Socialt arbete på samhällsnivå Konstruktionen av sociala problem på samhällsnivå Maria Söderberg, 2014-08-29.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Äldre i välfärden.
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Staten och det civila samhällets organisationer
Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Ledarskap och arbetsliv
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
AU Digital samverkan LO Process
Äldres självbestämmande i omsorgens vardag
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Ledning och förståelse
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
Vad är du för typ av person?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Ramverk för patientmedverkan
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Etik Moral Filosofi.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Om mötet mellan biståndshandläggaren och den äldre.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Mål för Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014.
Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014 Convention Zonta.
Vardagsliv och boendestöd
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Socialpedagogiska innebörder
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Information & kommunikation
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Statistik för särskilda boenden Antal beslut särskilt boende; 255 beslut Fördelning;152 kvinnor103 män Snittålder: 84 år Snittålder kvinnor: 84.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
BARNPERSPEKTIV OCH BARNS PERSPEKTIV - Några barnkulturella tankar och nyckelbegrepp.
Nämndstatistik Äldrenämnden särskilt boende Procenttalen avser volymförändringar i förhållande till motsvarande period föregående år, om inget.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Ramverk för patientmedverkan
Internationella relationer
Coaching.
Vad vill Westlund och Sjöberg?
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Vem ekonomistyr?.
Action Learning.
Hur olika funktionalitet framställs i media
Geografi / samhällskunskap
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Tjänstemännens makt och inflytande i lokal miljöpolitik
The director of education and Research-Based Education
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Socialt arbete på samhällsnivå Konstruktionen av sociala problem på samhällsnivå Maria Söderberg,

Vad betyder det? The social work profession promotes social change, problem solving in human relationships and the empowerment and liberation of people to enhance well-being. Utilising theories of human behaviour and social systems, social work intervenes at the points where people interact with their environments. Principles of human rights and social justice are fundamental to social work (IFSW, 2004). Olika innebörd : makro, meso, mikro Borde opinionsbildning uttalas tydligare? Principles of human rights and social justice!

Vid konstruktionen av ett socialt problem: Problemet ges en legitimitet. En förenklad bild av rådande omständigheter, av de drabbade och de skyldiga – och av lösningen Någonting är fel Någonting påverkar många människor Någonting går att förändra Någonting bör förändras Loseke, 2003

Exempel på vad som karakteriserar ”sociala problem” Sociala problem är inte en stabil kategori Det finns en oändlig mängd förhållanden som skulle kunna kallas sociala problem Sociala problem handlar om någon form av oenighet Sociala problem handlar om förhållanden – och om de människor som lever under dessa förhållanden Sociala problem är lokaliserade i en särskild tid och på en särskild plats Loseke, 2003

”Konstruktionen av sociala problem på samhällsnivå”: ett exempel från min avhandling Platsbristen inom äldreomsorgen får inte den dignitet som den borde ha på den politiska dagordningen. Det behövs mer diskussion om hur välfärden ska se ut och då gynnas ingen av att platsbristen göms bakom en retorik om äldre personers självständighet och självbestämmande. Söderberg. M. (2014) Hänsynstagandets paradoxer. Om äldre, närstående och biståndshandläggare vid flytt till särskilt boende. Lunds universitet

Hänsynstagandets paradoxer Syfte: Det övergripande syftet med avhandlingen är att i en samhällelig kontext belysa den process som föregår den gamla människans eventuella flyttning från sitt eget boende till ett särskilt boende utifrån hur de äldre, deras närstående och biståndshandläggare enskilt och i relation till varandra upplever och beskriver denna process.

Tre perspektiv + helhetsperspektiv Äldre personer Flytt Närstående personerBiståndshandläggare

Vad bidrog till att forma resultatet? Metod: Semi-strukturerade intervjuer och samtal (81 st) Ansats: ”Tolkande” Teori: Tio teoretiska infallsvinklar som belyser olika nivåer t ex Goffman, Scheff och Molander & Grimen

Artikel I - III Äldre personer pendlar mellan att ”rättfärdiga” ett kvarboende respektive ”ursäkta” en flytt till ett säbo. De äldre pressar gränsen för vad som är möjligt där hemma (sj + sj). Närstående personer använder sig av: anpassande, representerande + undvikande strategier. De närstående vill inte ”lägga sig i” av respekt för den äldres självständighet och självbestämmande Biståndshandläggare framställer kvarboende respektive flytt som ett mer eller mindre självklart val. Biståndshandläggarna strävar efter att nå konsensus och på olika sätt få den äldre själv att fatta ett beslut i linje med organisationens förväntningar

