VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KANDIDATUPPSATS.
Advertisements

Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
Viktorija Kalonaityte
Den vetenskapliga artikeln
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Att skriva en C-uppsats
Hur presentera och opponera?
Projektarbete – hur skriver man det?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Outline för dagens övning
Kandidatuppsats i Statistik F3
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Aranäsgymnasiets bibliotek
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Varför inte bara Google?
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Formellt, skarpt och snyggt
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
VETENSKAPLIG TEXT Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 3 Falkenberg 8/9 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Slutarbete.
I uppgiften examineras följande mål:
Problemformulering En introduktion på kursen
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Rubrik, Futura BT Heavy eller Arial alltid vänsterställd, två rader max. 72 pt Författare Slutsats Slutsatsen är den viktigaste delen av din poster,
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Källförteckning (Portal s.286)
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Bli säker på utredande PM
Olika publikationstyper
Utredande text Labbrapport.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Litteratursökning - referenser
Presentationens avskrift:

VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE

Den akademiska texten Akademiska texter skrivs alltid för någon med ett visst syfte – oftast utgångspunkt i ett problem Den akademiska texten är ämnesorienterad, tydlig och sammanhängande För med sig förväntningar om struktur, form och stil Rapport, uppsats, avhandling, artikel…

Den akademiska textens struktur I generella anvisningar för rapport- och uppsatsskrivande finns nästan alltid en grundmall för textens delar: –titelsida, sammanfattning, innehållsförteckning –introduktion (bakgrund, syfte, metod) –forskningsöversikt/teori –empiri –diskussion –slutsatser –formalia som källförteckning och bilagor

Att omvandla rubriker i en mall till användbara begrepp Bakgrund och syfte Bakgrunden presenterar uppsatsens problemområde och leder fram till syftet (tänk på "tratten"!) Syftet kan följas av mer detaljerade frågor

Att omvandla rubriker i en mall till användbara begrepp Metod Hur en undersökning går till – författarnas tillvägagångssätt Ett metodavsnitt ska innehålla en tydlig beskrivning av hur man som författare har gått tillväga och kan även innehålla diskussion om avgränsningar Fokus på materialhantering och –redovisning

Att omvandla rubriker i en mall till användbara begrepp Tidigare forskning och teori: Vad andra har skrivit om ett fält är en viktig informationskälla på flera sätt "Teori"sammanfattar ofta en rådande uppfattning om ett område eller fält –"en teori om något": t.ex. språkinlärning, –"någons teori": en uppfattning som kommer från en viss forskningsinriktning eller enskild forskare Teorier kan komplettera varandra men också vara motsägelsefulla och ha olika utgångspunkter

Att omvandla rubriker i en mall till användbara begrepp Forskningsöversikt (tidigare forskning) En akademisk text som används som källa ska ha hög trovärdighet –Läroböcker har annat syfte än artiklar, monografier, redigerade böcker och forskningsrapporter –Andra studenters texter om teori räcker sällan till som fullständig källa –Akademiska tidskrifter/journaler har varierande status och trovärdighet beroende på reviewförfarande och ranking De bästa akademiska källorna är de ursprungliga - undvik andrahandscitering

Mer om teori och litteratur Teoriavsnittets funktion i en uppsats eller rapport: positionera arbetet, introducera begrepp (teoretiska och operationella) Positionera studien och/eller introducera begrepp i förhållande till: –Teoribildning (till detta vill vi bidra) –Ansatser (sätt att studera) –Studieobjekt (vad man studerar) Tydliggör (explicit eller implicit) grundvalen för urvalet av källor, t ex: –Representerar en samsyn (mainstream) –Är de mest frekvent citerade –Tillhör nytänkare/utmanare –Är "färskast"

Att omvandla rubriker i en mall till användbara begrepp Empiri, material –Det i omvärlden vi kan beskriva och diskutera genom olika typer av metoder: experiment, observationer, intervjuer, beräkningar... I diskussionsdelen relateras teori och litteratur till den omvärld (empirin) ni studerat. Diskussionen är en argumenterande text som leder fram till de slutsatser som dras från studien Vi använder oss av metoder och teorier för att undersöka material, få resultat som leder till diskussion och i förlängningen också skapa nya (bättre) teorier om världen

Källor Använd Harvardmodellen för referenser: –referenser återges i löptext enligt principen författare/årtal: (Svensson, 2008), (Språkbanken, 2016) –i källförteckningen (eller referenslistan) redovisas de fullständiga referenserna –All principer för källhantering bygger på relationen mellan en referens i löptext och i källförteckning/referenslista –Var alltid konsekventa!

Källor (2) Ställ upp källförteckning i alfabetisk ordning med förekommande efternamn först Dela inte in källförteckningen i avsnitt efter t.ex. "böcker", "artiklar", "Internet", osv. Om man har flera publikationer från samma avsändare och årtal så används liten bokstav för att skilja dem åt: –I löptexten:  Andersson, 2012a; Andersson 2012b, etc. –I referenslistan:  Andersson, Anna 2012a. Organisationskommunikation. Stockholm: Förlaget.  Andersson, Anna 2012b. Strategisk kommunikation. Stockholm: Förlaget.

Internetkällor I den löpande texten: –"Begreppet fordonsår används för att bestämma ett fordons ålder (Transportstyrelsen, 2012)." I källförteckningen: –Transportstyrelsen (2012), fordon. Tillgänglig: [hämtat ] Om man hänvisar till ett uppslagsverk som referen så ska uppslagsordet anges: –(Nationalencyklopedien, fordon, 2012)