HON är en lönsam person att lära känna Hon köper till sig själv Hon köper till sina barn Hon köper till sin man Hon köper till hemmet Hon köper till föräldrar och svärföräldrar Hon köper åt föräldrar och svärföräldrar Hon köper till familj och vänner
≈ 80 % av konsumentköpbesluten tas av kvinnor!! Viktigt att komma ihåg – nej är också ett köpbeslut
Det innebär inte att män inte är med i beslutsprocessen… …men det är kvinnorna som står för det avgörande beslutet Viktigt att komma ihåg – Nej är också ett köpbeslut
Vad skiljer män och kvinnor åt? 1. Olika sätt att inhämta information 2. Olika sätt att gå tillväga i beslutsprocesser ”En bra lösning” ”En optimal lösning ”
Jämfört med män är kvinnor mer Altruistiska Estetiska Ordnade Anknytande Jane Cunningham, Phillippa Roberts. In her pretty little head Globala megatrender, PWC 2011, HUI research 2012 CSR och miljöansvar Etisk värderingar Lokalproducerat Estetisk design, mer färger Funktionell och fin Fin förpackning – även i ord Allt som hjälper i köp- situationen och spar tid Proaktiv service Riskeliminering Communities & engagemang i intressegrupper Storytelling
Hur ta detta tankesätt vidare in i er organisation?
Olika sätt att implementera ett förändrat tankesätt
Mitt råd: Bestäm först bästa vägen att gå tillväga i just ditt företag Intressant. Berätta mer. Självklart! Så är det. Vi börjar direkt Totalt ointressant! Du kommer möta 3 sorters reaktioner… Låt inte de ”lila” stoppa dig. Skapa egna ”success stories – och de kommer att förstå. Såväl från strategisk som operativ utgångspunkt
Säljträning 1. Workshop Ledning, MC och FC 2. Kick-off för säljare 3. En utbildningsmateral för nya säljare