Förnyelse Gr-H Förslag på förnyelse av bilparken i Gr-H.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nationell homologeringsrutin för Gr-H. Nationell homologering Privatperson eller företag kan stå som ansvarig för en nationell homologering. Företag skall.
Advertisements

Med förstärkta larmisolerrutor skapas, en trygg, säker och trivsam fastighetsmiljö. Vanliga fönsterglas, stoppar inte tjuven! Vanligt fönsterglas, stoppar.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Miljonprogram 2.0 med tillgängliga bostäder? Professor, leg. arbetsterapeut Susanne Iwarsson.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
Mer än bara tur… LEDARTRÄFF SYFTE: Gemensam målbild för fortsatt utveckling av Fortuna FF.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Innehåll 1.Välkomnande 2.Säkerhetsinformation 3.Utförande 4.Avslut 5.Till ledare och instruktör 6.Kontroll av medlemskap och grön/rött kort.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Spelarmöte för P02 Enebybergs IF 7 april, Idag ska vi prata om… Vårt anfallsspel Vårt försvarsspel Några uppställningar – avspark och hörna.
Övning Verkstad Mätning med skjutmått Skjutmått är ett mätdon, som vanligen används för mätning av små längder, 0–200 millimeter, men inom industrin finns.
En hållbar organisation
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Fossilbränslefritt Kronoberg
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Nässjö Affärsverk AB Kommunalt VA till Skärsboda.
Människokännedom.
En plattform för samhällsekonomisk analys
Problematisering av diplomet
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Kartkontroll och godkänd karta
Balanserad hand öppning i NT
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
LOKOMOTIVET!!!.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Ändring av fordon Här ser vi hur emissionerna ser ut från dessa konverterade bilar. Eftersom emissionskrav fortfarande saknas för alternativa.
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Timplan för grundskolorna i Angered
MaKlauS – Hålslagningsutrustning modell MPU-03
Miljöinsatser vid retur-automaten
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Nyheter i TTJ från Förarens el
Energikartläggning Vad innebär det?.
Handbrandsläckare.
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Banutveckling för bättre spelupplevelse
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Referensgrupp
Supportstuga: Terminsstart och -slut
90 Konto, Svensk Insamlingskontroll
Konvertera OL karta till ISOM 2017
PERSONUPPGIFTER I JIRA
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
ATT DÖMA IMAC FREESTYLE
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Förnyelse Gr-H Förslag på förnyelse av bilparken i Gr-H

Syfte bakgrund Bilarna som idag används i Gr-H är till stora delar gamla bilar som sedan länge slutat att marknadsföras och därför har generalagenter och handlare litet eller inget intresse av att stödja förare och team. Tillgängligheten på material och reservdelar börjar bli mycket begränsat Säkerheten i dessa idag mycket gamla bilar byggda på gammaldags teknik är avsevärt sämre än i dagens bilar Allt fler av Gr-H bilarna kan idag användas i App-K och tävla i historiska klasser Ett nytt reglemente skall vara likvärdiga dagens Gr-H bilar i prestanda och inte slå ut befintlig bilpark.

Tidplan Ambitionen är att kunna enas om ett reglemente som kan presenteras under vintern Reglementet färdigställs under våren 2013 och slutligt utförande skall finnas för distribution sommaren 2013 Tävlingsklassen förslås införas i Sverige 1 Januari 2014.

Grundförutsättningar Reglementet skall prioritera följande: o Säkerhet o Miljö o Rimliga kostnader o Egen arbetsinsats före investering o Enkelt tydligt reglemente som är lätt att kontrollera o Driftsäkerhet

Användbara bilar/bilmärken Reglementet skall bidra till att så många biltillverkare som möjligt har bilar som kan klassas in. Alla bilar som används skall ha en förenklad homologeringshandling som skapas av team eller återförsäljare och som godkänns av SBF:s tekniska kommitté.

Budget Utöver en standardbil som utgångsmaterial bedöms kostnader för att tävlingsutrusta bilen enligt föreslaget reglemente. Använd bil antas ha en 1,6 liters turbomotor i original. Naturligtvis kan denna beräknade budget göras obegränsat högre för den som kan och vill. Budgeten avser en grundutrustad bil. I kostnaden inräknas inget arbete i form av montering etc.

Budget SystemområdeKostnadKomentar Kaross/exteriör5.000:-Hasplåt(ar) etc Hjulupphängning40.000Fjäderben, fjädrar, stötdämpare, Uniballs Bromsar30.000Skivor+ok+bromsvåg+park-bromsspak Styrning5.000Styrväxel Interiör (exkl bur)15.000Stolar, bälten, ratt, tripp Bur5.000Enl FIA App-J med nat tillägg Motor Vevstakar, kolvar, kamaxlar, spjällhus, spridare, luftfilter, avgassystem, katalysator, grenrör Transmission Drevsats, slutväxel, diff, koppling Motorreglering30.000Bränslestyrsystem, tändning och mappning SUMMA

Tekniska förändringar Utgångspunkten skall vara att så långt som möjligt använda originaldelar, dock måste de system som gör bilen driftsäker och ”rolig” att köra vara tillåtna att förändra.

