Utrikesdepartementet De tre mötena under 2015: Agendan integrerar flera multilaterala processer och organ Juli 2015 December 2015 Konferensen för utvecklingsfinansiering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Svenska FN-förbundet FN - globalt samarbete för hållbar utveckling Oktober 2009.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Från knattelag till årskullsverksamhet SvFF BSK P-00 Spelaren.
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
Arbetsmarknadsrapport Syftet är att redovisa hur och med vilka insatser Arbetsförmedlingen arbetar för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt.
Agenda 2030 En presentation av Svenska FN-förbundet.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Kopplingar mellan Agenda 2030 och Barnets rättigheter
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Verksamhetsplan och budget
Enkätresultat för Förskolan
Barnets bästa i främsta rummet
Bästa utveckling för alla
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Hållbarhets kompassen
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
EUs Kulturpolitik Kulturen i EU dokument—först 1992
IAAP Norden Susanna Laurin.
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Beskrivning av organisationens ledning och styrning (styrkedjan)
De stora lärargrupperna
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER en handbok för idrotten
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Svenska i gymnasieskolan
Kopplingar mellan Agenda 2030 och Barnets rättigheter
FINLAND: Från högskolan till arbetslivet?
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Anställning av personer med funktionsnedsättning inom Gävle kommun.
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Flyktingersättningarna har ökat med 147 procent.
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Flicka Namn på föreläsare.
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Vård och omsorgsutbildning
NLLJämt Tanya Jendersen
Avdelningen för vård och omsorg
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Inköp i Region Norrbotten
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2017
Flicka Namn på föreläsare.
Förändring för kvalitet och förnyelse
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Målstyrning och verksamhetsplanering
Suicidpreventiv handlingsplan
Smartare möten – effektivare uppföljning
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Sammanhållningspolitiken
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
LSG Uppföljningsrapport
Barnkonventionen och barnrättslagen
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

Utrikesdepartementet De tre mötena under 2015: Agendan integrerar flera multilaterala processer och organ Juli 2015 December 2015 Konferensen för utvecklingsfinansiering i Addis Abeba: världens länder ska komma överens om medel för genomförande för hållbar utveckling Vid FN:s 70e generalförsamling i NY antas de nya hållbara utvecklingsmålen September 2015 COP21 i Paris: avgörande förhandling om ett nytt globalt klimatavtal

Utrikesdepartementet Vad blir resultatet i september 2015? 2030-Agendan för Hållbar Utveckling Politisk deklaration Hållbara utvecklingsmål Medel för genomförande Ramverk för översyn och uppföljning

Utrikesdepartementet

Högnivågrupp för stöd till genomförande av 2030-agendan

Utrikesdepartementet Delmål för mål Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar fullbordar avgiftsfri och likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning av god kvalitet som leder till relevanta och ändamålsenliga kunskaper. 4.2 Senast 2030 säkerställa att alla flickor och pojkar har tillgång till förskola av god kvalitet som ger omvårdnad och förbereder dem för att börja grundskolan. 4.3 Senast 2030 säkerställa alla kvinnor och män lika tillgång till yrkesutbildning och eftergymnasial utbildning, inklusive högskoleutbildning, av god kvalitet till en överkomlig kostnad. 4.4 Till 2030 väsentligen öka det antal ungdomar och vuxna som har relevanta färdigheter, däribland r tekniska färdigheter och yrkeskunnande, för sysselsättning, anständigt arbete och entreprenörskap. 4.5 Senast 2030 avskaffa skillnaderna mellan könen inom utbildningsområdet och säkerställa lika tillgång till utbildning och yrkesutbildning på alla nivåer för utsatta personer, inklusive personer med funktionsnedsättning, ursprungsfolk och barn som lever under utsatta förhållanden. 4.6 Senast 2030 säkerställa att alla ungdomar och en väsentlig andel av alla vuxna – både män och kvinnor – lär sig läsa, skriva och räkna. 4.7 Senast 2030 säkerställa att alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling, bland annat genom utbildning för hållbar utveckling och hållbara livsstilar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, främjande av en kultur av fred, icke-våld och globalt medborgarskap samt värdesättande av kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling. 4.a Bygga och förbättra utbildningsmiljöer som är anpassade för barn och personer med funktionsnedsättning, samt tar hänsyn till jämställdhetsaspekter och därmed erbjuder en trygg, fredlig, inkluderande och ändamålsenlig lärandemiljö för alla. 4.b Till 2020 väsentligen öka antalet stipendier i världen som kan sökas av personer från utvecklingsländer, i synnerhet de minst utvecklade länderna, små önationer under utveckling och afrikanska länder, för studier inom högre utbildning, inklusive yrkesutbildning samt informations- och kommunikationstekniska, tekniska, ingenjörsvetenskapliga och naturvetenskapliga program, i utvecklade länder och andra utvecklingsländer. 4.c Till 2030 väsentligen öka tillgången på utbildade lärare, bland annat genom internationellt samarbete kring lärarutbildning i utvecklingsländerna, särskilt de minst utvecklade länderna och små önationer under utveckling. Mål 4: Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla