Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Fullmäktige och revisorerna SAMBAND OCH SAMSPEL.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Sveriges Kommunala YrkesREVisorer
Stärkt intern kontroll i Göteborgs Stad
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
God sed – förändringar/nyheter Starev-Syds Erfakonferens i Borås 2011
Demokratisk granskning av kommunala bolag
Fullmäktiges uppgifter
AGENDA Introduktion/presentation
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
(Underlaget till dessa bilder är hämtade från OH- bilder från regeringskansliet, socialdepartementet) Finansiell samordning inom rehabiliterings-området.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Utvecklad ägarstyrning för landstinget och kommunerna i Norrbotten
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Revisionen i JLL 6 revisorer = antalet partier i fullmäktige
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Vad är kommunal revision?
Vad står det i kommunallagens första kapitel första paragraf?
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2009 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
1 Sveriges Kommunala YrkesREVisorer. 2 Kommunal revision Förtroendevalda revisorer ansvarar för revisionen i kommuner och landsting. De förtroendevalda.
Denna bildserie presenterar ”God revisionssed i kommunal
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Nya föreskrifter och allmänna råd
REVISIONEN – för resultat och utveckling Seminarium kring styrning och ansvarsutkrävande 20 oktober 2006 Välkomna!
Kommunens hantering av styrdokument Redovisning Kommunfullmäktige
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund.
Kommunal redovisningsdag REVISIONENS VISION ”Vi medverkar till att stärka tilltron till det demokratiska systemet”
Stadsrevisionens roll och uppdrag. Introduktion för förtroendevalda 2011.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Fullmäktige och revisorerna SAMBAND OCH SAMSPEL. Den här bildserien kompletterar skriften ”Fullmäktige och revisorerna” och kan användas i lokala presentationer.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Program för uppföljning av privata utförare Lena Svensson,
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Revision av årsbokslutet i Stockholms Stadshus AB Magnus Fagerstedt.
Västerås stads revisorer Information vid Kommunala Pensionärsrådet 1 oktober 2015 Annette Björnson.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
53. En revision som leder till utveckling. DEN KOMMUNALA REVISIONENS NYTTA OCH ROLL Svaret är 64 Emma Ek Österberg och Rolf Solli.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Sveriges Kommunala YrkesREVisorer
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
BILD 1.
Kännetecknande för det goda arbetet
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Vad är kommunal revision?
Riskanalysen -grunden för all revision Seminarium 46
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Vad är kommunal revision?
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund

Den här bildserien informerar om vad den kommunala revisionen är och hur den fungerar. Bilderna kan användas t ex för att informera om revisionen i fullmäktige och i nämnder. Bilderna belyser - revisionen i sitt sammanhang, - revisorernas förutsättningar och uppdrag, - god revisionssed med revisionsprocessen, - lekmannarevisionen. Användaren är fri att välja bilder och komplettera med egna. Läs mer: ”God revisionssed i kommunal verksamhet 2014” SKL ISBN ”Fullmäktige och revisorerna” SKL ISBN ”Lekmannarevision i praktiken” SKL ISBN

En demokratiskt förankrad revision ”Den kommunala revisionen är ett lokalt demokratiskt kontrollinstrument med uppdrag att granska den verk- samhet som bedrivs i kommunen samt pröva ansvarstagandet. Den kommunala revisionen är oberoende och granskar på fullmäktiges uppdrag och därigenom indirekt också för medborgarna. Med sin granskning och prövning bidrar revisorerna till en effektiv verksamhet samt att värna demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet.” Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Varför finns det revision?  När någon bedriver verksamhet för någon annans räkning eller med andras medel, uppstår ett behov och intresse av att kunna kontrollera och säkerställa att uppdraget utförs säkert och att det blir som det var tänkt.  Revision bidrar till att göra tydligt och synligt hur uppdrag genomförts samt att intyga tillstånd och processer i verksamheten.  Revision ger ytterst medborgaren/ägaren/medlemmen information att använda för att pröva och utkräva ansvar.

