Tankar om återkoppling SANT-teamet i Västerås Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

En förskola att förundras i!
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Muntliga nationella prov i svenska
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Mål och betygskriterier
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Aktivt lyssnade.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
FRAMTIDSVERKET. TRE VIKTIGA FAKTORER Var ska vi vara Vad ska vi göra Hur ska vi göra det.
Lönesamtalet.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Obstetrisk team-träning
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Lärenergi När jag känner :
Socialpsykologi.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Avancerad hjärt-lungräddning till barn, A-HLR till barn En utbildning inom Svenska Rådet för HLR Gunilla Solton Jan Gelberg.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Att vara eller att icke vara… Instruktör
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Lära för livet!.
Lagsammanhållning.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Coaching.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Det är insidan som räknas!
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
F 06 Spelregler Diskussionspunkter: Komma sent När ledarna pratar
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
PITEÅ HOCKEY.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etik & moral.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Helhet och allsidighet
Tidningens historia.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Presentationens avskrift:

Tankar om återkoppling SANT-teamet i Västerås Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Instruktörsutbildning SöS September 2005

Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Återkoppling verkar svårast! Måste vi träna mer på

2 dagars utbildning i återkoppling med Helene Carlsson, beteendevetare Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Återkoppling på vår egen CEPS-film från SöS Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Våra egna reflexioner Återkopplingen inte en isolerad del i teamträningen Hänger intimt samman med övriga moment av dagen Viktigt att skapa ett bra inlärningsklimat från start Övningstillfälle, ej examination Respekt för varandras kompetens/osäkerhet Tillsammans hela dagen, vi bygger ett team Viktigt att vi instruktörer är trygga Kan släppa fokus på vårt eget agerande Fokus på deltagarnas agerande och inlärning Återkopplingen mycket viktig del i inlärningen Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Hur gör vi vid återkopplingen? 2 instruktörer återkopplar, övriga förbereder nästa fall Den som filmat och den som varit vid bordet De som kunnat iaktta bäst vad som skett under scenariot Några minuters samtal kring vad som hände Teamet för sig - ”tänk på något bra du gjorde” Instruktörerna för sig – vad ska vi lyfta fram? Vi tittar sedan på filmen med hela scenariot tillsammans: 2 instruktörer och Teamet Vem som helst kan stoppa filmen när som helst Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Vad tänker vi på vid återkopplingen? Behöver någon i Teamet ”lyftas”? Kommunikationen Teamledarskapet Färdigheter Följdes riktlinjerna? Utnyttjas alla i teamet optimalt? Vad ska fokus vara på till nästa fall? Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Hur inleder man när man stoppat filmen? ”Jag tycker du ser ut att fundera på något, hur gick dina tankar där?” ”Jag kan se att du blev ganska ensam där…. Hur kändes det?” ”Ser ni vad Anna gör här?” (ex. vis tar ett bra initiativ) ”Johan tänkte du på vad som hände här?” (Släppte tuben efter intubationen) ”Hade någon kunnat hjälpa Johan i den här situationen?” Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Hur inleder man när man stoppat filmen? ”Vad bra Maria, att du föreslog Mattias att ringa in bakjouren” ”Mattias, hur kändes det för dig när Maria föreslog att ni skulle ringa in bakjouren?” ”Anna, jag får en känsla att du känner dig överflödig här - finns det något annat du hade kunnat göra i den här situationen?” (När Anna står passiv bakom övriga teamet) Utifrån riktlinjerna, vad säger ni om ventilationstakten här? Vad händer här? Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Öppna frågor Vad har…. Hur skulle….. Vilka tankar…. Berätta….. Beskriv……. Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Undvik Varför? ”Man”…… (Jag, Du, Anna….. istället) Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Exempel på problemsituationer Barnmorska, jobbat 30 år tycker att förlossningssituationen är orealistisk Skyller sin osäkra insats under scenariot på detta Lyssna Bekräfta Aldrig gå i försvar Lyfta hennes betydelse för barnet i situationen Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

Exempel på problemsituationer Ointresserad obstetriker SMS-ar, gäspar, halvligger på stolen Signalerar att hen inte vill vara här Fortsätta vara positiva Aktivt involvera henom i diskussionen Styra scenariot för att aktivera henom Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015

SLUT Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015