Tentaskrivning och Akribi/referenser. Info om språkverkstaden Vad är syftet med en hemtentamen och hur kan den se ut? ”Regler” kring tentaskrivning (ex.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Advertisements

En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Att skriva PM och rapporter
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
How to learn a Second Language?
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Kursexempel Tekniska projekt och rapportskrivning.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Svenska Judoförbundet Stockholms Judoförbund - Klubbmöte 13/11-12 Utbildning.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Genus, vetenskap och Peer Review. Begrepp ● Nepotism ● Metaforer ● Värderingar och observationer.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Kulturantropologi A1 Föreläsning 8 Antropologiska erfarenheter – summering av introduktionskursen.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Hemtenta: generell information
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Metodseminarium 8/
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Course info.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Planering i matematikundervisning
Pål Aarsand Pedagogik och makt Pål Aarsand
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Waste management on export
Strategic Sustainable Development
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Formal Languages, Automata and Models of Computation
Role of Divorce, Family Law and Commercial Attorneys.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Practice and challenges in involving fathers
A perfect world An English project.
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Tjänstemännens makt och inflytande i lokal miljöpolitik
Nordisk Spejderkonference
Possessiva pronomen.
Season 2018.
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
SKL och barnkonventionen
Föräldrainformation av familjewebben
Welcome to IMA – International Management Assistants
Presentationens avskrift:

Tentaskrivning och Akribi/referenser

Info om språkverkstaden Vad är syftet med en hemtentamen och hur kan den se ut? ”Regler” kring tentaskrivning (ex. plagiat, självständigt arbete) Hur besvarar jag frågorna (bedömningskriterier)? Vilken återkoppling får jag? Referenser/akribi

Använd er gärna av språkverkstaden!

En hemtenta… Är ett lärotillfälle Ska som examination vara länkad till kursens mål och undervisning Fungerar för att verifiera att studenten nått upp till kursmålen

Den hemtenta ni kommer få… Ger er tillfälle att fundera och reflektera ordentligt på kursens litteratur och övriga innehåll Kommer kretsa kring grundläggande begrepp och diskussioner Kommer bestå av några essäfrågor och några kort- frågor. Exempel: 1 (essäfråga) ”Kenneth Goods (1997) fältarbete präglades av en rad moraliska och metodologiska dilemman. Hur tycker du han hanterade dessa? Diskutera, med förankring i kurslitteraturen, kritiskt för och emot hans agerande.” Och 2 (kort-fråga) ”Förklara kortfattat begreppet Kulturrelativism.” För essäfrågor ges max 5 poäng och för kort-frågor max 2. Gränsen för VG: 80% och för G: 60%

REGLER 1. Följ instruktionerna på hemtentan” (Ex. typsnitt, längd på svar, etc) Referera inte till föreläsningarna och helst inte till annan litteratur än kurslitteraturen. Lämna in hemtentan i tid i inlämningsmappen på studentportalen (försent inlämnade tentor rättas inte) Lämna inte in om du inte besvarat alla frågor Omtentamen och komplettering På antropologsidan har vi inte uppsamlingstentor. Läraren har 3 veckor på sig att rätta tentan (men ofta går det fortare)

REGLER 2. Arbetet med att skriva hemtentan sker enskilt Arbetet plagiatkontrolleras. Läs regler kring plagiat (gemensamma dokument för kulturantropologi)

Hur skriver jag en bra tenta? ”Lagom” vetenskapligt språk. Skriv inte för personligt. Använd många olika delar av kurslitteraturen när tillfälle till detta finns. Tänk ”djuplodande” och ”analytisk ansats”. Våga ”teoretisera” men med empiriska exempel. Återge inte bara det som står i kurslitteraturen rakt av. Använd ditt egna språk och resonemang. Självständighet! Inte för många och långa citat. Essäfrågorna är som små ”miniuppsatser”. Tänk på röd tråd och hur du strukturerar svaret (bra narrativitet, intro – avslutning) Läs igenom din hemtenta när du är klar. Kontrollera språk (korrläsning). Kommer dina poänger fram? Ex. på bedömningsgrund: För G ska man visa att man läst och skaffat sig en tillfredställande förståelse av litteraturen, samt tillämpa detta i ett enklare resonemang. För VG ska man visa att man har läst och skaffat sig god förståelse av litteraturen, samt utifrån detta kunna föra ett självständigt och analyserande resonemang.

Glöm inte att skriva ditt namn och att ha med en referenslista/litteraturlista på den litteratur du refererar till i texten.

Kom ihåg att det tar tid att skriva en bra hemtenta. Reflektera kring litteraturen noga och på djupet.

Återkoppling… … sker genom att jag laddar upp en kommenterad version av er hemtenta i Studentportalen. Jag brukar göra en del ”korr- ändringar”, kommentera form (ex referenser) samt om jag tycker jag ser missförstånd, felaktigheter, etc. I anslutning till varje fråga ger jag ett kommentar på min helhetsbedömning av frågan och vilken poäng jag ger ert svar.

