BN§ 172 2011-09-07. Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för 2011 - 2015: Minst 59 000 bor på Gotland.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Regionalt utvecklingsprogram för hållbar framtid i Norrbotten
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Policy för miljö och hållbar utveckling
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
VISION Kommunplaner – strategisk planering
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Områdesutveckling Torpa
Mål och strategier för Region Halland
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Målområde 10: Goda matvanor och säkra livsmedel Trender och förändringar Ammade barn vid 4 och 6 månaders ålder: Variationerna i amningsfrekvens är stora.
Sveriges 4H – lära genom att göra. Sveriges 4H Internationell organisation: 80 länder 100 år gammal organisation medlemmar i Sverige bred verksamhet.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Regionalt utvecklingsprogram
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Välfärdsrapport för Linköping 2010 Välfärdsrapporten ska  Ge kommuninvånare, förtroendevalda och anställda ökad kunskap om välfärdens tillstånd och utveckling.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Liv & Hälsa ung Ojämlikhet i hälsan Källa: - ”På väg mot Sveriges Friskaste län år med Liv & Hälsa ung. Hur mår niondeklassare i Sörmland?” -
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
E-post tfn (vxl)
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Nämndplan 2015.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Arbetsgrupp: Janne Ö, Totte F, Örjan G, Andreas L, Bosse S, Henrik H, Christina L, Karin N, Bisse C, Mats H, PeOS,(Lotten vH) (L-grp)
Slutversion nr 1. Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland.
Slutversion nr 4. Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland.
Ordförande från Regionstyrelsen (utses av RS) Vice ordförande från organisationerna (förslag av representantgruppen, Tillgänglighetsrådet fastställer)
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Beslut i TN Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
BUN:s workshop. Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas.
Beslut i kommunfullmäktige
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Nuvab Näringslivsprogram
Strategi för hälsa
Grankulla stads strategi
Bättre brukarinflytande 2017
Vad innebär regionbildningen?
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Organisation Kultur och Fritid 2017
Timrå – en stark kommun i en växande region
Resurser och genomförare!
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

BN§

Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd ligger i nivå med rikets genomsnitt Gotland är den naturliga mötesplatsen i Östersjöregionen Självskattad hälsa och psykiskt välbefinnande ligger över riksgenomsnittet Miljö- och klimatarbete på Gotland rankas topp tio i landet Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Aktiviteter på nämndnivå Stärka medborgarnas möjlighet till dialog och inflytandeUtveckla kreativa samråd/samhällsmöten även där lagen inte kräver, med nya former: t ex gemensamma seminarier (TN, MHN, BN) med allmänhet, näringslivet, skolor, högskola och föreningar. Främja hälsa och förebygga ohälsa och sjukdomar Främja hållbar tillväxt och sysselsättning med särskilda satsningar på kvinnor och ungdomar Satsa på kultur och idrott som viktiga utvecklingsfaktorer Öka takten för att ställa om till förnybar energi och effektivisera energianvändning Säkerställa tillgång till och kvalitet på grund och ytvatten Se över bygglovtaxan och lägga in miljöstyrning enlig RF beslut. Gemensam (BN, MHN, TN) enkel, inspirerande information, råd och tips om energi och vatten till hushållen. Energirådgivning ; utställningar, samråd mm. Skapa förutsättningar för vindkraft och fjärrvärme (bevaka vid byggnation). Stödja både lokala utvecklingsinitiativ och utveckling genom internationalisering Säkra god planering av bostadsförsörjning utifrån olika gruppers behov Främja trygghet och säkerhet Höja utbildningsnivån för att möta näringslivets och offentliga sektorns kompetensbehov Verka för ett utökat utbud av eftergymnasial utbildning Stärka varumärket för att bo och leva på Gotland och aktivt använda etableringsstöd för att öka nyinflyttning Bredda besökssäsongen så att den omfattar hela året Mätningar för att visa måluppfyllelse: 1. Antalet folkbokförda, flyttningsnetto, födelsenetto 2. Medborgarupplevelse (nöjd region- medborgar- inflytande index) 3. Kvinnors inkomster i förhållande till männens, mäns procent av föräldrapenningdagarna 4. Andelen sysselsatta, andelen arbetslösa, andel unga vuxna med försörjningsstöd, andelen långtidssjukskrivna 5. Företagsklimat/-service mätt genom SKL, Svenskt näringsliv med flera 6. Antal nystartade företag 7. BRP/capita 8. Disponibel inkomst 9. Antal färjepassagerare/flygpassagerare och pris färjetrafik (gotlänningar, besökare – nationellt, internationellt) Antalet destinationer (nationellt, internationellt) Kapacitet och turtäthet - färjetrafik 10. Utbildningsnivå, andel godkända i samtliga ämnen i årskurs 9, slutbetyg efter gymnasiet, andelen avhopp, andelen som gått vidare till högre studier 11. Andel boende på landsbygden + åldersstruktur 12. Allmänna kommunikationer på ön 13. Företagande på landsbygden 14. Tillgång till fiberförbindelse till hemmet (FTTH) 15. Antal bostäder utifrån lagakraftvunna detaljplaner Antal beslutade exploateringsavtal som möjliggör bostadsbyggande 16. Upplevelse av trygghet (HPLV, NTU-BRÅ, medborgarundersökning), krishanteringsförmåga (årlig MSB-enkät) 17. Vattenkvalitet (N -utsläpp från avlopp till Ö - sjön, tillgång till bra dricksvatten, skyddet för grundvattentillgångarna) 18. CO2 utsläpp, energitillförsel, förnybar energi (tillförda fossila bränslen, eltillförsel), omfattning - cykling 19. Miljö och klimatarbete - ranking placering 20. Självupplevd hälsa 21. Psykiskt välbefinnande 22. Rökning 23. Riskabel alkoholkonsumtion 24. Övervikt och fetma 25. Klamydiaförekomst 26. Tonårsaborter 27. Antal gästnätter, antal stora möten, antal mötesdeltagare, antal gästnätter koppade till möten (nationellt och internationellt perspektiv) 28. Internationalisering – antal projekt, förfrågningar, samverkanspartners 29. Innovationsindex Resultaten redovisas där så är möjligt könsuppdelat (kvinnor, män, pojkar, flickor) Samhällsutveckling

