Allt innehåll innanför ramen Vi har jobbat med cirkelmodellen i ÅK:2
Allt innehåll innanför ramen I vår skola jobbar vi med tema och den här gången är temat TRO, HOPP och KÄRLEK. Vi valde KÄRLEK för att ”Alla Hjärtans Dag” närmade sig.
Allt innehåll innanför ramen Bygga upp kunskap inom området. Vi började med att presentera fakta i muntlig form om alla hjärtans dag. Vi gjorde en tankekarta på tavlan kring lite historik om hur det började. Barnen var aktivt delaktiga genom att återberätta den fakta som presenterats.
Allt innehåll innanför ramen
Film. Eleverna fick se Lejonkungen, som visar att kärlek kan se ut på olika sätt. Det kan finnas kärlek mellan vänner, föräldrar och barn, mellan två som älskar varandra osv.
Allt innehåll innanför ramen
Studera modelltexter. Här arbetar eleverna med att göra en tankekarta tillsammans. De utgick ifrån faktatexter och den gemensamma tankekartan som vi gjorde på tavlan. De skrev sedan ned egna tankar och funderingar kring alla hjärtans dag.
Allt innehåll innanför ramen
Skriva på dator. Här skriver eleverna sin text utifrån sin tankekarta.
Allt innehåll innanför ramen
Eleverna skriver en gemensam text.
Allt innehåll innanför ramen
Eleverna fick även illustrera till sin text.
Allt innehåll innanför ramen
Skriva en individuell text. Efter sportlovet v 11, kommer eleverna att fortsätta temaarbetet med att skriva en individuell text om ”Alla Hjärtans Dag”. De kommer först att redovisa sina texter som de gjorde parvis, dels för att träna prata inför grupp och dels för att återkoppla/komma ihåg den fakta som vi har arbetat med.
Allt innehåll innanför ramen
Bildredigerare: Sussan Faridian Text: Marie Sverin