegen #skattereform.
Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Winnet Skånes 20-årsjubileum - Hur ser det ut i Skåne idag? Näringsliv Skåne Christian Lindell
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Aktivt medborgarskap: lärdomar från ett europeiskt forskningsprojekt baserad på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Marie.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Globaliseringen och den svenska ägarmodellen Magnus Henrekson & Ulf Jakobsson 8 september 2008 Bygger på förf:s expertrapport till Globaliseringsrådet.
2016 års forsknings- och innovationspolitiska (FUI) proposition  SKL företräder nationella forsknings- och innovationssystem i kommuner, landsting och.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Ett ramverk för innovationspolitiken – hur göra Sverige mer entreprenöriellt? Pontus Braunerhjelm Klas Eklund Magnus Henrekson Presentation 21 augusti.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Global ekonomi, Kapitel 6, Copyright: Claes Berg & SNS Förlag 1 Global ekonomi Claes Berg Kapitel 6 Den politiska sfären.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Lars Calmfors Svenskt Näringsliv 22/
Socialt Entreprenörskap Tillväxtverkets roll och uppdrag
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Tillväxtverket 11 november 2016
Barn och ungdomars utveckling
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Nya svenska storföretag En kommentar
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Bästa utveckling för alla
Kommissionens delbetänkande För en god och jämlik hälsa
Entreprenörskapsforum
En kort presentation av Tillväxtverket
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Kap 14 Den offentliga sektorn och finanspolitiken
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
På jakt efter en smartare välfärd
Egentligen skulle Dan Olofsson berättat den här historien
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län
Ett utmanat Sverige.
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Näringslivsanalys Umeå kommun
Huddinge kommun Näringslivsanalys
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock
Ojämlikhet i samhället
Kollektiva varor Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Samverkan hälsingland
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Tjänsterna inom offentlig upphandling
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Förändring för kvalitet och förnyelse
När politiken kom till köksbordet
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Elmarknaden vid ett vägskäl - mer politik eller mer marknad
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Sammanhållningspolitiken
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Ekonomi i teori och praktik
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Presentationens avskrift:

Ett ramverk för innovationspolitiken ‒ Hur göra Sverige mera innovativt? Magnus Henrekson

Varför innovationer? Innovationer hett –Regeringen: Innovationsstrategi –Socialdemokraterna: Nationell innovationsberedning –IVA:s innovationsprojekt Behovet av innovationer för att klara Sveriges utmaningar –Demografi och välfärdens finansiering –Skärpt global konkurrens –Arbetslöshet och utanförskap –Miljön Viss frustration över politik – och ekonomisk teori

Dominerande synsätt alltför snäva Politiken blir ofta alltför smal FoU-stöd för ny högteknologi i storföretag ”Endogen tillväxt”-ansats för snäv Steg fram jämfört med tidigare modeller. Men: FoU och kunskap blir inte nyttigheter av sig själv Kunskapsspridning och dynamik krävs Var är entreprenören? Bredare ansats nödvändig: Institutioner, regler, politik och attityder som gynnar nyfikenhet, experiment, test – i hela ekonomin, alla sektorer

Svagt samband innovationer – tillväxt EU:s innovationsindex och tillväxt av BNP per capita 2006–2010

Blandade effekter av FoU-stöd

”Kladdkakan”

Många aktörer krävs

Tillväxt kräver ägarbyten

Finansiering och entreprenörskap Eget kapital bör ej missgynnas Olika ägartyper bör behandlas lika Ägarbyten bör ej motverkas när de är lämpliga för företagets utveckling De som fyller entreprenörsrollen måste kunna få del av skapade kapitalvärden även om de inte själva är rika Pensionssparandet måste kunna nå fram till de innovativa bolagen

Akademiskt entreprenörskap

Agglomerationsfördelar och kluster Var inte rädd för stora städer! –Svenska ”storstäder” är små… Specialisering ger fördelar på både konsumtions- och faktormarknaderna Kräver modern infrastruktur Samt en bättre fungerande bostadsmarknad Sociala tjänster får inte släpa efter Miljömässigt överlägset –Transporter, uppvärmning, logistik –Lokala tjänster större andel av konsumtionen

Välfärdstjänsterna Baumols sjuka och åldrande befolkning kräver nytänkande, konkurrens, effektivitet Kvasimarknader –Tredje part står för notan –Asymmetrisk information –Problem att ta på stort allvar –Konkurrens, rätt regleringar, skicklig upphandling –Kundval kontra upphandling –Sanktioner Vinstintresset i samhällets tjänst –Svårare här än på konventionella marknader Upphandling: Reglera inte bort incitamenten till innovation!

”Ramverk” Långsiktighet, stadga och transparens Penningpolitikens ramverk Finanspolitikens ramverk Mycket svårare för innovationspolitik Men ändå… Innovationsberedning? Politiken måste gå på två ben: A. Bygg kritisk kunskapsmassa B. Sprid och kommersialisera kunskap

10 principer för innovationspolitiken: A. Kunskapsuppbyggande 1.En globalt konkurrenskraftig kunskapsbas 2.Grund- och gymnasieskolan: Inför tydliga mål (PISA, TIMSS) 3.Universitet: Pedagogik för innovation och entreprenörskap. Kvalitetskriterier, autonomi, incitamentsstrukturer 4.Forsknings- och innovationspolitiken: Långsiktig ”intentionsframskrivning” – tio till tolv år Två rekommendationer (1 och 3) är av typen avsiktsförklaring medan punkterna 2 och 4 skulle kunna beslutas av riksdagen.

B. Kunskapsspridning 5.Skatter: optioner, inkomst, kapitalförsörjning. Institutionell konkurrens - nivå som i ett relevant urval konkurrentländer 6.Förvaltningspolitiken: Kultur, kriterier och drivkrafter för innovation, kvalitet och produktivitet 7.Konkurrenstjänstesektorer: Stärk uppföljnings-, övervaknings-, sanktions- och innovationsmöjligheter (välfärdstjänster) 8.Regleringsbörda: Regelråd, analyskapacitet, sanktioner, ”solnedgångsansats” 9.Konkurrens: Infrastruktur, information och statistik tillgänglig för privata aktörer, undvik verksamhet i myndigheters regi 10.Kluster: Stärkas av arbetsmarknads-, bostads- och infrastrukturpolitik Delar av skatteförslagen kan befästas i lagstiftning, liksom 7, 8 och 9. De övriga har karaktär av avsiktsförklaring.