Revisionen i det kommunala ansvarssystemet. Ur God revisionssed i kommunal verksamhet

1. Fullmäktige är uppdragsgivare Fullmäktige är det beslutande organet  beslutar om visioner, mål och riktlinjer och övriga övergripande och principiella frågor  organiserar och fördelar uppdrag  bemannar/väljer ledamöter och revisorer  beslutar om budget och skattesats  följer upp, utvärderar, omprioriterar  prövar och beslutar om ansvarstagandet  fastställer årsredovisningen

2. Styrelse och nämnder är uppdragstagare Styrelser och nämnder är verkställande och beredande  förvaltar och genomför verksamhet enligt fullmäktiges mål, beslut och riktlinjer samt de lagar och förordningar som gäller  fattar beslut inom ramen för sina uppdrag  bereder ärenden till fullmäktige  ser till att det finns en tillräcklig intern kontroll  återredovisar sin verksamhet och sina uppdrag till fullmäktige  verkar för samråd med de som nyttjar deras tjänster

Styrelser, nämnder och beredningar har ansvar  Som uppdragstagare har styrelse, nämnder och beredningar ett ansvar inför fullmäktige.  Fullmäktige prövar ansvaret årligen. Det sker med revisorernas granskning som grund.  Fullmäktige kan bevilja eller neka ansvarsfrihet. Fullmäktige kan också rikta anmärkning.

Vad innebär ansvaret? Ansvaret följer med det uppdrag som styrelser, nämnder och beredningar får av fullmäktige, alltså  genomföra och förverkliga fullmäktiges mål och beslut  arbeta efter givna förutsättningar, enligt lagar och föreskrifter  ha en tillräcklig intern kontroll i verksamheten  återrapportera till fullmäktige. Det är de förtroendevalda som har ansvar. Ansvaret är kollektivt, men kan i undantagsfall prövas individuellt.

3. Revisorerna är granskare Revisorerna  granskar verksamheten i styrelse, nämnder och beredningar  rapporterar resultatet av granskningarna till de som granskas och till fullmäktige  bedömer ansvarstagandet  avlämnar en revisionsberättelse med uttalande i ansvarsfrågan Lekmannarevisorerna har motsvarande uppdrag i de kommunala aktiebolagen.

Kort om revisionen ● Revisorerna är förtroendevalda. ● Fullmäktige utser minst 5 revisorer för varje mandatperiod.. Fullmäktige utser också ofta en ordförande/sammankallande. ● Ur gruppen revisorer utser fullmäktige också lekmannarevisorer i kommunens aktiebolag och verksamhetsstiftelser = samordnad revision. ● Varje revisor är självständig, men revisorerna samverkar enligt godo revisionssed. En enskild revisor kan inte röstas ner av de andra. ● Revisorerna utövar inte partipolitik i sin granskning.

Kort om revisionen ●Revisorerna ska anlita sakkunniga, som de själva väljer. ●Revisorerna har rätt att få de upplysningar de behöver. Gäller även sekretessbelagd information. Sekretessen följer med in i revisorernas arbete. ●Revisorerna har initiativrätt i fullmäktige, styrelse och nämnder. ●Fullmäktige beslutar om revisorernas anslag/budget. ●Fullmäktige beslutar om revisionsreglemente.

Revisorerna ska anlita sakkunniga  ”… i den omfattning som behövs för att fullgöra granskningen enligt god revisionssed” (Kommunallagen 9:8).  Sakkunniga anlitas - för förvaltningsstöd (administration, upphandling, processtöd mm) - för granskningsinsatser  De sakkunniga ska ha ”insikt och erfarenhet av kommunal verksamhet”.  Olika modeller förekommer; upphandlade revisionsföretag och andra konsulter, revisionskontor, revisionskansli, mindre administrativt stöd.

Revisorerna har rätt till information  Revisorerna har rätt att få de upplysningar de behöver för revisionsarbetet - av styrelse och nämnder, enskilda ledamöter samt anställda (kommunallagen 9:12).  Gäller även sekretessbelagd information. Sekretessen följer med in i revisorernas arbete.  Revisorerna kan också begära upplysningar av yrkesrevisorer, lekmannarevisorer och revisorer i kommunala företag och kommunalförbund – om upplysningarna behövs för uppdraget.

