Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Svenssonmodellen Svenssonmodellen är ett resultat av mångårig erfarenhet från arbetet vid Riksinnebandygymnasiet i Umeå, samt en analys från dam-VM i Västerås Tanken med modellen är att den dels ska användas som ett analysverktyg för verksamheten och därigenom komma fram till vad som bör prioriteras. Men framför allt vill modellen visa vad som är viktigt att utveckla först, så att man börjar från grunden och bygger uppåt istället för tvärtom (Svensson 2010). Det är dock viktigt att förstå att de enskilda delarna i modellen inte ska ses som isolerade delar, utan att allt hänger ihop. Det gäller att se hela idrottaren. Men för att skapa en tydlighet kring vilka delar som bygger en duktig innebandyspelare, så åskådliggörs de olika delarna separat. Det finns även en hävstångseffekt i modellen, vilket innebär att med begränsade resurser får du ut störst effekt om resurserna läggs långt ner i modellen. Det medför att modellen kan användas för en hel förening såväl som för ett enskilt lag. Plattformen Plattformen är grundförutsättningarna för att en förening eller ett lag ska fungera och nå utveckling. Det innefattar faktorer såsom organisation, miljö, kultur, ekonomi, träningsförhållande m m. Människan Den här nivån omfattar individuella och lagrelaterade psykologiska delar, såsom motivation, självkänsla, trygghet m m. Atleten Atleten omfattar de fysiska färdigheterna som uthållighet, styrka, rörlighet m m. Innebandyspelaren Innebandyspelaren omfattar individuella kvaliteter såsom teknik, spelförståelse, taktisk skolning m m. Spelsystemet Den här nivån omfattar spelfilosofin med anfalls- och försvarsstrategier, samt matchning av spelare. Spetskompetensen Spetskompetensen omfattar spel i numerära över- och underlägen, fasta situationer, coachning och avgörande spelarprestationer. Svenssonmodellen kommer att appliceras och användas inom föreningsutveckling på plattformsnivå och spelarutveckling på de övriga nivåerna enligt figur 2. Plattformen skapar förutsättningar för spelare och ledare att utvecklas i föreningens verksamhet. Människan, Atleten, Innebandyspelaren, Spelsystemet och Spetskompetensen innehåller pusselbitar som tillsammans bygger en komplett
Innebandyspelaren/Idrottaren
Budskapet är tydligt, eller rättare sagt mycket tydligt ! Hela Idrottaren Framför allt vill modellen visa vad som är viktigt att utveckla först, så att man börjar från grunden och bygger uppåt istället för tvärtom. Det är dock viktigt att förstå att de enskilda delarna i modellen inte ska ses som isolerade delar, utan att allt hänger ihop. Det gäller att se hela idrottaren Det finns även en hävstångseffekt i modellen, vilket innebär att med begränsade resurser får du ut störst effekt om resurserna läggs långt ner i modellen. ”Det medför att modellen kan användas för en hel förening såväl som för ett enskilt lag”
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” ”Människan”
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” ”Atleten”
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” ”Innebandyspelaren”
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU”
24 spelare fick var för sig svara på en enkät om vad de ansåg var viktigt med innebandyn, träning, match & laget ! Svars exempel: Att ha roligt, Lagandan, Uppmuntra varandra, Sprida positiv energi, Att göra sitt bästa, Lagaktiviteter, Att bli sedd. (När detta presenterats för föräldrar m.fl. så är det många som saknar ett ord. vilket ?) Ordet som ofta kommit upp är givetvis VINNA (resultat) (Hur många vinster minns man från sin egen tid som aktiv brukar jag då fråga) Vi lever i en värld där mycket handlar om snabba resultat ! När man går i skogen med ett barn brukar jag säga att de har vidvinkel objektiv de ser allt, de upplever känner och uppskattar de små tingen. De har Tålamod Som vuxen handlar det istället många gånger om zoomobjektiv och att snabbt nå målet i skogen (resultatet) Svenssonpyramiden är en pyramid. Skulle vi idag ha tålamod att bygga en pyramid som i Egypten ? (Har vi tålamod att vänta på att en 12 åring som är född på senhösten får utvecklas utifrån sina förutsättningar) Om vi ser det vi gör som ledare från ett annat perspektiv har vi redan vunnit det största priset/resultatet En meningsfull aktiv fritid för våra barn & ungdomar som ni skapar är ovärderlig !
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt