Partnerförskolor Vilka är vi? Fagersta har 39 förskoleavdelningar, allt från singelförskolor till förskola med sex avdelningar. Förskolorna är uppdelade.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk verksamhetsidé
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Den svenska förskolan.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Förskola – lärande och yrkesprofession
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Arbetsplan vt;2014 Välkomna till ett nytt verksamhetsår med nya utmaningar! Tema Grön flagg – se handlingsplan 5 kriterier, kretslopp och fem kriterier.
Förskolan Ekot´s modell för
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Nämndplan 2015.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar Ersättning för ob-tid Förskoleundersökning 2016 Förskolesummit 2017.
Nav-projekt Arbetstidsförkortning samt friskvård inom förskola.
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Mer LHU-information + dokumentation från träffarna hittar du här:
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Partnerförskolor Vilka är vi? Fagersta har 39 förskoleavdelningar, allt från singelförskolor till förskola med sex avdelningar. Förskolorna är uppdelade i fyra förskoleområden med varsin ansvarig förskolechef. Vår ambition är att vara en likvärdig förskola, med stor frihet att genom olika metoder arbeta efter läroplanens mål. Samtliga förskolor i Fagersta har utmärkelsen Grön Flagg. Det läggs stor vikt på arbete med matematik, språk, NTA (Natur och Teknik för alla) och IT/media. Just nu pågår en satsning inom kunskapssyn, barnsyn, och pedagogisk dokumentation. Alla förskolor ligger i nära anslutning till naturen och friluftsliv vilket underlättar arbetet med hållbar utveckling. Som IT-verktyg har alla avdelningar bärbar dator, lärplatta, digitalkamera och digital fotoram samt tillgång till projektorer. Vi ingår i Barnkulturgruppen som erbjuder teaterföreställningar för förskolans barn. Inom förskoleverksamheten har vi ett stort antal språk representerade. Fagersta kommun är ett finskt förvaltningsområde.. Förskolor med behov använder mobilappen SAFI som möjliggör kommunikation mellan förskola och hem genom att informationen översätts till vårdnadshavarens hemspråk. SAFI står för Språkapp för inkludering. Vårt kvalitetsarbete Alla arbetslag har gemensam planeringstid en gång i veckan och utöver det är enskild planeringstid schemalagd för alla medarbetare. Tre uppföljningsdagar genomförs per år. Efter revidering av Lpfö 98 (rev 2010) har kvalitetssäkringsverktyg framtagits som hjälper personalen i deras kvalitetssäkrings- och utvecklingsarbete. Arbetet sker kontinuerligt enligt en årsplan. Samtliga fyra förskoleområden har varje månad pedagogiska möten där en representant från varje avdelning deltar för att skapa delaktighet och möjlighet att påverka och utveckla verksamheten. Välkommen till oss! Målet som partnerförskola är att kunna rekrytera nyutbildade förskollärare. Vi ser studenterna som en tillgång på förskolorna. Genom deras närvaro får förskolorna en ypperlig chans att ta del av det senaste inom forskning och vetenskap samt en tätare kontakt med högskolan. Förskolorna bidrar till att ge studenterna inblick i våra fungerande och förankrade metoder för att uppnå Läroplanens olika mål. Partnerförskolor Humlan, Stövargränd 7, med 5 avdelningarhttp:// Björksta, Olsbovägen 7, med 5 avdelningarhttp:// Björkbacken, Risbrovägen 16, med 4 avdelningarhttp:// Prästkragen, Prästkragevägen 6, 5 avdelningarhttp:// Rosen, Mariavägen 4, 6 avdelningarhttp:// Kontaktperson Om du har några frågor kan du vända dig till förskolechef/kordinator Helena Larsson, 0223 – , Information om Fagersta kommun, resor och boende