NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Advertisements

Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Nya transportpolitiska mål 2009
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Målorienterade strategiska processer
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Transportstyrelsens marknadsövervakning
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Aktuella frågor på EU-nivå
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förstudie Roslagspilen
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Mål- och resultatstyrning
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Inriktningsplanering för
Varför bildas Trafikverket?
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ewa Wäckelgård (progr.dir.) Mathias Cehlin (bitr. progr.dir.)
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Regionstyrelsen
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Axplock ur ett kommunalt perspektiv. Rekommenderade program för drift, underhåll och asfaltbeläggningar. Hans Andersson, teknisk chef Skellefteå kommun.
”ECO-Innovation-Pilot and market replication projects” Total budget: 30 milj. EUR Drygt 40 projekt får finansiering ECO-Innovation.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI UPPDRAGET! Start våren 2004 Klart hösten 2005.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Erfarenheter Upphandling NVF 3-4 juni 2010 Konkurrensen Affärsformer Beställarstrategi BEMAG, version
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Den kommunala energi- och klimatrådgivningens (EKR) utvecklingsresa.
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
EESI Utbildningsmodul 1 Definitioner och koncept
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Kommundirektören och digitaliseringen
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Regionalfonden Östra Mellansverige
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Cykelplan
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
RISE framtidsvisioner inom cement och betongområden och Färdplaner för Fossilfritt Sverige RISE CBI Intressentförening
Presentationens avskrift:

NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010

Generaldirektör Gunnar Malm Huvudkontoret ligger i Borlänge Regionkontor i Luleå, Gävle, Stockholm, Eskilstuna, Göteborg och Kristianstad Trafikverket har drygt medarbetare Budget ca 45 Mdr SEK/år Snabba fakta om Trafikverket

Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring En effektivare organisation Stödja innovation och produktivitetsförbättring i anläggningsbranschen

Trafikverket startar den 1 april Banverket, SIKA och Vägverket avvecklas Anställda följer med respektive verksamhet Uppgifter förs över från SIKA, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen Myndigheten Trafikanalys startar Förändringar den 1 april

5 Från infrastrukturförvaltare till samhällsutvecklare

Syftet är att uppfylla de transportpolitiska målen Transportpolitikens övergripande mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet Transportpolitikens funktionsmål: Tillgänglighet Transportpolitikens hänsynsmål: Säkerhet, miljö och hälsa

Vår övergripande organisation

Effektivitet – vad menar vi med begreppet?

Trafikverkets regioner, regionkontor och lokalkontor Regionkontor Huvudkontor Lokalkontor

Trafikverkets effektiviseringsarbete Intern effektivitet Trafikslagsövergripande planering Extern effektivitet

Trafikverkets ambition till 2013 Interna kostnader Externa kostnader Totalt Trafikverket ~10 ~30 ~40 Förbättring av intern effektivitet med 30 – 40% Kostnadsbas miljarder SEK 3-4 mdr

Trafikverkets ambition till 2013 Interna kostnader Externa kostnader Totalt Trafikverket ~10 ~30 ~40 Höjning av effektiviteten med 10 – 15% Kostnadsbas miljarder SEK 3-4,5 mdr

Trafikverkets ambition på lång sikt Externa kostnader Höjning av effektiviteten med 10-15% Långsiktigt 2013 Produktivitetsförbättring om 1-2% per år + ~30 mdr SEK 3 - 4,5 mdr SEK 0,3 – 0,6 mdr SEK

Trafikverket – som byggherre

Trafikverket – en byggherre att räkna med dominerande ställning; ca 35% av marknaden nya uppdrag för ca 35 miljarder SEK årligen nya former av paketering – väg och järnväg kan blandas integrering av olika trafikslag fortsatt fokus på ökad produktivitet

Finansiering av vägprojekt Nationella och regionala anslag Medfinansiering Förskottering Brukaravgifter Lån genom Riksgälden ( OPS/PPP )

Inköpsvolymer 2010 Inkl avräkning från 2009 Mnkr

Hur ökar vi produktiviteten? Hur kan vi jobba smartare? Hur ökar vi innovation och samverkan? Ett trendbrott behövs

Ta vara på olika kompetensområdens styrkor i tidiga skeden. Kombinera produktionsekonomisk kompetens med teknisk kompetens. Inte genom att springa snabbare men genom att projektera smartare lösningar. Rätt entreprenad- och samverkansform vid rätt tillfälle. Hur ökar vi produktiviteten – generellt?

Var finns potentialen om vi ska få mer väg och järnväg för pengarna? PrisLogistikProdukt

1.Projektet ”PIA” Produktivitets- och innovationsutveckling av anläggningsbranschen 2.Operativa verksamhetsstyrningen Styrkort, Uppdrag och tillämpningar Hur arbetar trafikverket för att öka produktiviteten?

Processer Produktkrav Affärsupplägg ▪ Förenkla och förbättra processer inom Trafikverket eller påverka leverantörernas processer ▪ Optimera produktens design eller de krav man ställer på produkten utifrån effektivitet ▪ Främja bättre affärer, innovation och konkurrens samt säkerställ rimlig vinst- och riskdelning mellan Trafikverket och leverantörer PIA: - 20 ”produktergrupper” analyseras utifrån tre områden

vägar till ökad innovation och högre produktivitet 4 Projekt- styrning Affärsformer Industriell produktion Hållbar produktion Operativ styrning

Krav på precision för 1.Tidplaner vs öppning av projekt 2.Kalkyler vs anbud 3.Årsprognos vs utfall Styrkort, exempel

1.Lean i projektteam 2.Användning av LCC modell 3.FIA-mätning av branschutveckling 4.MSS- digitala mängdförteckningar 5.Val av affärsform för entreprenader och konsultuppdrag 6.Krav på osäkerhetsanalyser i varje skede för projekt >100 SEK enligt fastställda rutiner Uppdrag, exempel

1.Antal totalentreprenader 2.Alternativt utförande 3.Utökad kontraktstid / kort byggtid 4.Serieköp 5.BQR-mätning 6.Incitament för minska trafikstörning Tillämpningar, exempel

Verktyg för effektiv ansvarsfördelning UpphandlingsformerEntreprenadformerErsättningsformerSamverkan Verktyg för effektiv konkurrens Verktyg för effektiv ansvarsfördelning Verktyg för effektiv drivkraft Verktyg för effektivt samarbete Val av affärsform

Vad avgör val av affärsform? Projektets omfattning Projektets risker Projektets frihetsgrader Tidplan och beroenden Projektets komplexitet Leverantörs- marknaden Beställarkompetens

Illustration – Bron Dubblkrum över Sundsvallsfjärden Vår inriktning Fler totalentreprenader med funktionskrav Bättre utvärdering och analys av resultat Utökad samverkan Fler incitamentsavtal

Våga tänka vidare