Full kostnads- redovisning enligt SUHFs redovisnings- modell? MyndigheterFormas Vinnova SIDA SNV Vetenskapsrådet FAS StiftelserSSF STINT Mistra KK-stiftelsen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Biogasutlysningen vid Energimyndigheten
Advertisements

Att upprätta årsräkning
Våra utlysningar ansökningar kom in ansökningar beviljades 19,4 procents beviljandegrad 3,7 miljarder kronor fördelades Fakta stora utlysningen.
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Nordisk balansavräkning 29 april
Ny redovisningsmodell för full kostnadsredovisning.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Marie Curie, handledning för UmU
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder forskning.
Stimulansmedel ”Försöksverksamheter kring de mest sjuka äldre” Förslag om en gemensam ansökan från Vårdsamverkan Fyrbodal med dess samtliga ingående parter.
Beräkningsmallen för gemensamma kostnader integreras i Raindance Budget & Prognos EA
Strukturfonderna i Finland – förenkling genom flate rates och indirekta kostnader Jan Holmberg.
Delegering av uppgifter
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
Ett forskningsprogram om förbättringsarbete inom vård och omsorg finansierat av VINNOVA och Vårdalstiftelsen i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting.
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Statistik - Linnéstöd samt forskarskolor
Redovisningsmodell för indirekta kostnader vid universitet och högskolor – ledningsrådet Kronologisk ”CV” för redovisningsmodellen.
Sveriges lantbruksuniversitet SUHF-modellen Infört på SLU 1/
Lärande utvärdering genom följeforskning
Formas - 14 april 2010 Formas Ansökning 2010 Deadline 27 april Exempel Knut Wålstedt.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder forskning.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Uppdrag Ersättning Migrationsverket
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2015 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar & Vägledning (rev 2015)
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till de uppgifter.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Resultatredovisning 2011 FÅB OCH KOSTNAD PER FORSKARSTUDERANDE … RESULTATREDOVISNINGEN SKA FRÄMST AVSE HUR VERKSAMHETENS PRESTATIONER UTVECKLAS MED AVSEENDE.
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
Ann Fust, univdir Uppsala universitet/fd förvchef Högskolan i Kalmar Håkan Gehlin, konsult Öhrlings PriceWaterhouseCooper Kjell Gunnarsson, förvaltningschef.
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Samfinansiering enligt regleringsbrev HfR-konferens
Lärosätenas indirekta kostnader Dialogseminarium SUHF/Indirekta kostnader/Ann-Kristin Mattsson1.
BILD 1. BILD 2 Vi skulle vilja prata om: Iakttagelser från revisionsåret 2007 Planer för revisionsåret 2008.
Nilsson Från att läsa på och mycket arbete, via stopp och kortare ”time-out”, till införande av ny modell 2009 Införande av ny.
Reviderad rekommendation för redovisning av lokalkostnader Högskolornas forum för redovisningsfrågor, HfRs redovisningsråd.
Full kostnadsfördelning Presentation HfR den 9 nov 2006.
Nya överenskommelser med finansiärerna om finansiering av indirekta kostnader Bakgrund, regleringsbrevets nya instruktioner: ”Universitet och högskolor.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Full kostnadsredovisning och Full kostnadstäckning.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
FORSKNINGSBAROMETERN 2016
The Kvarken Multimodal link
Årsbesked Collectum har sedan det bildades skickat ut ett årsbesked. Det första kom ut 2006 och avsåg år 2005.
BILD 1.
Utvärdering av strategisk samfinansiering Staffan Edén
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Reviderad rekommendation för redovisning av lokalkostnader
SUHF uppdrag att förtydliga och likrikta lokalkostnadsredovisningen
Enkäten – mätproblem Redovisningsmodell, inte prissättning
Full kostnadsredovisning vid Stockholms universitet
Full kostnadsredovisning och Full kostnadstäckning
Full kostnadstäckning ?!
Studieavgifter maj 2010.
Årsbesked Collectum har sedan det bildades skickat ut ett årsbesked. Det första kom ut 2006 och avsåg år 2005.
Information till forskningsfinansiärer ang ny redovisningsmodell för indirekta kostnader och ny kalkylmodell
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Forskningens och utbildningens kostnader
Arbetsgruppen Ullvi byvägar Byvägar - röda
Prisma! Ansökningar och redovisning
Ekonomisk statistik om högskolan - produktion och användning
Näringslivsutveckling och stärkt företagsklimat 39 kommuner
Mittuniversitetets ”OH-modell”
SUHF-modellen Pia Grankvist
Presentationens avskrift:

Full kostnads- redovisning enligt SUHFs redovisnings- modell? MyndigheterFormas Vinnova SIDA SNV Vetenskapsrådet FAS StiftelserSSF STINT Mistra KK-stiftelsen RJ* PrivataHjärnfonden Wallenbergs* Hjärt-Lungfonden Carl Tryggers* Söderbergs* Göran Gustafssons* Cancerfonden KVA *Inget avtal

Denna text har skickats till VR som fortfarande funderar… Förslag till avtal med statliga finansiärer 1. En ny överenskommelse ska gälla kontrakt som tecknas fr o m 2010 och ersätta tidigare överenskommelse från För kontrakt tecknade t o m 2009 ska den tidigare överenskommelsen från 2003 gälla hela kontraktstiden. 2. Den nya överenskommelsen ska gälla tillsvidare såvida inte riksdags- eller regeringsbeslut föranleder omförhandling eller sådan begärs av endera part. Vid omförhandling ska överenskommelsen gälla ytterligare 6 månader från det omförhandling begärts. 3. Sökanden/lärosätet ska i ansökan redovisa projektets totala kostnader, direkta + indirekta, beräknade enligt SUHFs redovisningsmodell.

Fortsättning från föregående sida Förslag till avtal med statliga finansiärer, forts. 4. Sökanden/lärosätet ska i ansökan också redovisa hur stor andel av de totala kostnaderna som lärosätet och eventuella andra externfinansiärer avser finansiera. I medfinansierat belopp ska ingå samma proportionella andel medel för indirekta kostnader som i projektet i sin helhet. 5. I av finansiären beviljat belopp ska ingå samma proportionella andel medel för indirekta kostnader som i projektet i sin helhet. Lärosätet ska fördela från finansiären erhållet bidrag på direkta och indirekta kostnader i enlighet med finansiärens bidragsbeslut. (Enligt regleringsbreven = full kostnadstäckning)

Viktigt redovisa medfinansiering! Gäller KAW, RJ m fl Medfinansiering direkta kostnader - Löner för redan befintlig och av lärosätet avlönad personal - Lokaler, åtminstone samma andel medfinansiering som för lönerna, dvs Summa medfinansierade lönekostnader Totala lönekostnader - Övriga eventuella direkta kostnader Summa medfinansierade direkta kostnader Medfinansiering indirekta kostnader Samma andel medfinansiering som för de direkta kostnaderna, dvs Summa medfinansierade direkta kostnader Totala direkta kostnader X Totala indirekta kostnader X Totala lokalkostnader

Denna text har skickats till SSF som muntligen godkänt Förslag till avtal med icke-statliga finansiärer 4. Sökanden/lärosätet ska i ansökan också redovisa hur stor del av de totala kostnaderna som lärosätet och eventuella andra externfinansiärer avser finansiera. Den i ansökan redovisade summan för direkta kostnader kan sedan finansiären meddelat sitt bidragsbeslut komma att minskas med det belopp för indirekta kostnader som finansiären inte bedömer som projektrelaterade och som därför måste täckas av lärosätet. 5. Finansiären ska i sitt bidragsbeslut ange hur stor del av de totala kostnaderna som finansiären avser finansiera. I beviljat belopp ska ingå medel för indirekta kostnader till stödverksamhet som finansiären bedömer som projektrelaterad. Lärosätet ska fördela från finansiären erhållet bidrag på direkta och indirekta kostnader i enlighet med finansiärens bidragsbeslut.

Fortsättning från föregående sida Förslag till avtal med icke-statliga finansiärer, forts. 6. Parterna är överens om att upprätthålla en kontinuerlig dialog kring tillämpningen av redovisningsmodellen samt kring vad som bedöms som projektrelaterade respektive icke-projektrelaterade indirekta kostnader och stödverksamheter. Till detta behöver vi projektanställningen som Hfr ombetts hjälpa till att tillsätta

Idé SUHFs framtida årliga utvärdering av finansiärer med rekommendationer till forskare och lärosäten MVG Finansiären bidrar fullt ut till indirekta kostnader, dvs i samma proportion som för projektet i sin helhet, och lämnar helt till lärosätet hur beviljat bidrag ska disponeras. VG Finansiären bidrar fullt ut eller nästan fullt ut till indirekta kostnader, dvs i samma proportion som för projektet i sin helhet. G Finansiären bidrar till indirekta kostnader, men inte i samma proportion som för projektet i sin helhet, och inte i samma utsträckning som ovanstående finansiärer. Lärosätena rekommenderas att hellre söka bidrag hos ovanstående finansiärer. IG Finansiären bidrar endast i ringa utsträckning eller medger inget bidrag till indirekta kostnader. Lärosätena rekommenderas att undvika att söka bidrag hos dessa finansiärer.