Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varumärkespositionering – hur får man, och håller ihop, ett varumärke
Advertisements

Allt kommunicerar om konsten att nå rätt målgrupp med rätt budskap.
Företagsprofil i färdigt paket
INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Falun 14 maj 2013 Anders Lundgren Kommunstrateg.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Bilden av oss – ett enat ansikte utåt Dialogforum våren 2010.
Välkommen till Kreation Reklambyrå.
Biblioteken i Norrbotten.
AGENDA Bakgrund Vad vi kan erbjuda Referenser Snyggare-Internet,
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Varför blev jag företagare? Generna, båda föräldrarna var egen företag, dock inte i denna bransch. Fånga tillfället! Se möjligheten inte problemen. Rätt.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Som ni kanske hört har vi, Magnus Hedberg & Birgitta Hedberg, startat ReklamJouren här i Åsele. Vi riktar oss både mot privatpersoner, föreningar och företag.
Branding med PR En strategisk varumärkesutveckling av Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia Kiki Ann Mauritzson PR-samordnare.
Ett arbetsområde om poesi
Kommunikationsplanens delar
Grafisk profil.
6 april april april april april april april april april april 2017
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kap 6: Marknadsstrategier
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Profilering: Identifiering av föreningens verksamhet och profil 1. Verksamhetsbeskrivning - Syfte - Målsättning, målgrupp - Tjänster, metoder, modeller.
Biblioteken i Norrbotten.
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Varumärke Ett namn, term, tecken, symbol, design eller en kombination av.
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Introduktion till varumärken Introduktion till varumärken.
Länsstyrelsernas uppdrag
VÅRT NYA VARUMÄRKE. TÄVLINGSSPORTEN Min golf kommer att läsas Minigolf av många Din golf tillhör alla är en form av golf IGENKÄNNINGSELEMENT STILISERAD.
Grafiskt manér för Västra Götaland Inledning För att skapa igenkänning finns ett gemensamt grafiskt manér för Västra Götaland Så här säger.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Smart Built Environment ur ett kommunikativt perspektiv #smartbuilt Kick-off 12 oktober 2015 Helena Gibson Ek.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Identitet, image och kommunikation
Grafisk kommunikation
Kommunikation.
FUTURUM NOBIS EST! Av Anna Sahlberg
© Hans Abrahamsson, projekt KAIROS, Mistra Urban Futures, Göteborg
Kommunikation.
Kommunikation.
Grafisk profil.
Grafisk profil.
Charlotta Hambre-Knight Översättare, Örebro universitet
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Vår visuella identitet
Grafisk profil.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Neuro varumärke Neuro visuella identitet Neurorapport E-hälsa
Lite smått och gott grafiskt för HC 2018
ArtDatabanken Till styrmodell .
Effektkarta för extern webbplats
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Strategisk kommunikation
© Hans Abrahamsson, projekt KAIROS, Mistra Urban Futures, Göteborg
Introduktion till processen för balanserad styrning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Logotyp, färger & typografi
Presentationens avskrift:

Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper, visitkort, annonser, trycksaker skyltar bilar, kläder etc  Presentationer både digitalt och i tryckt form  Webbplats m.m.... Varumärke - Grafisk profil FALKÖPING Garamond Arial

Varumärke - Grafisk profil Begrepp: Varumärke – Logotyp – Profil – Image – Identitet Basvärden – Kärnvärden – Visionsvärden Några exempel

I åratal trodde vi att vi var ett företag som sålde sportskor, nu förstår vi att det är en livsstil vi saluför. Nikes Vd Phil Knight Varumärke - Grafisk profil Vad är ett varumärke?

Varumärke - Grafisk profil Vad är ett varumärke?

Varumärke - Grafisk profil Vad är ett varumärke?

Varumärke - Grafisk profil Vad är ett varumärke?

Varumärke - Grafisk profil

Enbart en känsla, en emotionell upplevelse, det som först dyker upp i hjärnan/hjärtat Vad är ett varumärke?

Varumärke - Grafisk profil Identitet Vem är du? Profil Vem vill du vara? Image Hur uppfattas du? Bas- värden Kärn- värden Visions- värden

Att bygga ett varumärke  Analys  Identitet  Strategi  Byggande  Vård och uppföljning Varumärke - Grafisk profil

Helhetstänkande, ett ansikte utåt (Alla måste spela samma melodi) Attityder, bygg inifrån Bygg på kärnvärdena (säljbara skillnad) Lita på dig själv (inte på konsulter, reklambyråer) Att bygga ett varumärke Undvik att Jämföra med andra Göra som andra Använda epitet eller slogans ”Varumärkestänket” ett framgångskriterium Kairos future

Varumärke - Grafisk profil Helhetstänkande Koncern- eller divisionstänkande Ekonomiavdelningen Personalenheten Utvecklingskontoret

Varumärke - Grafisk profil Hur laddar man sitt varumärke?

Varumärke - Grafisk profil Hur har Falköpings kommun vårdat sitt varumärke?

Varumärke - Grafisk profil

Exemplet Skåne En identitet Ett varumärke 33 kommuner Skånes kärnvärden Olagom

”Bollen ger bygden självkänslan åter” Varumärke - Grafisk profil Exemplet Degerfors

Exemplet Karlstad  Ett tydligt och enhetligt ansikte utåt  Karlstad som är avsändare, inte en enskild förvaltning  Tillsammans är vi starka Varumärke - Grafisk profil

Exemplet Hudiksvall

En stad – En profil – Ett budskap Mångfald. Möten. Möjligheter. Huvudregel är att endast Malmö stad ska profileras. Malmö stad är avsändaren och garanten. Skälet är att Malmö stad är en enda enhet som på många olika sätt betjänar och stödjer sina medborgare och företag. Varumärke - Grafisk profil Exemplet Malmö

Varumärke - Grafisk profil Hur bygger vi varumärket Falköpings kommun? Hur laddar vi varumärket Falköpings kommun? Konkreta åtgärder Starta en arbetsgrupp Analys Identitet Strategi Byggande Vård och uppföljning Identifiera Falköpings kärnvärden (vår säljbara skillnad) Studiebesök i andra kommuner Ta hit goda exempel Förankringsprocess Ur detta växer en identitet och en grafisk profil

Varumärke - Grafisk profil Vad är Falköpings kärnvärden, våra säljbara skillnader? Kulturarvet Matkulturen Platålandskapet Termikvinden Kommunikationerna Hur bygger vi varumärket Falköpings kommun? Med vad laddar vi varumärket?

Varumärke - Grafisk profil FALKÖPING Garamond Arial