Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se Pedagogik och makt Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se Pedagogik och makt Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se."— Presentationens avskrift:

1 Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se
Pedagogik och makt Pål Aarsand

2 Kursens mål Kan beskriva och reflektera över olika maktmekanismer och maktstrukturer inom pedagogiska sammanhang i termer av till exempel klass, genus och etnicitet. Kan beskriva centrala teoretiska perspektiv och begrepp kring pedagogiska processer.

3 Väl godkänt En felfri redogörelse av olika definitioner.
Mycket relevant val av exempel. Mycket väl arbetade argumentation i användningen av centrala begrepp inom pedagogiken för att beskriva pedagogiska processer. Studenter presenterar en mycket väl arbetad argumentation för att relatera olika teoretiska perspektiv inom pedagogiken till pedagogiska praktiker utifrån ett självständigt resonemang.

4 Godkänt I huvudsak korrekt redogörelse av definitioner av och inriktningar. I huvudsak korrekt redogörelse av begrepp och perspektiv Visar goda kunskaper i sin användning av centrala begrepp för att beskriva pedagogiska processer. Visar ett omfattande inslag av självständigt resonemang. Visar goda kunskaper när han/hon relaterar olika teoretiska perspektiv inom pedagogiken till pedagogiska praktiker. I denna uppgift visar studenten ett fåtal inslag av självständigt resonemang.

5 Underkänt Gör en viss begränsad redogörelse av definitioner, begrepp och perspektiv. I denna uppgift visar studentens också mindre missförsåelstand. Visar en begränsad kunskap i sin använding av centrala begrepp inom pedagogiken för att beskriva pedagogiska processer. I denna uppgift visar studentens också mindre missförstand. Visar en begränsad kunskap när han/hon relaterar olika teoretiska perspektiv inom pedagogiken till pedagogiska praktiker. I denna uppgift visar studenten mindre missförstånd

6 Examination Hemtenta: text i en vetenskaplig genre
Namn och personnr på försidan Längd: 5 sidor Typsnitt: Time new roman 12 pkt. Avstånd mellan linjerna: 1,5 Paginering Referencer: (var konsekvent) Fotnoter eller löpande Ex: Olesen, Sören G. & Pedersen, Peter M. (2008) Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv. Studentliteratur, Lund. Referencelistan ska vara alfabetiskt efter efternamn(se hur det är gjort i litteraturen) Ut den 19. November. In den 26. November

7 Plan för arbete i perioden

8 Lek och spel Video ex.

9 Makt En alltid närvarande dimension i det sociala samspelet
Vem har inflytan när, hur och tillsammans med vem? Social kategorisering/distribuering av positioner Motmakt/motstand

10 Förhandling av regler 55 Kaj Ajj den behöver inte studsa ((slår räcket i bordplatan)) 56 Sam Jo det är det den ska göra 57 Kaj Nehej 58 Sam Joho 59 Kaj ((slår bollen som studsar en gång i bordet och sen över Sam)) ((ser på Ole)) 60 Sam Jamen det där var nämligen [inte en studs 61 Ole [Två 62 Sam Nej det där gills inte 63 Ole Nehej ((går upp till Sams sida av bordet)) 64 Sam ((Slår bollen som studsar en gång i bordet och sen över Kaj)) Då gills det där 65 (1.5) 66 Kaj Nehej 67 Sam Jo::↑ 68 Kaj Nej ((slår racket i bordet)) 69 Ole Då då har han två poäng ((pekar på Kaj medan ser på Sam)) och du har fem (.) 70 [nej du har sex 71 Kaj [hå:: ((slår racket i bordet)) 72 Sam Ja har sex och du har två

11 Vardagsdefintion på makt?
A får B att handla annorlunda än B annars skulle gjort. A får B att handla på ett för B icke önskvärd sätt. A får B att handla som B gör genom hot om sanktion. A får B att handla på ett sätt som strider mot B:s egentliga intressen. B gör vad A vill att B skall göra. A strävar medvetet att ändra B:s beteende.

12 Kvinnlighet/mannlighet

13 Makt Vem definerar vad som är mannligt/kvinnligt? Samhällsstrukturer
Motsättning mellan arbetar klassen och medel/överklassen Definerar vad som är mannligt/kvinnligt, estetiskt, finkultur, kunnskap Vad är kvinnligigt/mannligt i dagens Sverige Hur sanktioneras dom som inte kan placeras i kategorierna?


Ladda ner ppt "Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se Pedagogik och makt Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se."

Liknande presentationer


Google-annonser