Avloppsvattenrening i Stockholms län år 2030 – en översiktlig studie av hinder samt möjliga vägar framåt 2006-02-09 VAS- kommittén (VASK) Avloppsgruppen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

Förebyggande miljöarbete - Giftfri Miljö Uppströmsarbetet helt avgörande Renare avloppsvatten till reningsverken är en förutsättning för ett hållbart.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Ändamålsenliga planbestämmelser
Vatten Östersund -Info om va-verksamheten -Info om gällande lagstiftning och regelverk -Info om analys av processen (genomlysning) -Info om pågående.
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Susanne Eriksson och Lennart Höglind Lagstiftning, miljömål etc Avloppsreningsverk.
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Överbefolkning.
Så vill vi ha det i Norrbotten Likvärdig vård i länet oavsett bostadsort – Enhetliga bedömningar & prioriteringar – Enhetliga rutiner & utrustning Nöjda.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.

SSI djupa borrhål Kasamseminarium SSI:s syn på alternativ och djupa borrhål Kasamseminarium om djupa borrhål Stockholm, mars 2007 Björn.
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
Förebyggande miljöarbete - Giftfri Miljö Uppströmsarbetet helt avgörande Renare avloppsvatten till reningsverken är en förutsättning för ett hållbart samhälle.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Östersund Vem är jag? Vem är jag? Labbchef Norrvatten och Käppala Labbchef Norrvatten och Käppala Krischef på Norrvatten Krischef på Norrvatten.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Vatten och avloppsförsörjningsplan
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Info VA-strategi Smedjebackens kommun
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Vård- och omsorgscollege
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Projektförslag Val av VA-system HT2011. Seminarieparken.
SBU-rapport Rehabilitering av äldre personer med höftfraktur – interdisciplinära team Medicinska kommittén
Måltal Besparingsscenarios- Prognos fram till Följer normkrav.
Servitut och Gemensamhetsanläggning - samverkan mellan grannar
Katarina Starberg WSP Stockholm Slamhantering i framtiden VAS-rådet 14 februari 2008.
Framtida va-organisation i Stockholmsregionen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Strukturidén utgår från en relativt.
Flyktingmottagande och Integration i Jämtlands län Hans Halvarsson, Länsstyrelsen.
VAS-rådets rapport nr 13 Regional VA-samverkan i Stockholms Län.
Carl-Olof Zetterman Ökad biogasproduktion.
Beslut: Frågan om länets deltagande och agerande tas upp för diskussion och beslut på VAS-rådet ……. och lyfts därefter till KSLs samhällsbyggnadsberedning.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Regeringsuppdrag fosfor – konsekvenser för slamanvändning i Sverige VAS-rådet 13 februari Regeringsuppdrag fosfor – konsekvenser för slamanvändning i Sverige.
Avloppshantering i Stockholms län – ett vägval i strategin för Ingen övergödning Vas-rådet den 13 februari 2014.
Uppdaterad Prioritering av regionalt och kommunalt vattenskydd i Stockholms län Anette Björlin, Länsstyrelsen i Stockholms län Göran Hanson,
Regional Vattenförsörjningsplan i Stockholms län – förstudie med fokus på reservvattenförsörjning Krister Törneke 12 februari 2015.
RESERVVATTENFÖRSÖRJNING INOM REGIONEN Inriktning – Mål - Program Presentation vid VASrådets möte den 9 februari Per Hådell, Stockholm Vatten AB.
Slammet som resurs – Käppalas arbete för att sluta Kretsloppet Cecilia Bertholds.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Bostadsbristen i Västerås
Bidrag för sanering av förorenade områden för att bygga bostäder
Analyserade alternativ
KOMMUNALT VA UPPERUD, BÄCKEN, LINDDALEN OCH SKOLMÄSTRE
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Samrådsförslag.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Formalia VAS rådet 2014 Anders Ekström/Ordförande VAS.
Tillsammans. För en hållbar livsmiljö.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Strategisk VA-planering
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Om framtida huvudmannaskap för Vägar, Vatten och avlopp yttre Brevik
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Sluten tank till vattentoalett
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Välkommen till VAS-rådet 2018
Norrvattens framtida dricksvattenförsörjning
Roslagsvattens kommuner
Käppalaförbundet Kommunalförbund bestående av 11 medlemskommuner
Finansieringsmodell/-policy för Regionala VA-investeringar
ÄR VAS-rådets rapporter aktuella? En titt på rapport nr 1-9
Presentationens avskrift:

