Simuleringssystem för lärande och vård Uno Fors Leg. Tandläkare Universitetslektor i medicinsk pedagogisk simulering Prefekt för Institutionen för Lärande,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Maria Lönnemark och Håkan Pettersson Institutionen för ORKI
Advertisements

Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Närvaro!!.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Utbildningar (just nu)
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Målsättning Weinberg, Robert S., Gould, Daniel (2007): Foundation of Sport and Exercise Psychology.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Att ta tempen på den unga målgruppen
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
Den medicinska fakulteten vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Organisation Universitets -biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse Rektor Universitetsstyrelse.
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
KPE onkologi/sydöstra Agneta Jansson och Curt Peterson.
Ramverk för patientmedverkan
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Evidensbaserad Medicin?. Målet Att bli en medveten konsument av vetenskap Att ALLTID ge mina patienter den bästa vården Att inte gå på vad som helst.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Trygghetssystemen i internationellt perspektiv – några kommentarer Per Molander 22 maj 2012.
Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Smakprov ur årsrapport GynOp/GKR Inkontinens 2015.
STUDENTREKRYTERING.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Uno Fors Leg. Tandläkare Universitetslektor i medicinsk pedagogisk simulering Prefekt Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, LIME.
Virtuell röntgenavdelning Nationell lösning Mattias Rasmusson, Krister Eriksson, Petra Ayoub, Sara Aref, Susanna Mosetti, Per ”Notorious P.E.R.” Kjell.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Ramverk för patientmedverkan
Sammanfattning av nationellt vårdprogram för cervixcancerprevention
Forskningsprocessen idealt
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Mål v.7 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Vad är verklighet? En introduktion till filosofi och metafysik
VO Ortopedi, Södersjukhuset Radica Karlström, överläkare, geriatriker
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
PRESENTATION AV IT- ARBETET
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Försäkringsmedicinsk definition
Närvaro Närvaro
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Utveckling av en pedagogisk profil för avancerad nivå Programnämnd 9, Karolinska Institutet Anna Carin Wahlberg, universitetslektor, programdirektor specialistsjuksköterskeprogrammen.
IT Databas Göran Wiréen
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Vad är en FQ-grupp?.
Presentationens avskrift:

Simuleringssystem för lärande och vård Uno Fors Leg. Tandläkare Universitetslektor i medicinsk pedagogisk simulering Prefekt för Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, LIME

Simuleringssystem för lärande och vård Simulering – vad är det? –Simulering = att efterlikna verkligheten så bra som det går (med hjälp av datorsystem) –Finns naturligtvis olika grader av realism –Används mycket för utbildning/information, men kan också användas inom forskning och vård (!) –Många saker är svåra eller till och med omöjliga att göra i verkliga livet på grund av ekonomiska, etiska eller andra skäl –Exempel på viktiga användningsområden: Kärnkraftsindustrin Bilindustrin Flygindustrin (både konstruktion och träning) Läkemedelsindustrin Medicinsk utbildning Medicinsk utredning och behandling

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utbildning och forskning –Viktigt att tänka på: –Måste alltid veta alla bakomliggande mekanismer (forskning) –Måste testa i verkliga livet för att få veta –Kräver ofta avancerad matematik och programmering –Kan kräva avancerad grafik och kraftfulla datorer –Multidisciplinärt - överbryggar IT, pedagogik och beteendevetenskap

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utbildning –Röntgenutbildning förr och nu

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utbildning –Röntgenutbildning förr och nu

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utbildning –Simulering av patientfall – Virtuella patienter Ont om bra undervisningsfall på klinikerna Korta kliniska perioder Studenter träffar ej på fall som de absolut måste ha sett Kan och bör inte göra vad som helst med riktiga patienter Etiska aspekter Öva på att lösa medicinska/kliniska problem Få förståelse för olika sätt att lösa ett problem Kunna prova olika undersökningsmetoder och labprover utan etiska problem Stimulera till diskussioner Träna inför klinisk debut

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utbildning –Virtuella patienter – tre exempel

Simuleringssystem för lärande och vård Nationellt undervisningsprogram i dermatologi och venereologi - NUDOV –10-tal olika fall som alla är viktiga att se för studenter, men som ofta ej finns i form av verkliga patienter –Anamnes - Undersökning – Journal – Diagnos – Terapi – Recept - Feedback

Simuleringssystem för lärande och vård Nationellt undervisningsprogram i dermatologi och venereologi - NUDOV –Studenten kan jämföra sina svar med specialistens

Simuleringssystem för lärande och vård Nationellt undervisningsprogram i dermatologi och venereologi - NUDOV –Tester med studenter har gett positiva resultat –Studenter och lärare entusiastiska och vill ha fler fall –Studenter kan öva i sin egen takt och var som helst, när som helst –Studenter kan prova på olika saker som de annars ej kan göra med riktiga patienter

Simuleringssystem för lärande och vård Interaktiv Simulering av Patienter, ISP –Öva på att lösa medicinska/kliniska problem –Få förståelse för olika sätt att lösa ett problem –Kunna prova olika undersökningsmetoder och labprover utan etiska problem –Stimulera till diskussioner –Träna inför klinisk debut

Simuleringssystem för lärande och vård Interaktiv Simulering av Patienter, ISP – För att möjliggöra optimala undervisningsfall – För att presentera fler fall än som är kliniskt tillgängligt

Simuleringssystem för lärande och vård Interaktiv Simulering av Patienter, ISP –Studentevalueringar både lokalt och internationellt mkt positiva; studenter vill ha fler fall inom olika ämnesområden –Lärare positiva –Globalt perspektiv intressant, men tekniskt och pedagogiskt svårt –Möjlighet till emotionellt engagemang

Simuleringssystem för lärande och vård Interaktiv Simulering av Patienter, ISP –Studentevalueringar både lokalt och internationellt mkt positiva; studenter vill ha fler fall inom olika ämnesområden –Lärare positiva –Emotionellt engagerande och mkt realistiskt –Men - komplicerat och tidskrävande att utveckla nya fall

Simuleringssystem för lärande och vård Web-activated Simulation of Patients - Web-SP –Helt Webbaserad editering och körning –Ingen specialutbildad programmerare eller tekniker behövs –Lärare o/e kursgivare kan själva utveckla mkt avancerade fall

Simuleringssystem för lärande och vård Web-activated Simulation of Patients - Web-SP –Flera examensarbeten inom MI-programmet Examination Naturligt språk/sökfunktion Standarder för överföring av fall mellan språk och system Mm mm

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utbildning –Virtuella Patienter – forskningsfrågor Hur realistisk kan man göra en simulering? Vad betyder graden av realism? Hur långt kan man sträcka sig med skärmbaserade system? Kan denna typ av system även användas för behandling och utredning, t.ex. inom rättspsykiatri?

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utredning och behandling - ISRS –Virtuella Patienter – forskningsfrågor

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utredning och behandling - ISRS

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utredning och behandling - ISRS

Simuleringssystem för lärande och vård Simuleringssystem inom medicinsk utbildning –Se mer på: –