Skicka frågor till Helena Orrevad 076-768 78 46. Hur kan man göra en analys och handlingsplan? Analysseminarium ÖK Psykisk hälsa 2016 29 februari 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
Behovsanalys – kalkylerna bakom sociala utfallskontraktet i Norrköping Ekonomnätverk sociala investeringar 14 juni 2016
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Länsgemensam ledning i samverkan
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Läkemedelsstöd i primärvården
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Svenska i gymnasieskolan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Länsgemensam ledning i samverkan
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Riskbruk - missbruk – beroende av alkohol narkotika läkemedel dopning och spel om pengar Samverkan; mellan huvudmännen Regionen såsom primärvård, specialistpsykiatri,
Avdelningen för vård och omsorg
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Stöd till riktade insatser inom psykisk ohälsa 2014 (PRIO) - lägesrapport GRUNDKRAV Grundkrav 1: Överenskommelse om samarbete och upprättande.
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Framtidens närsjukvård i Fyrbodal samt Lilla Edet
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Suicidpreventiv handlingsplan
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg för förändringsteori
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Välkommen! Information om förbundet och Peer Fika
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

Skicka frågor till Helena Orrevad

Hur kan man göra en analys och handlingsplan? Analysseminarium ÖK Psykisk hälsa februari

Relation mellan fokusområden och insatsnivåer

Förslag på målområden och indikatorer Analys- och handlingsplansarbetet förutsätter att man i respektive län konkretiserar överenskommelsens fem fokusområden i olika delområden för vilka man kan 1) ställa upp mål, 2) beskriva aktiviteter 3) bestämma indikatorer som ska användas för att följa upp förändring i arbetssätt och resultat i befolkningen

Behovsanalys  Hitta möjliga behovsområden - vad indikerar data? - Placering i ranking - Variation  Vad säger ansvariga verksamheter?  Vad säger övrig expertis, brukare?  Använd så precis data som möjligt (helst individdata)  Iterativ process - konfrontera inblandade aktörers och beslutsfattares uppfattning med data och revidera behovsanalysen

InterventionslogikIndikatorerDatakällorAntaganden/Hot Vad förväntas satsningen uppnå på längre sikt? Hur kan det mätas?Vilken data kan användas för mätning? Vilka antaganden är en förutsättning för att satsningen ska uppnå de långsiktiga utfallen? Vilka resultat förväntas satsningen uppnå på kort sikt? Hur kan det mätas?Vilken data kan användas för mätning? Vilka antaganden är en förutsättning för att satsningens kortsiktiga utfall uppnås? Vilka aktiviteter ska genomföras i satsningen? Hur mäts aktiviteternas genomförande och att målgruppen nås? Vilken data kan användas för mätning? Vilka antaganden är en förutsättning för att satsningens aktiviteter kan genomföras? Vilka resurser, verktyg och strukturer behövs för att genomföra satsningens aktiviteter? Hur kan det mätas?Vilken data kan användas för mätning? Vilka antaganden är en förutsättning för satsningens insatta resurser? Övergripande syfte & mål Resultat & utfall Aktiviteter & processmått Resurser Logikmodell

Exempel 1: Nivå 1. Främjande och förebyggande insatser Delområde: Barn och ungas skolresultat  Eftersom det finns en vetenskapligt belagd koppling mellan skolresultat och psykisk hälsa ska länet arbeta systematiskt med att följa upp och förbättra skolresultat genom införande av Digilys, modell för kontinuerlig pedagogisk kartläggning, analys och genomförande av insatser.

Indikatorer för behovsanalys  Andel legitimerade lärare  Resultat på nationella prov, sv, ma i år 3, 6 och 9  Behörighet till gymnasiet efter avslutad grundskola  Andel elever som går ut gymnasiet  Skolfrånvaro  Ungdomar inom ramen för det kommunala aktivitetsansavaret (från fullgjord skolplikt tom 20 år)  Särskilda skolresultatsinsatser för familjehemsplacerade elever

Modell för handlingsplan: Digilys

Exempel 2: Ledning, styrning och organisation Delområde: Ta fram en strategi för ökad sysselsättning hos personer med psykisk funktionsnedsättning  De insatser som görs för målgruppen sker lokalt, utan samordning och med bristande utbyte av kunskap och erfarenheter om vad som ger bäst effekt. En länsgemensam strategi ger ökad resurseffektivitet men använder och utvecklar också organisationen för gemensam ledning och styrning.

Indikatorer för behovsanalys  Sysselsättning för målgruppen i länets kommuner  Insatser som görs i de olika kommunerna för målgruppen  Insatser som görs av landstinget/regionen för målgruppen  Resurser som läggs på målgruppen av respektive huvudman  Intervjuer med målgruppen  Översikt över evidens/best practise  Granskning av ansvariga chefers och politikers kunskap om insatser som görs för målgruppen samt befintliga system för uppföljning

Modell för handlingsplan: Strategi för ökad sysselsättning hos personer med psykisk funktionsnedsättning

Exempel 3: Nivå 3. Specialiserade insatser Delområde: Utsatta grupper - personer med allvarlig och komplex problematik  Personer med komplicerad eller allvarlig problematik är en särskilt utsatt grupp. Personerna är ofta är i behov av flera, samordnade insatser, och det är viktigt med flexibilitet, kontinuitet och uppföljning. För att individens sammantagna behov ska kunna tillgodoses, ställs stora krav på de olika huvudmännens arbetssätt och organisation.  Det är viktigt att för denna grupp belysa olika former av samsjuklighet, tex missbruk och olika somatiska tillstånd, då de personer som har det löper ökad risk för ett sämre sjukdomsförlopp. Samsjuklighet försvårar både bedömningar och behandlingsresultat.

Möjliga indikatorer för behovsanalys  Antal unika patienter i specialistsjukvården med diagnos F20, F22, F25, F29, F30-F31, F60.3 annan definition? Neuropsykiatri ökar… missbruk…  Andel i målgruppen med samtidig missbruksrelaterad diagnos  Andel i målgruppen med samtidig somatisk diagnos Boendeformer  Andel som bor i eget boende utan stöd  Andel som bor i eget boende med stöd  Andel som bor i korttidsboende eller får korttidsvård  Andel som får insats i form av bostad med särskild service Sysselsättning  Huvudsaklig inkomstkälla för målgruppen  Andel personer som uppbär sjukpenning som huvudsaklig inkomstkälla  Andel personer som uppbär sjukpenning eller aktivitetsersättning som huvudsaklig inkomstkälla  Andel personer som har närståendepenning som huvudsaklig inkomstkälla  Andel personer som har arbetslöshetsersättning som huvudsaklig inkomstkälla  Andel personer som har ett lönearbete  Andel personer som studerar Insatser som görs i de olika kommunerna respektive landstinget/regionen för målgruppen  Antal personer med en upprättad SIP - samordnad individuell plan  Andel med psykosocial behandling  Andel med arbetsinriktad rehabilitering  Andel med läkemedelsbehandling som fått en läkemedelsgenomgång  Andel som fått en somatisk hälsoundersökning  Antal personer som tvångsvårdats enligt LPT det senaste året  Antal personer som tvångsvårdats enligt LVM det senaste året  Antal tvångsåtgärder/unik individ/vårdtillfälle

Diskussion: Hur gå från listade indikatorer till identifierade behov och handlingsplan?