1. 2 Growing Up Together Ett erfarenhetsutbyte mellan Sverige och Italien.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Varför fokus på nyanlända just nu
Verktyg för samverkan mellan civilsamhället och den offentliga sektorn
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Information Leonardo Da Vinci
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Länsstyrelsens arbete med integration och Gröna näringen ”Samverkan ger nya perspektiv” Helena Hölermann Projektledare / Enheten för Social hållbarhet.
Christina Jansson
hållbar utveckling över gränserna
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Integration och mångfald –
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Partnerskap Skåne En innovativ plattform för samverkan och utveckling av ett inkluderande mottagande. För att alla som kommer till Skåne ska ha möjlighet.
Rektor Malmö Borgarskola
17 december Dolda kunskaper 17 december
en mil öster om Linköping
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
- En forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Västra Götaland.
”Lite i skymundan…” En kartläggning av barn och ungdomars introduktion i Östergötland Jenny Nilsson 16 april 2010 Skolverket.
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Skolintroduktion för nyanlända elever – strategier för framgång
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Barn- och utbildningskontoret Karriärvägar för lärare Arlanda
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Nordplus Ramprogram. Nordplus ramprogram Mobilitet, samarbete och nätverk i Norden och Baltikum Nordplus är Nordiska ministerrådets utbildningsprogram.
Under ytan - ett Equal-projekt om att förstå och förändra normer och värderingar i skolan Projektperiod: 1 maj april 2007.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Elevdemokrati i praktiken
EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
GLOBAL UTVECKLINGSPOLITIK GENOM ETT NORDISKT ÖGA.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad är studiehandledning?
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Vad är en familjecentral?
Bygga svenska åk 1-6.
Enkät i gymnasieskolan
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

1

2 Growing Up Together Ett erfarenhetsutbyte mellan Sverige och Italien

3 Program 9.00Inledning – Joakim Kärnborg, Regionförbundet Östsam 9.15Vad är GUT-projektet – Catherine Szabó, RFÖ 9.45Kaffe/te 10.15Projektredovisning – erfarenheter, mervärde, Linda Castell, Lars Rejdnell, Nicola Catellani, Elvira Fochi 12.00Lunch 13.30Inspirationsföreläsning – Behrang Miri 14.30Kaffe/te 15.00Paneldebatt 15.45Avslutning 16.00Slut

4 Comenius Regio Partnerskap Strategiskt skolutvecklingsprojekt kring nyanlända elevers introduktion Erfarenhetsutbyte mellan partners i Östergötland och Emilia-Romagna i Italien Tvåårigt projekt Augusti 2010 – July 2012 Minst 24 mobiliteter

5 Partners Regionförbundet Östsam Linköpings kommun: Bäckskolan, Skäggetorpsskolan, Sektionen för resurs och stödverksamhet, Utbildningskontoret Norrköpings kommun: Idrott utan gränser, Djäkneparkskolan, Söderporten, Utbildningskontoret Ödeshögs kommun: Lysingskolan Östergötlands Idrottsförbund Regione Emilia-Romagna SERN-network Reggio-Emilia: Don Zefferino Iodi, Leonardo da Vinci-Einstein School, School and Educational Department Bologna: Regional Authority för Education, CD/LEI-Intercultural Center Cervia: Educational Department Forli: Citizens Services Area Modena: Memo Intercultural Center

6 Olika system Sverige-Italien Nationell lagstiftning/allmänna råd Svenska som andra språk, Sva Förberedelseklass Modersmålsundervisning Studiehandledning på modersmål Lärarutbildning i Sva Mottagningsansvarig Regional lag för inkludering Italienska som andra språk är frivillig Introduktion direkt i klass Interkulturella brobyggare/mediators Ingen lärarutbildning i italienska som andra språk Sociala företag /Intercultural mediators/ brobyggare Familjeperspektiv

7 Syfte Att förstärka den interkulturella dimensionen i undervisningen för att underlätta och förbättra nyanlända elevers integration

8 Mål Att identifiera och lyfta upp goda exempel för att förbättra introduktionen för nyanlända elever Att experimentera med innovativa metoder som underlättar inlärningen och som ska leda till förbättrade resultat för eleverna

9 Mål forts Att sprida en interkulturell dimension bland eleverna ämnat till förbättrad integration. Att främja utbildningen i svenska som andra språk

10 Målområden Strukturer för mottagning och introduktion i skolan för nyanlända elever Språkundervisning i svenska/italienska som andra språk samt modersmålsundervisning Kartläggning av tidigare kunskaper Interkulturell kommunikation Fritidsaktiviteter, aktiviteter efter skoltid Lärarutbildning/fortbildning

11 Mobiliteter Två studieresor till Italien och två till Sverige med konferenser, workshops, studiebesök Tre styrgruppsmöten

12 Erfarenhetsutbytet Identifiera goda exempel inom skolornas olika stadier Jämföra system och modeller för skolintroduktion Göra observationer i klassrum. Jämföra metoder för språkundervisning. Ta del av goda exempel vad gäller gemensamma aktiviteter mellan skola och föreningsliv

13 Erfarenhetsutbytet Familjeperspektivet Interkulturellt center Integrationsprojekt Ringar på vattnet

14 Familjeperspektivet Skolan är den som ansvarar för integrationen för både föräldrar och barn o Kvällskurser o Eftermiddagskurser o Gemensamma aktiviteter Intercultural mediators/brobyggare Ideella sektorn och sponsring

15 Interkulturellt resurscenter Centro Memo i Modena o Fortbildning/kompetensutveckling o Referensbibliotek o Intercultural mediators o Hemsida o Databas o Nätverk

16 Integrationsprojekt Gemensamma aktiviteter Förebilder Attityder Samverkan

17 Ringar på vattnet Interkulturellt resurscenter Modersmålets dag Materialbank Integration för hela familjen Tiden i förberedelseklass Användandet av våra resurser Fritidsaktiviteter