Avloppsvattenrening i Stockholms län år 2030 – en översiktlig studie av hinder samt möjliga vägar framåt VAS- kommittén (VASK) Avloppsgruppen 2005/2006: Tomas Adolphson, Anders Finnson, Lars Gunnarsson, Torsten Palmgren

VAS-Rådet / TA AF2

3

4

5

6

7 1966

8 KSL Regionplaneärendet 1966 års regionplaneskiss Det interregionala avloppssystemet

VAS-Rådet / TA AF9 2006

10 Avloppsvattenrening i Stockholms län år 2030 – en översiktlig studie av hinder samt möjliga vägar framåt

VAS-Rådet / TA AF11 Lars Gunnarsson, SYVABVASK Torsten Palmgren, Käppala Anders Finnson, Stockholm Vatten Tomas Adolphson, RoslagsvattenVASK Arbetsgruppen

VAS-Rådet / TA AF12 Utredningens syfte är att översiktligt utreda vilka hinder vi har i AB-län år 2030 för att utveckla länets regionala struktur för avloppsvattenrening så att den blir – – tekniskt robust – – miljömässigt hållbar – – socialt accepterad – – ekonomiskt effektiv – – säker

VAS-Rådet / TA AF13 Fyra delutredningar för år 2030: Recipientkapacitet (Anders Engqvist o. Jakob Walve SU, Christer Lännergren Stockholm Vatten) Befolkningsutveckling (Birgitta Olofsson, Tyréns) Kapacitet vid regionens reningsverk (inom arbetsgruppen) Systemanalys (Erik Kärrman, Ecoloop, Per-Arne Malmqvist, Urban Water) + Daniel Hellström Stockholm Vatten

VAS-Rådet / TA AF14 Året är % ökad belastning av BOD, P och N (motsvarar ungefär RUFS ’scenario hög’) Inga avloppsutsläpp till Mälaren i AB län Inga organisatoriska låsningar Nationella miljömålet giftfri miljö på väg att uppnås => mkt bra slamkvalitet Utredningen avser de regionala strukturerna Lagförändringar som kan förutses skall beaktas Grundförutsättningar

VAS-Rådet / TA AF15 Recipientutredningen, frågor Finns det med en 30%-ig ökning av utsläppta mängder BOD, fosfor och kväve några hinder för fortsatt utnyttjande av befintliga utsläppspunkter från de 4 stora regionala avloppsreningsverken? (Käppala, Henriksdal, Bromma, Himmerfjärden) Om ”Ja”, var bör i så fall avloppsvattnet släppas ut? (T.ex. Trälhavet, Saxarfjärdarna, Himmerfjärden)

VAS-Rådet / TA AF16 Inga väsentliga hinder kan bedömas föreligga ur strikt recipientsynpunkt för fortsatt utnyttjande av de fyra stora reningsverken med bibehållna utsläppspunkter Motiv – – Den utåtgående strömmen från Mälaren ger goda recipientförhållanden – – Bra kontrollförhållanden i avgränsad recipient – – Effektiv efterpolering av nitrat i innerskärgården Recipientutredningen, svar

VAS-Rådet / TA AF17 Att för varje kommun i länet redovisa antalet invånare som år 2030 förväntas vara anslutna till de fyra stora regionala verken de kommunala lokala verken samfällighetslösning/enskilt avlopp Delrapport 2 Befolkningsutveckling i AB-län till år 2030

VAS-Rådet / TA AF18 De fyra stora regionala verken Käppala, Henriksdal Bromma Himmerfjärden De kommunala lokala verken, bl a Nynäshamn Fors (Haninge) Margretelund (Roslagsvatten) Lindholmen (Norrtälje) samt övriga mindre lokala Definitioner

VAS-Rådet / TA AF19 1,87 milj. invånare i länet 1,78 milj.(95%) inom verksamhetsområden 1,63 milj. (87%) anslutna till regionalt verk (8%) anslutna till kommunalt verk (5%) anslutna till samf./enskilt avl. Nuläge

VAS-Rådet / TA AF20 ~2,42 milj. invånare i länet ( ) ~2,34 milj.(95%) inom verksamhetsområden ( ) 2,13 milj. till regionalt verk 1) ( ) till kommunalt verk 2) ( ) anslutna till samf./enskilt avl. ( ) 1) 1) Inkl. större ARV i Värmdö kommun 2) 2) Inklusive Ekerö och Fors reningsverk Prognos 2030

VAS-Rådet / TA AF21

VAS-Rådet / TA AF22

VAS-Rådet / TA AF23

VAS-Rådet / TA AF24 Vilka kapacitetsmässiga, fysiska eller planmässiga hinder finns för att fortsätta utnyttja de större regionala och kommunala reningsverken i länet? Delrapport 3 Översiktlig kapacitetsutredning av regionens reningsverk

VAS-Rådet / TA AF25 Regionala – – Käppala – – Henriksdal (Stockholm Vatten) – – Bromma (Stockholm Vatten) – – Himmerfjärdsverket (SYVAB) Kommunala – – Nynäshamn – – Fors (Haninge) – – Margretelund (Roslagsvatten) –) – Lindholmen (Norrtälje ) Följande 8 anläggningar tillfrågades

VAS-Rådet / TA AF26 Hur kan reningsverket klara en 30% högre belastning än den – – tillståndsgivna? – – nuvarande (2004)? – – dimensionerande? Frågorna

VAS-Rådet / TA AF27   möjlig med smärre investeringar/trimningar (flera)   möjlig med utbyggnad/investeringar (alla)   är inte möjlig (flaskhals, hinder) (ingen) Svaren En 30%-ig belastningsökning är

VAS-Rådet / TA AF28 Delrapport 4 Systemanalys för avloppshantering i Stockholms län år ett förprojekt Syftet med delrapporten är att översiktligt jämföra några valda scenarier för avloppslösningar i AB-län år 2030, samt att lyfta fram områden för fortsatta studier

VAS-Rådet / TA AF29 Fyra systemalternativ studerades: 1. Konventionell teknik Konventionell teknik ”Ultrarent” 2030: med införande av ”ultraren behandling” och ozonering i de fyra stora verken (Käppala, SYVAB, Bromma, Henriksdal) 2. ”Ultrarent” 2030: med införande av ”ultraren behandling” och ozonering i de fyra stora verken (Käppala, SYVAB, Bromma, Henriksdal) 3a. Konventionell teknik med urinsortering 2030 (urinsortering i 50 % av nybyggda bostäder och 10 % av befintliga) 3a. Konventionell teknik med urinsortering 2030 (urinsortering i 50 % av nybyggda bostäder och 10 % av befintliga) 3b. ”Ultrarent” med urinsortering 2030 (urinsortering i 50 % av nybyggnation och 10 % av befintlig bebyggelse) 3b. ”Ultrarent” med urinsortering 2030 (urinsortering i 50 % av nybyggnation och 10 % av befintlig bebyggelse)

VAS-Rådet / TA AF30 I denna förstudie begränsades de utvalda kriterierna till följande: Fosfor, kväve, kadmium och läkemedelsrester till vattenrecipienter Fosfor, kväve, kadmium och läkemedelsrester till vattenrecipienter Kadmium och läkemedelsrester till mark Kadmium och läkemedelsrester till mark Återvinningsbar fosfor samt elanvändning Återvinningsbar fosfor samt elanvändning Utöver miljöaspekterna studerades översiktligt kostnader, badbarhet i recipienter samt teknisk robusthet Utöver miljöaspekterna studerades översiktligt kostnader, badbarhet i recipienter samt teknisk robusthet