Tekniska förändringar Motor: o Klassen skall bygga på 1,6 liters motorer med överladdning. Skälen till detta är att undvika extremt högvarviga motorer med mycket dyrbara rörliga delar som vevaxel, vevstakar och kolvar Ett annat skäl är att motorns effekt ganska enkelt kan begränsas genom restriktor på turbo. I princip alla volymtillverkare av bilar har 1,6 liters motorer i sitt utbud För bilmärken som saknar 1,6 lit turbomotor i utbudet får motorn konverteras till turbo med en turbo från likvärdig motor i annat bilmärke

Tekniska förändringar Motor (forts) För att ge alla bilmärken möjlighet att klassa in en bil så tillåts borrning eller fodring av motorer för att nå 1,6 liter.

NYA Gr-H Förslag på Tekniskt reglemente Utkast

Tillåtna bilar Alla bilar som är typgodkända och saluförda i Sverige som 2 eller 4 dörrars personbilar med maximalt 4 cylindrar. Motorer avsedda för bensin, diesel eller gas får användas. Ingen form av hybriddrift är tillåten. Bilar som inte har en internationell homologering får en nationell homologering utfärdas. Handlingen skalltillsändas SBF:s tekniska kommitté för godkännande.(se även ”Nationell rutin för homologering”) Nationella handlingar kan efterhand kompletteras med tillägg Nya handlingar kan endast utfärdas för bilar som fortfarande saluförs nya i handeln. För nya homologeringshandlingar och tillägg tar SBF ut en engångsavgift. Kostnaden fastställs för varje år. En bil kan endast byggas, homologeras och registreras upp tills den är 15 år gammal (årsmodell eller första registrering gäller)

Säkerhet Säkerhetsrelaterade system skall helt följa SBF regler TR Skyddsbur enligt FIA App. J med nationella tillägg alternativt bur från certifierad tillverkare Stolar och bälte skall vara FIA godkända, dock utan ålderbegränsning 2 st. handbrandsläckare om vardera minst 2Kg pulver eller motsvarande skall monteras. Släcksystem får monteras men skall i så fall vara FIA godkänt.

Säkerhet Bilens originaltank får ersättas med FIA säkerhetstank enligt TR. En s.k. supporttank om max 1 liter får monteras Bränslepumpar får ersättas med andra. Om pumpar monteras i bagageutrymme skall de vara skyddade för slag. I s.k. 2 volymsbilar skall de dessutom vara kapslade så att eventuellt läckage hamnar utanför bilen. Bränslepumpar skall stanna när motorn stoppar. Bränslepåfyllning får finnas i bagageutrymme i en 3- volymsbil om kupén är avskärmad med plåt eller plastskiva

Säkerhet Bränsleledningar får ersättas med stålomspunna slangar eller rör, och dras inne i bilen. Endast skruvade kopplingar av metall får användas. Slangens infästning i nipplar skall alltid utföras med s.k. presshylsa (ej slangklamma) Batteri får monteras i bagageutrymme och skall alltid vara täckt med isolerat material. Krav på infästning enligt TR. Batteri monterat i bagage på s.k. 2-volymsbil skall vara kapslat med dränering utanför bilen.

Motor Till bilen typgodkänd motor skall användas. Om bilmodellen inte finns med motor på max 1600cc får motorn borras eller fodras om för att nå rätt slagvolym Finns bilmodellen inte typgodkänd med turbomotor får motorn konverteras med en turbo från likvärdig motor från annan biltillverkare. (måste homologeras) Vevaxel får inte ändras avseende slaglängd eller diameter på lagerytor. Även lagerytornas bredd skall behållas. Dock får vevaxel lättas och balanseras Vevstakar är fria men endast gjutjärn eller stål får användas. Kolvar fria

Motor Original cylinderhuvud måste användas. Det är tillåtet att bearbeta kanaler och förbränningsrum, dock ej lägga till material. Det är tillåtet att öka kompression genom att plana cylinderhuvud. Cylinderhuvudpackning fri. Insugningsrör original men får anpassas till nytt spjällhus. (Måste homologeras) Spjällhus fritt. Spridare fria på originalplats.

Motor Luftfiltersystem fritt inom motorrum eller plenum Turbo original eller från motor av samma storlek från annat bilmärke. (måste homologeras) Grenrör fritt men endast stål eller gjutjärn får användas. (måste homologeras) Laddluftkyl fri på originalplats. Fästen får anpassas Kylare fri på originalplats. Fästen får anpassas Kylfläkt(ar) fri(a) Extra motoroljekyl får monteras inom bilens yttre begränsningslinjer.

