Kris i lärarförsörjningen: Vad vet vi? Dimensioneringen av den svenska högskolan fungerar väl, förutom för vård- och lärarområdet Enig bild av stor och ökande brist på lärare per år examineras Skulle behöva examineras dubbelt så många Kommer att fattas lärare år 2020 om inget görs (Skolverket) Yrkeslärare, fritidspedagoger och ämneslärare bedöms få störst brist av alla utbildningsgrupper (UKÄ)
Examinationsbehov åk 7-9 per år Källa: Skolverket
Kris i lärarförsörjningen: Vad gör vi? Mer aktiv dimensionering Hitta balans Hitta rimlig modell för medveten dimensionering Se över incitamentsstrukturer: för individen och aktörerna, i systemen och resurstilldelningen
SO vs NO i lärarutbildningen Källa: UKÄ
Kris i lärarförsörjningen: Hur gör vi? Vem/vilka ska dimensionera? Baserat på vilket underlag? Hur dimensionera med lågt söktryck? Vilka incitament för att komma framåt? Nu vänder vi trenden!