VAS-Rådet / TA AF31 Betyg för olika möjliga scenarier för regionen år Konventionell teknik ”Ultrarent” 2030: med införande av ”ultraren behandling” och ozonering i de fyra stora verken 3a. Konventionell teknik med urinsortering 2030 (50 % / 10%) 3b. ”Ultrarent” med urinsortering 2030 (50 % / 10%)

VAS-Rådet / TA AF32 Slutsatser från Systemanalysen för år 2030 Konventionell reningsteknik bedöms ej helt uppfylla godkänt vad gäller förväntade miljökrav Konventionell reningsteknik bedöms ej helt uppfylla godkänt vad gäller förväntade miljökrav ”Ultraren” behandling i de fyra stora verken klarar de förväntade kraven 2030, men mer föroreningar hamnar i slammet samt högre elanvändning (+400%). ”Ultraren” behandling i de fyra stora verken klarar de förväntade kraven 2030, men mer föroreningar hamnar i slammet samt högre elanvändning (+400%). Merkostnaden för ultraren behandling bedöms vara ca 40 % högre än konventionell rening, påverkas starkt av framtida energipris Merkostnaden för ultraren behandling bedöms vara ca 40 % högre än konventionell rening, påverkas starkt av framtida energipris

VAS-Rådet / TA AF33 Slutsatser från Systemanalysen för år 2030 Urinsortering medför ingen påtaglig fördel (men alla systemegenskaperna värderades ej). Urinsortering medför ingen påtaglig fördel (men alla systemegenskaperna värderades ej). Urinsortering beräknas också innebära merkostnader i förhållande till konventionell rening. Dessa kostnader har dock ej kvantifierats. Urinsortering beräknas också innebära merkostnader i förhållande till konventionell rening. Dessa kostnader har dock ej kvantifierats.

VAS-Rådet / TA AF34 Arbetsgruppens Samlade Slutsatser Arbetsgruppen har inte funnit att några hinder föreligger för att fortsätta använda och utveckla AB-läns befintliga regionala struktur för avloppsvattenrening Arbetsgruppen har inte funnit att några hinder föreligger för att fortsätta använda och utveckla AB-läns befintliga regionala struktur för avloppsvattenrening Konsekvenserna av den ökade befolkningen i länet är möjliga att hantera inom ramen för en avloppsvattenrening som år 2030 är tekniskt robust, miljömässigt hållbar, socialt accepterad, ekonomiskt effektiv och säker. Konsekvenserna av den ökade befolkningen i länet är möjliga att hantera inom ramen för en avloppsvattenrening som år 2030 är tekniskt robust, miljömässigt hållbar, socialt accepterad, ekonomiskt effektiv och säker.

VAS-Rådet / TA AF35 Områden som är av stor betydelse för utvecklingen av miljösituationen i länet - från ett VA perspektiv - Återföring av näringsämnen från stad till land i AB-län, hur rent blir slammet? - Återföring av näringsämnen från stad till land i AB-län, hur rent blir slammet? - Ekerö avloppsreningsverk Ekebyhov och råvattentäkten Mälaren - Ekerö avloppsreningsverk Ekebyhov och råvattentäkten Mälaren - Föroreningsbelastning från bräddningar år Föroreningsbelastning från bräddningar år Enskilda avlopp och fosforbelastningen i AB-län - Enskilda avlopp och fosforbelastningen i AB-län

VAS-Rådet / TA AF36

Avloppsvattenrening i Stockholms län år 2030 – en översiktlig studie av hinder samt möjliga vägar framåt VAS- kommittén (VASK) Avloppsgruppen 2005/2006: Tomas Adolphson, Anders Finnson, Lars Gunnarsson, Torsten Palmgren