Revisorernas uppdrag Omfattning och revisionsobjekt Kommunallagen 9 kap. 9 § 1 st. ”Revisorerna granskar årligen i den omfattning som följer av god revisionssed all verksamhet som bedrivs inom nämndernas verksamhetsområden. De granskar på samma sätt, genom de revisorer eller lekmannarevisorer som utsetts i juridiska personer enligt 3 kap. 16a-18b §§, även verksamheten i de företagen.” Revisorerna granskar inte ärenden som avser myndighetsutövning, med vissa undantag. KL 9 kap. 10 §.

Revisorernas uppdrag Vad ska granskas och prövas? Kommunallagen 9 kap. 9 § 2 st. ”Revisorerna prövar om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, om räkenskaperna är rättvisande och om den interna kontrollen som görs inom nämnderna är tillräcklig.” Revisorerna anmäler misstanke om förmögenhetsrättligt brott eller att allmän förvaltningsdomstols avgörande har åsidosatts. KL 9 kap. 9 § 3 st.

Innebörden av att verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredställande sätt  Verksamheten lever upp till fullmäktiges mål, beslut och riktlinjer samt gällande lagstiftning och andra föreskrifter som gäller för verksamheten.  Verksamheten klarar att genomföra sitt uppdrag med tillgängliga resurser.  Styrelsen och nämnder har en styrning och uppföljning mot mål och beslut.  Revisorernas granskning tar sikte på såväl genomförandet som resultatetet av verksamheten. Fokus på uppdrag och mål. God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Innebörden av om räkenskaperna är rättvisande  Den interna redovisningen (budget, kontroll, uppföljning) fullgörs så att den kan ligga till grund för styrning och ledning av den verksamhet som bedrivs.  Den externa redovisningen ger en rättvisande bild av resultat och ställning; de finansiella rapporterna (delårsrapport och årsredovisning) är upprättade i enlighet med KRL och god redovisningssed (uttolkad av RKR).  Revisorerna granskar såväl intern som extern redovisning utifrån interna styrdokument, KRL och RKR. God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Innebörden av om den interna kontrollen är tillräcklig  Den interna kontrollen är aktiv och ändamålsenlig, den förebygger, upptäcker och åtgärdar.  Arbetet med den interna kontrollen är strukturerat samt integrerat i organisation, system och det löpande arbetet.  Revisorernas granskning avser hur den interna kontrollen är uppbyggd och hur den fungerar i praktiken. Granskningen sker ur ett system-, redovisnings- och verksamhetsperspektiv. God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Revisorernas uppdrag Vad ska granskas och prövas, fortsättning Kommunallagen 9 kap. 9 a §. ”Revisorerna skall bedöma om resultatet i delårsrapporten som enligt 8 kap. 20 a § skall behandlas av fullmäktige och årsbokslutet är förenligt med de mål fullmäktige beslutat. Revisorernas skriftliga bedömning skall biläggas delårsrapport och årsbokslutet.” Detta är ett tillkommande uppdrag. Revisorerna gör en skriftlig bedömning av måluppfyllelsen i samband med delårsrapporten och i revisionsberättelsen.

Revisorerna ska granska enligt god revisionssed  Kravet på god revisionssed finns i kommunallagen. ”Revisorerna granskar årligen i den omfattning som följer av god revisionssed all verksamhet som bedrivs inom nämndernas verksamhetsområden.”  God revisionssed syftar till gemensam utveckling, likartat arbetssätt och bedömningar. Revisionen ska vila på vedertagen praxis, inte vara godtycklig.  God revisionssed i kommunal verksamhet är dokumenterad 1995, 1999, 2002, 2006, 2010 och Revisionsdelegationen inom SKL fastställer den goda seden.

