… Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud men allting bara piper Mitt hjärta pulserar tomma intet dominerar Jag vill bort härifrån frustrationen blockerar Snön faller tätt inget lätt bara svett Jag kämpar och slåss men ingenting blir rätt Jag har vägar och rutiner, metoder som betyder Vissa regler jag aldrig lyder jag är less på attityder Allting kommer och går men ingenting består Hela skiten ger sår jag fäller en tår … (Jag fäller en tår, Petter 1998)
NCS Nationella höstkonferens Stockholm november Tema: Elevers skrivande#NCSkonferens Wifi: Courtyard Lösen:CONFE
Fyra Nordiska läsforskare
Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling Regionala nätverk av språk-, läs- och skrivutvecklare Nationell konferens Nyhetsbrev Webb Utbildning för språk-, läs- och skrivutvecklare i samarbete med Läslyftet
Dagens program (12 november) Skriving i alle fag, Frøydis Herzberg Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken Eva Minten LUNCH Pass 1 Seminarium FIKA Pass 2 Seminarium MIDDAG
Lokaler för seminarier SeminariumLokal 1. Hur kan vi stimulera elevers …Lindhagen 2. Vi leker att vi skriverCourtyard 5 3. Skrivundervisning med …Courtyard Att berätta sig till läs- och skriv … Den inre motivationens … Kungsholmen Obs! pass 2 börjar Att lära sig skriva på ett …Courtyard Skriva – för vem?Courtyard 8+9
Dagens program (13 november) Några minuter från Skolverket Flerspråkigt skrivande och förändrade …, Åsa Wedin FIKA Skolverkets bedömningsstöd samt kunskapskrav Maj Götefelt, Jenny Lindblom 11.15Jag förstod vad jag skulle göra … Suzanne Parmenius-Swärd LUNCH En bild … och tusen ord. Om kreativt …, Gunilla Molloy Avslutning
Läslyftet /16 Den obligatoriska skolan Förskoleklass 2016/17 Den obligatoriska skolan Förskoleklass Gymnasieskolan Gymnasiesärskolan Förskolan 2017/18 Den obligatoriska skolan Förskoleklass Gymnasieskolan Gymnasiesärskolan Förskolan
Moduler ht 2015 ModulerMålgrupp Kritiskt textarbete (F- åk. 6)Lärare och förskollärare i förskoleklass Stimulera läsintresse (F- åk. 9)Lärare, förskollärare i förskoleklass och skolbibliotekarier Läsa och skriva i alla ämnen (åk. 1-3)Lärare Samtal om text (åk. 1-9)Lärare Tolka och skriva text i skolans alla ämnen (åk. 1-9)Lärare Främja elevers lärande i NO-ämnen (åk. 4-9)Lärare i NO-ämnen Främja elevers lärande i SO-ämnen (åk. 4-9)Lärare i SO-ämnen Lässtrategier för sakprosa (åk. 4-9)Lärare i svenska och svenska som andraspråk Strukturerad läs- och skrivundervisning (grundsärskolan) Lärare
Planerade moduler vt 2016 OBS! Preliminära namn ModulerMålgrupp Digitala redskap och tematiska arbetssätt (åk. 1-9)Lärare i grundsärskolan Skriva i alla ämnen (åk. 4-6)Lärare Främja elevers lärande i NO-ämnen, del II (åk. 4-9)Lärare i NO-ämnen Lässtrategier för skönlitteratur (åk. 4-9)Lärare i svenska och svenska som andraspråk
Nya uppdrag Uppdrag om kunskapskrav i läsförståelse och obligatoriska bedömningsstöd i årskurs 1 Uppdrag om nationella skolutvecklingsprogram Uppdrag om samverkan för bästa skola Uppdrag om insatser för att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända elever
... Det som får dig att ta steg är din dröm Va inte feg, tro på din dröm För när tiden står still och hårda tider slår till Och när du står helt själv, finns dina drömmar intill Jag sett folk tappat grepp, när dom bränt sina skepp Okej sanningen är, ingenting kommer lätt Men en dröm är ett sätt att mildra smärta och sår För den bor hos dig precis var du än går Så tro på din dröm Den är stor, din dröm Tro på din dröm, du gror på din dröm Den är stor, din dröm Du bor i din dröm (Drömmen, Petter 2004)