Att bygga meningar huvudsatser
Steg 1 det ska bli korrekt byggt minnet slog ner i henne som en blixt hon sjönk tillbaka i fåtöljen hon hade trott att allt var glömt alla de obehagliga detaljerna steg nu åter fram med glasklar skärpa 1.Sätt punkt på rätt ställen 2.Bygg ihop satserna två och två
Steg 2 bygga för att lyfta fram tanken Välsignade bindeord!! SAMORDNANDE konjunktioner. Katarina tjoar eller eleverna suckar och men för Och – likställer, visar inga samband Men – signalerar motsats Eller – minst en (kanske båda) är sanna För – det som sker i första satsen beror på det som sker i andra
Tåget var spårlöst försvunnet stinsen tittade kisande på mig solen stack honom rakt i ögonen jag hade kommit tio minuter för sent jag knycklade ihop platsbiljetten och kastade den jag rusade ut på perrongen min klocka gick troligen före på långt håll kunde jag se tåget komma jag plockade snabbt upp biljetten igen Samordna med bindeord (konjunktioner) satserna parvis eller tre och tre. Gör så att det blir en sammanhängande historia. (Ni får ändra ordning på satserna)
Plocka fram din text om romanen Rätta meningsbyggnaden (om du är osäker – gör om allt till huvudsatser! Bisatser tar vi nästa torsdag).