Referenser/Akribi (noggrannhet/ exakthet) ATT REFERERA: När, varför? - Harvard - Alla gör lite olika, Var konsekvent! - Referera när du själv inte ”har kommit på”. - Både för att visa att du är inläst och för att ge ”credit” till den som skrivit något. - Att inte referera när man bör göra det är en form av plagiat. - Hur ska referensen se ut i löpande text? LITTERATURLISTA - Alfabetisk ordning - Bara litteratur som nämns i texten - Ref. till artikel ej antologi (ifall man inte refererar till hela boken) - Först i brödtext = först i L-lista - Ej et al. - Var kursivt? - Bara sökefternamnet först - Ort, förlag - Dagstidningar, rapporter, SOU etc. - Websidor ÖVRIGT - EJ Wikipedia - Encyklopedier/uppslagsverk - Referenshanteringsprogram - Ibid - Et al. - Citat

On the contrary, they claim to have had a thorough internal discussion concerning the contents of the Mijá ednam plan. But for them, the bottom line was still that: From the perspective of the County Administration, local influence and local participation in the management of protected areas is of major significance. The forms for this, however, must rely on a mutual trust among the parties in the collaboration and must be conducted within the framework of the prevailing legislation. The participating parties must be prepared to follow the common national “rules of the game” that we together as a nation have built up in form of legislation and national goals. (County Administration of Norrbotten 2001, reg. no , my italics, my translation)

Li (1999:11) has argued that when it comes to externally ascribed marginalization, it is not only a question of simply defining or describing the social world, but it necessarily implies a discourse of power. This is true. But is also true that when the “weaker” define their own marginality, they too deploy power. Self-ascribed marginalization can thus be understood in this respect as a part of the accentuating of the cultural and historical differentiation of the involved Sami. To be different is not the same thing as being marginalized, but a certain amount of self-ascribed marginalization adds to the defining of who “we” are in relation to “them”. It is the actual self-marginalization of the Sami as an indigenous people, subjects of colonization and repression through history, that formed the basis in the articulation process and that provided them with some “room for maneuver” (Tsing 1999:167). From his field studies in the pacific, James Clifford emphasizes the need to distinguish and to connect the concepts of “indigenism” and “diasporism.” Like Tsing, Clifford focuses on the social constructedness and relational aspects of indigenism as a kind of marginalization. He argues that indigenism from this perspective must be seen as an expression, an articulation, a positioning that entails many different perspectives, metaphors, stories and aspirations (Clifford 2001: ). It is both rooted and cosmopolitan, and the thought of “pure blood” and autochthonous land “denies the messy, pragmatic politics of articulation” (Clifford 2001:483).

County Administration of Norrbotten 2001, reg. no County Administration of Norrbotten 2001, reg. no County Administration of Norrbotten 2003, reg. no County Administration of Norrbotten 2003, reg. no County Administration of Norrbotten 2004, reg. no County Administration of Norrbotten 2004, reg. no County Administration of Norrbotten 2006, reg. no Cramér, T. & G. Prawitz (1970) Studier i renbeteslagstiftning. PA Nordstedt & Söners förlag, Stockholm. Cronon, W. (1996) “The Trouble with Wilderness: Or, Getting Back to the Wrong Nature” in Environmental History. Vol. 1(1):7-28. Dahre, U. J. (2005) Ursprungsfolk i internationell politik och rätt. Studentlitteratur, Lund. Das, V. & D. Poole. (eds.) (2004) Anthropology and the Margins of the State. James Currey, Oxford. Dickason, O. P. (1984) The Myth of the Savage. The University of Alberta Press, Edmonton. DO-report: Diskriminering as samer – samers rättigheter ur ett diskrimineringsperspektiv. DO:s rapportserie 2008:1. Eidheim, H. (1971) Aspects of the Lappish Minority Situation. Universitetsforlaget, Oslo.

Amit-Talai, V., and H. Wulff Youth Cultures. A Cross-Cultural Perspective. London: Routledge. Association Ankataa. Accessed at on 16 November Appadurai, A Modernity at Large. Cultural Dimensions of Globalization. Vol. 1. Public Worlds. Minneapolis: University of Minnesota Press. Argenti, N The Intestines of the State. Youth, Violence, and Belated Histories in the Cameroon Grassfields. Chicago & London: The Universtiy of Chicago Press. Arnaut, K Mouvement patriotique et construction de « l’autochtone » en Côte d’Ivoire. Africa Development 33:1-20. Asiwaju, A. I Migrations as Revolt: The Example of the Ivory Coast and the Upper Volta before Journal of African History 17:

Ta hjälp av Ovesens skrivtips! Var konsekventa! Gör ert bästa! Hur ni lyckas med refereringen påverkar inte min bedömning av tentan, men jag förväntar mig att ni använder referenser och gör det efter bästa förmåga