Ett ramverk för innovationspolitiken – hur göra Sverige mer entreprenöriellt? Pontus Braunerhjelm Klas Eklund Magnus Henrekson Presentation 21 augusti.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

Tillväxt, tillväxt, tillväxt…
Regional tillväxtpolitik
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Nödvändiga perspektivskiften
Europaparlamentariker
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Hur vända problem till möjligheter? Presentation IVA III:s seminarium Samhällsbyggnadssektorns största utmaning - kompetenslyftet Per-Erik Petersson, SP.
Konjunkturer.
Magnus Henrekson Mikael Stenkula
Behovet av en ny skattereform
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Innovation för tillväxt: Sept – Sept. 2011
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock.
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Aktuella frågor på EU-nivå
Internationell Ekonomi
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Utmaningsdriven innovation
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
1 Innovationers betydelse Staffan Larsson Tillväxtanalys.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
TRE VERSIONER AV DEN SVENSKA PARADOXEN 1.MYCKET FOU I HÖGTEKNOLOGISKA FÖRETAG, LITEN PRODUKTION/EXPORT JÄMFÖRT MED OECD Ja, men beror på: FoU i stora företag,
Ekonomiska kretsloppet
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
OECD Territorial Review of Sweden
Lönar det sig att gå före? MILJÖEKONOMI 10 Mars 2011 Eva Samakovlis.
Bildserie: mar -15 Socialt företagande 100 % engagemang till 100 % av min kapacitet.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Stockholms- regionens utMAningar
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Fokus 2012 Externa relationer-omvärldsbevakning Nätverk Kommunicera resultat Gap-analyser-handlingsplaner Stötta aktiviteter som bidrar till genomförandet.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Strategiskt innovationsarbete Ingrid Arltoft Henriksson, Tillväxtverket Halmstad 23 februari.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Effekterna av av/omreglering inte säkra och måste analyseras marknad för marknad Prisnivå/prisstruktur Produktivitet (intern effektivitet, X-efficiency)
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
BNP i fasta priser.
Forsknings- och utbildningsstrategi
”Blod, möda, tårar och svett” – en diskussion om global konkurrens och ödesfrågor i tillväxtpolitiken.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Produktivitetskommissionen i Skåne Kick-off seminarium 13 november 2015 Pernilla Johansson, PhD Senior Ekonom.
Skattepolitik för entreprenörskap Föredrag vid TCOs seminarium Därför behöver Sverige en ny skattereform Magnus Henrekson 10 november 2015.
En ekonomisk politik för nästa mandatperiod Almedalen den 5 juli 2010 Magnus Henrekson.
Ett ramverk för innovationspolitiken ‒ Hur göra Sverige mera innovativt? Magnus Henrekson.
Hur bygger vi mer för fler? Institutionella förutsättningar för ett ökat bostadsbyggande- En jämförande studie mellan Tyskland och Sverige Anna Granath.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Kostnadsfri rådgivning Verksamheten i 200 kommuner 2011: personer startade företag NyföretagarCentrum.
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
School of Economics and Management | Department of Economics, Åsa Hansson Ett effektivt skattesystem Åsa Hansson.
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Riksdagspartierna och energipolitiken
Presentationens avskrift:

Ett ramverk för innovationspolitiken – hur göra Sverige mer entreprenöriellt? Pontus Braunerhjelm Klas Eklund Magnus Henrekson Presentation 21 augusti 2012

 IVA:s projekt och den politiska dagordningen  Behovet av innovationer för att klara Sveriges utmaningar  Viss frustration över politik – och ekonomisk teori › ”Endogen tillväxt”-ansats för snäv › Var är entreprenören? Varför denna bok?

Svagt samband innovationer-tillväxt EU:s innovationsindex och tillväxt av BNP per capita 2006–2010

”Kladdkakan” Källa: IVA

Många aktörer krävs

 Eget kapital bör ej missgynnas  Olika ägartyper bör behandlas lika  Ägarbyten bör ej motverkas när lämpliga för företagets utveckling  De som fyller entreprenörsrollen måste kunna få del av skapade kapitalvärden även om de inte själva är rika  Pensionssparandet måste kunna nå fram till de innovativa bolagen Finansiering och entreprenörskap

Akademiskt entreprenörskap

 Fördelar på både konsumtions- och faktormarknaderna via specialisering  Infrastruktur  Fungerande bostadsmarknad  Sociala tjänster får inte släpa efter  Miljömässigt överlägset › Transporter, uppvärmning, logistik › Lokala tjänster större andel av konsumtionen Agglomerationsfördelar/kluster

 Kvasimarknader › Problem att ta på stort allvar › Konkurrens, rätt regleringar, skicklig upphandling › Kundval kontra upphandling › Sanktioner  Vinstintresset i samhällets tjänst › Svårare här än på konventionella marknader  Stor utmaning att inte reglera bort incitamenten till innovation Välfärdstjänsterna

Källa: OECD och Braunerhjelm Sambandet mellan årlig BNP-tillväxt och FoU 33 OECD-länder, 2001–2009.

En globalt konkurrenskraftig kunskapsbas: 1. Grund- och gymnasieskolan: Inför tydliga mål (PISA, TIMSS). 2. Universitet: Pedagogik för innovation och entreprenörskap. 3. Universitet: Kvalitetskriterier, autonomi, incitamentsstrukturer. 4. Forsknings- och innovationspolitiken: Långsiktig ”intentionsframskrivning” – tio till tolv år. Två av dessa rekommendationer (1 & 3) är av typen avsiktsförklaring medan de två sistnämnda skulle kunna beslutas av riksdagen. 10 principer för innovationspolitiken Kunskapsuppbyggande

5. Regleringsbörda: Regelråd, analyskapacitet, sanktioner, ”solnedgångsansats”. 6. Konkurrens tjänstesektorer: Stärk uppföljnings-, övervaknings-, sanktions- och innovationsmöjligheter (välfärdstjänster). 7. Konkurrens: Infrastruktur, information och statistik tillgänglig för privata aktörer, undvik verksamhet i myndigheters regi. 8. Förvaltningspolitiken: Kultur, kriterier och drivkrafter för innovation, kvalitet och produktivitet. Kunskapens nyttiggörande

9. Skatter: optioner, inkomst, kapitalförsörjning. Institutionell konkurrens - nivå som i ett relevant urval konkurrentländer. 10. Kluster: Stärkas av arbetsmarknads-, bostads- och infrastrukturpolitik. Av dessa sex principer är de tre första och delar av skatteförslagen mer lämpade att befästa i lagstiftning. De övriga har karaktär av avsiktsförklaring. Offentliga satsningar ske där den privatekonomiska avkastningen är låg men förväntade samhälleliga externaliteterna betydande – varierar över tid och rum. Kunskapens nyttiggörande

Ett ramverk för innovationspolitiken – hur göra Sverige mer entreprenöriellt? Pontus Braunerhjelm Klas Eklund Magnus Henrekson Presentation 21 augusti 2012