Artikel IV Den restriktiva hållningen (beviljande av säbo) återkommer på makro, meso och mikronivå: Är integrerad i välfärdssystemet t ex genom att skam och stigma alltmer blivit en del av det universella välfärdssystemet. Rättfärdigas t ex genom föreställningen att man gör äldre personer en tjänst genom att flytta fram flyttillfället. Bidrar t ex till att äldre personer döljer sina svårigheter in i det längsta, eftersom de ändå inte räknar med att få det stöd de behöver.

Hänsynstagandets paradoxer Resultat, t ex: De inblandade använder sig av idealen om den gamla människans självständighet och självbestämmande för att rättfärdiga egna ageranden och förhållningssätt. Processen drar ut på tiden och de äldre personer som verkligen vill flytta får vänta ännu längre – när de redan väntat ”så länge som möjligt”.

Slutsats i avhandlingen, t ex: Ingen gynnas av att platsbristen inom äldreomsorgen göms bakom en retorik om äldre personers självständighet och självbestämmande.

Diskurser Socialt arbete: olika synsätt Reflexivt-terapeutiskt ( personlig utveckling och självförverkligande) Individualistiskt-Socialistiskt- reformistisktkollektivistiskt (som ex på välfärdstjänst sh erbjuder) (lärande och samverkansprocesser) Payne, 2005

Ansvarsfördelning ’Personal troubles’’Public issues’

Ett skiftande fokus inom socialt arbete: Exempelvis inom äldreomsorgen: Från rätten att vara skröplig/sjuklig (beroende) Till skyldigheten att behålla sin friskhet (oberoende) Damberg, 2010

Vem har ”behov”? - Enligt vem, hur och varför?

1800-talets Sverige Några nedslag i samhällsutvecklingen Rotegång: Ett system för att försörja de allra fattigaste i bondesamhället års fattigvårdsförordning: Huvudansvaret för de fattiga överflyttades från husbönderna till det offentliga. ”Rätt fattig”: Arbetsoförmögen års fattigvårdsförordning: En restriktiv hållning tilltog gentemot hjälpsökande. ”Rätt fattig”: ”barn, gamla, sjuka och vanföra som saknade anhöriga” talets senare del: Folkuppfostran – Egenansvar.

1900-talets Sverige Några nedslag i samhällsutvecklingen År 1918 kom Sveriges fattigvårdslag. Rotegången förbjöds + de sista fattigstugorna förbjöds och blev ålderdomshem : Hög arbetslöshet 1982 kom den nya socialtjänstlagen. Kärnan består av ”rätten till personligt oberoende och integritet” Ädelreformen år 1992

Olika sätt att studera sociala problem Vad orsakar sociala problem och hur ska de lösas? (”Objektivt”?) Varför ”konstruerar” vi vissa problem och inte andra? Vilka orsaker och vilka lösningar ”konstruerar” vi – och vilka är ”vi”? Vem är expert?

I The Global Agenda for Social Work and Development (March 2012): We, the International Federation of Social Workers (IFSW), the International Association of Schools of Social Work (IASSW), and the International Council on Social Welfare (ICSW), recognise that the past and present political, economic, cultural and social orders, shaped in specific contexts, have unequal consequences for global, national and local communities and have negative impacts on people.

La Letrina Abonera Seca Guía de Educacíon Sanitaria para la Visitadora Familiar Agencia Sueca para el Desarollo Internatcional, Gobierno de El Salvador & UNICEF (1996). Dibujos: Mauricio Valladares

En fragmenterad värld En politisk fragmentering En social fragmentering En moraliskt fragmentering

The social problem industry Sponsorer Utbildare Berörda personer Näringsidkare

Att konstruera ”fakta” Exempelvis: Statistik: en ”sanning” med modifikation Ord kan förstärka/försvaga Bilder kan väcka olika känslor + olika associationer Vikten av lansering vid rätt tidpunkt

Olika ramar för fakta: Diagnostisk ProblemlösandeMotiverande

Diskussionsfrågor Vilken erfarenhet har du personligen av ”claims-making”? Vilket socialt problem hade konstruerats? Hur reagerade ”publiken”? Lärdomar?