Motor Motorfästen original men gummibussningar etc. får ersättas med annat material, dock skall motorn sitta i original position. Förstärkta motorfästen som inte ger ändrad motorgeometri kan homologeras. Ett momentstag får läggas till mellan motor och kaross eller subframe.

Transmission Svänghjul fritt. Endast stål får användas. (måste homologeras) Kopplingen är fri, dock får endast mekanisk påverkan på tryckplatta användas. Hydraulik mellan pedal och slavcylinder får användas. Original växellådshus skall användas. Huset får förstärkas genom svets och tillagt material vid kritiska snitt. Utväxling/drevsats fri, max 6 växlar. Backväxel, manövrerad från förarplats, måste finnas.

Transmission Växling får ske med mekanisk spak eller paddlar med elektrisk funktion. Hydraulik får ej användas! Slutväxel fri inom original växellådshus eller bakaxel Differentialbroms/spärr. Fritt men får inte vara aktiva eller elektriskt justerbara.

Hjulupphängning Länkarmar och momentstag original men får förstärkas utan att formen förändras. Bussningar får ersättas med uniballs. Det är inte tillåtet att kapa länkarmar och svetsa fast nya uniballs. Original hjulspindel/hjullagerhållare skall användas och får ej bearbetas eller förstärkas.

Hjulupphängning Fjädrar fria förutsatt att de är av samma typ som original. Fjäderben får ersättas med justerbara fjäderben Topplagring fri på originalplats. Fjäderbensinfästning får förstärkas men ej flyttas. Hål för topplagring och stötdämpare får anpassas Bakre fjäder och stötdämpare får ersättas med s.k. coilover på stötdämparens plats. Stötdämparinfästningar får förstärkas

Bromsar Följande bromsalternativ får användas: o 1:Originalbromsar o 2:Homologerade bromsar från annan bil av samma märke. (Homologeringshandling skall alltid kunna uppvisas vid kontroll!) o 3:Homologerade bromsar i nationell homologering Bromsok och skiva måste alltid vara anpassade till varandra avseende diameter och tjocklek på skiva. Alternativ infästning för bromsok får klassas in.

Bromsar Bromsrör och original slangar får ersättas av metallomspunna slangar avsedda för bromsar. Bromsrör och slangar får dras inne i kupén. Eventuella kopplingar måste vara av skruvad typ. Bromsvåg får monteras men skall finnas i homologeringshandling för annan bil inom märket, alternativt får ny konstruktion klassas in. Klassningshandling skall alltid kunna uppvisas. Om bromsvåg med dubbla cylindrar monteras måste pedalväg vara tillräcklig för att bromsa bilen om en bromskrets läcker.

Bromsar Hydraulisk handbroms/parkeringsbroms får monteras men skall finnas i homologeringshandling för annan bil inom märket, alternativt får ny konstruktion klassas in. Klassningshandling skall alltid kunna uppvisas. Spak/handtag till handbroms får vara vertikal(stående) men ej högre än rattens centrum Parkeringsbromsen måste alltid kunna låsas i bromsat läge.

Fälgar och däck Fälg och däckstorlek fritt inom karossens begränsningar. Inga andra ändringar än inbockade skärmkanter får göras för att ge mer utrymme för hjulen. Hjulen får ej sticka ut utanför karossen sett uppifrån Däck enligt RY regler eller ev. klassreglemente.

Elsystem och belysning Elsystem får ersättas med egen konstruktion, dock måste alla förbrukare förutom tändsystem vara avsäkrade. Bilens externa belysning skall alltid vara bilens typgodkända originalbelysning, dock behöver inte dim- och backljus fungera. Främre dimljus får demonteras men då skall hålen i främre stötfångare sättas igen på ett yrkesmässigt sätt. (Tejpade hål är inte godkänt)

Kaross, luckor, dörrar och rutor Karossen skall alltid vara original Dekorlister får demonteras men då skall infästningshål igensättas. Till bilen original tillbehör i form av spoiler och vinge får användas om dokumentation kan uppvisas som påvisar att det är ett originaltillbehör salufört hos Svenska återförsäljare för bilmärket.

Kaross, luckor, dörrar och rutor Samtliga rutor skall alltid vara original eller annan till bilen godkända rutor. Vindruta skall alltid vara av laminerad typ Sidorutor skall kompletteras med s.k. splitterfilm, dock utan någon form av toning, s.k. solfilm. Elfönsterhiss(ar) får monteras. Elfönsterhissar får ersättas med mekaniska hissar.

Interiör Isolering, mattor innertak, eventuell hatthylla samt annat brännbart material skall demonteras. Dörrsidor och bakre interiörsidor på 2 dörrars bilar får ersättas med aluminium eller plast/kolfiber med min tjocklek 1mm. Dessa skivor skall täcka hela den yta som originalklädsel täcker. Original dörröppning från insidan måste användas. Krockskydd i dörrar får ej demonteras.