God revisionssed ”God revisionssed är de goda principer och föredömliga tillvägagångssätt som är allmänt vedertagna där revision utförs. Med allmänt vedertagen menas den praxis som råder i en kvalitativt representativ krets av revisorer.” God revisionssed i kommunal verksamhet utgår från den kommunala sektorns förutsättningar - offentlig insyn - förtroendevalda revisorer - det demokratiska uppdraget Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Vad innehåller God revisionssed? 1.God revisionssed i kommunal verksamhet 2.Den kommunala revisionen i sitt sammanhang 3.Oberoende 4.Kommunikation och dialog 5.Helhetssyn och samverkan 6.Revisorernas uppdrag 7.Revisionsprocessen 8.Grunder för revisorernas kritik 9.Lekmannarevision och andra uppdrag… 10.Revisorernas förvaltning och arbetssätt + Ansvarsprövningsbanken + Revisorernas dokument finns på

Oberoende  Oberoendet är centralt för trovärdighet och legitimitet.  Oberoende innebär att stå fri gentemot den som ska granskas och den som är uppdragsgivare samt att självständigt och objektivt granska och pröva.  Ett absolut oberoende finns inte, men oberoendet måste uppfattas vara tillräckligt. Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Formella regler säkerställer och skyddar oberoendet Revisorerna agerande synliggör oberoendet Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

”Att arbeta stödjande och framåtsyftande med synpunkter, råd och rekommendationer, står inte i strid med revisorernas oberoende. Ett effektivt revisionsarbete förutsätter dialog och förtroende mellan revisorerna och de som granskas” Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Samordnad revision  Lekmannarevisorer i kommunala aktiebolag (hel- och delägda) och revisorer i verksamhetsstiftelser som kommunen bildat, ska utses ur gruppen av kommunens revisorer, dvs med personsamband.  Avsikten är att den kommunala verksamheten ska kunna granskas och prövas med helhetssyn.

Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Revisionsprocessen ”Revisionsprocessen omfattar hela det arbete som revisorerna gör under ett revisionsår från riskanalys och planering av granskningsinsatser till uttalandet i revisionsberättelsen. Revisionsprocessen är avslutad när fullmäktige fattat beslut i ansvarsfrågan.” Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Planera  Samla kunskap och erfarenhet  Riskanalys  Aktiva val  Revisionsplan Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Riskanalys  Inhämta kunskap - fullmäktiges mål, riktlinjer, uppdrag mm - interna och externa påverkansfaktorer - styrelse och nämnders egna analyser  Identifiera risker - i väsentliga verksamheter, funktioner och processer - med olika perspektiv  Bedöma och värdera - konsekvens - sannolikhet  Riskanalysen dokumenteras  Leder fram till revisionsplanen Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Värdera risker Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Granska  Årlig granskning - grundläggande - fördjupad - DR och ÅR  Planering  Genomförande  Rapportering  Uppföljning Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Frågor och kriterier En gransknings syfte formuleras som en eller flera revisionsfrågor med utgångspunkt från revisionsplanen och analysen. Resultatet av granskningen värderas mot revisionskriterier som är referenspunkter/ramar att bedöma mot. Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Pröva  Sammanfatta och samråda  Analysera och bedöma  Kommunikation  Revisionsberättelse  Behandling i fullmäktige Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Revisionsberättelsen Revisorerna avger revisionsberättelsen till fullmäktige. De  redogör för resultatet av sin granskning  framställer eventuella anmärkningar, med motivering  uttalar sig om ansvarsfrihet ska tillstyrkas eller ej

Grunder för revisorernas kritik  Bristande måluppfyllelse, ohörsamhet till mål och riktlinjer fastlagda av fullmäktige eller föreskrifter  Bristande styrning, ledning, uppföljning och kontroll  Förtroendeskada eller annan immateriell skada  Ekonomisk skada  Obehörigt beslutsfattande  Icke lagenlig verksamhet, brottslig gärning  Otillräcklig beredning av ärenden  Ej rättvisande räkenskaper Om revisorerna riktar en anmärkning eller avstyrker ansvarsfrihet i sin revisionsberättelse ska de ange grunderna för detta. Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2014

Fullmäktiges ansvarsprövning Fullmäktige ska - bevilja eller vägra ansvarsfrihet senast 30/6 - ta egen ställning till eventuell anmärkning från revisorerna - vid anmärkning från revisorerna inhämta förklaring - motivera sina beslut, om det inte är ”uppenbart obehövligt” Fullmäktige kan - rikta egen anmärkning, även om inte revisorerna gjort det - återkalla uppdrag (om ansvarsfrihet vägrats) - väcka skadeståndstalan (-”-)

Lekmannarevisor  Obligatorisk i helägda kommunala aktiebolag  Utses av fullmäktige  Väljs ur gruppen kommunens förtroendevalda revisorer  Civilrättsligt uppdrag/syssloman  Skadeståndsansvar Lekmannarevisorernas granskning syftar till att stärka den demokratiska insynen och fullmäktiges kontroll i kommunala aktiebolag.

Lekmannarevisorernas förutsättningar  Uppdraget regleras i Aktiebolagslagen  Direktiv och reglementen från ägaren  Finansieras av bolaget eller ägaren  Skall anlita sakkunniga – egna eller upphandlade  Har rätt till upplysningar från styrelse, VD, yrkesrevisorn och annan lekmannarevisor  Upplysningsplikt till bolagsstämma, yrkesrevisorn, annan lekmannarevisor och kommunens revisorer (vid dominerande offentligt inflytande)  Rätt att närvara vid bolagsstämma; ibland skyldighet  Tystnadsplikt - skadeståndsansvar – försäkring

Lekmannarevisorenas granskning  Granskar om bolagets verksamhet sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och om bolagets interna kontrollen är tillräcklig (ABL).  Granskar inte räkenskaperna. Det gör bolagets yrkesrevisor (auktoriserad).  Granskning enligt god sed, genomförs på motsvarande sätt som kommunens revision.  Lekmannarevisorn avger en granskningsrapport till bolagsstämman och fullmäktige.

INTERN KONTROLL Granskar bolagets - årsredovisning och bokföring - styrelsens och VD:s förvaltning God revisionssed Revisionsberättelse Granskar om bolagets verksamhet sköts - ändamålsenligt - ekonomiskt tillfredställande - tillräcklig intern kontroll God sed Granskningsrapport Auktoriserad revisor ABL kap. 9 Lekmannarevisor ABL kap. 10 s. 57 Förhållandet mellan lekmannarevisorns och den auktoriserade revisorns uppdrag

Revisionsdelegationen inom SKL För revisionsfrågor finns inom Sveriges Kommuner och Landsting en Revisionsdelegation. Deras uppdrag är att  återkommande uppdatera, dokumentera och fastställa god revisionssed i kommunal verksamhet,  vara samrådsorgan till förbundets löpande intressebevakning, utvecklings- och serviceinsatser inom revisionsområdet.  inom uppdraget ha ett löpande och nära samråd med dem som sakkunnigt biträder de förtroendevalda revisorerna enligt kommunallagen.

Revisionsdelegationen  Anna Wiklund, landstinget i Uppsala län ordförande  Bert Öhlund, Västerbottens läns landsting vice ordförande  Elisabeth Löf, landstinget Västmanland  Christine Högberg, Kramfors kommun  Carl-Olof Bengtsson, Växjö kommun  Jan Rönngren, Strömsunds kommun  Krister Stensson, Västra Götalandsregionen  Monica Brodén, Region Östergötland  Marianne Eriksson, Region Jönköping  Nils Westling, Söderhamns kommun  Hans Backman, Region Gävleborg

SKL:s ståndpunkter avseende den kommunala revisionen (AU jan 2014) Den form vi idag har för kommunal revision är bra. Kombinationen med den demokratiska förankringen och yrkeskunskap ger förutsättningar för en kvalitativ revision. Områden där SKL är beredda att driva på arbetet till förändringar inom ramen för nuvarande system: Stärka revisorerna och deras sakkunnigas arbete enligt god sed (kompetens, metoder, m.m.) Stärka revisorernas beställarkompetens (t.ex. synliggöra revisorernas behov av beställarstöd) Stärka revisorernas resurser (fullmäktige måste ge rimliga förutsättningar) Utveckla revisorernas dialog med fullmäktige och nämnder ytterligare SKL:s ställningstagande med anledning av Kommunallagsutredningens tilläggsdirektiv

Mer information … webbutik.skl