Brukare/kunder Mål: ”Brukarna/kunderna upplever att de får tjänster av god kvalitet, är informerade, delaktiga och respektfullt bemötta” Processer Mål: ” Processer ger resultat av god kvalitet till kostnader i nivå med jämförbara kommuner och landsting” Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Mätningar för att visa måluppfyllelse Målnivå Hålla löften om handläggningstiderUppföljning servicegarantierna (5st) Uppföljning av nya PBLs krav på handläggningstid i ärende om lov och förhandsbesked Specificerad i garantierna Inom 10 veckor från det att ansökan är komplett (PBL 9:27) Ge begriplig och tydlig informationKundundersökning: brukare, förtroendevalda90 % upplever att protokoll, beslut, skrivelser, information, planhandlingar mm är begripliga och tydliga Vara tillgängliga och ge gott bemötandeKundundersökning: brukare, förtroendevalda Telefonmätning Målen i servicepolicyn uppnås Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Mätningar för att visa måluppfyllelseMålnivå Ha kartlagda, transparanta processer med rutiner som kontinuerligt förbättras Avstämning och rapportering 2 ggr per år/delår, årsredovisning Kartlagda, transparanta processer och rutiner finns och kontinuerligt förbättringsarbete pågår Kraven i nya PBL är inarbetade i bygglovshanteringsprocessen Tydligt vägleda förvaltningarna genom policies och riktlinjer Avstämning 1 ggr per år/årsredovisningMinst 2 ggr per år har nämnden initierat, diskuterat och tolkat program, policies och riktlinjer Nämndens verksamheter

Medarbetare /ledare Mål: ”Medarbetare/ledare trivs, är engagerade, tar ansvar och utvecklas för att möta framtidens utmaningar” Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Mätningar för att visa måluppfyllelse Mål Utveckla finansieringsmodell/fördelningsnyckel där 75 % betalas av sökande och 25 % är bidrag från regionen Avstämning75 % kostnadstäckningsgrad Följa upp ekonomin genom månatliga rapporter/varje sammanträde AvstämningÖversiktliga ekonomiska underlag. En punkt i varje dagordningen Ekonomi Mål: ”Ekonomin är uthållig och i balans ur ett generationsperspektiv.’’ Byggnadsnämnden har ingen förvaltningsorganisation och perspektivet gäller ej Under förutsättning av RF beslut under hösten får Byggnadsnämnden en förvaltningsorganisation 2012 och nedanstående perspektiv ska då gälla. Framgångsfaktorer (vad behöver vi vara bra på, vad får vi inte misslyckas med) Mätningar för att visa måluppfyllelse Målnivå Skapa förutsättningar för medarbetare/ledare att arbeta i bred samverkan med god kommunikation i alla relationer Medarbetar/ledaruppföljning (medarbetarsamtal)Alla medarbetare/ledare upplever att det finns förutsättningar att arbeta i bred samverkan med god kommunikation i alla relationer En tydlig och stabil ledningsstruktur på alla nivåer med ledare som ger stöd. Medarbetar/ledaruppföljning/enkätAlla medarbetare/ledare upplever att det finns en tydlig och stabil ledningsstruktur och att de får stöd från sina respektive ledare Rekrytera och kompetensutveckla medarbetare och ledare för att säkra verksamhetens behov av kompetens Kompetensbrist som hindrar måluppfyllelse 100 % av medarbetarna har kompetensutvecklingsplaner Kompetensförsörjningen är säkrad