Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nulägesanalys genom frågor
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kultur för alla – gäller det mig
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Bra skolor kännetecknas av:
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Läroplansträff fritidshem
Tidiga insatser för barn i förskolan
Inkludering – med plats för alla
Läroplansträff fritidshem
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Elevdemokrati i praktiken
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Skolans samlade värdegrundsarbete
Välkomna till styrd helpdesk
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Integritet läroplansanalys.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Normaliseringsprocessen
Inkludering och skolans uppdrag
Delat beslutsfattande och SIP
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Nyheter i skollagen från och med
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet

Inkludering – Vad betyder det? Inclusion introducerades på 1980-talet i flera anglosaxiska länder Ett radikalt inkluderingsbegrepp har förespråkats av inkluderingsrörelsen Missnöje bland forskare över hur integration och mainstreaming som begrepp urholkats – OCH slutliga endast handlat om den funktionsnedsatta elevens fysiska placering i skolan

Definitioner av Inkludering: Gemenskapsorienterad definition Individorienterad definition Placeringsorienterad definition Dessa tre kan också ses utifrån olika nivåer som också kan gå in i varandra….

Gemenskapsorienterad definition Inkludering innebär att ett skolsystem är ansvarigt för alla elever oavsett deras individuella egenskaper och att inga segregerande lösningar skapas för olika kategorier av elever. I ett inkluderande system finns gemenskap på olika nivåer i systemet och olikhet ses som en tillgång. Samarbete och gemensam problemlösning är betydelsefulla aspekter av en sådan gemenskap och demokratiska processer är centrala. Alla elever ska känna sig socialt och pedagogiskt delaktiga. Pedagogisk delaktighet innebär både en delaktighet i en lärandegemenskap och rätten att utvecklas så långt som möjligt utifrån ens egna förutsättningar. (Specialpedagogiska myndigheten )

Individorienterad definition Graden av inkludering avgörs av hur situationen ser ut för de enskilda individerna; -Trivs i skolan -Har goda sociala relationer -Når målen = Inkluderad Alt. man intresserar sig endast för individens elevens svårigheter

Placeringsorienterad definition Här betyder inkludering att elever i/med svårigheter befinner sig i det ”vanliga” klassrummet Elevens fysiska placering är i fokus inom detta synsätt

Inkluderingsdefinition gällande för er?

Styrdokumenten Begreppet inkludering används inte i de svenska styrdokumenten Används i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Skollagen I kap. 4§ från 2010, läroplanen Ett kunskapsuppdrag Ett uppdrag som handlar om fostran till och kunskap om demokrati Ett uppdrag som handlar om att uppmärksamma skillnader och kompensera för dessa för att ge alla elever rätt att lära och utvecklas samt… Uppdraget att utveckla personliga egenskaper

SKOLFS 2014:40 Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram (Skolverket, 2014)

Inkludering…. Handlar om gemenskap Alla i skolan har rätt till delaktighet i en social gemenskap (P.Haug) Gemenskap förutsätter arbetsformer där individer involveras med varandra Rätten att delta ska inte vara underordnad vad man förmår att prestera (P.Haug) Ett gott liv i skolan….

Inkludering….. Tolerans för olikhet, hur annorlunda får man vara? Hur möter vi stor barnvariation utifrån ett professionellt lärandeperspektiv? Ta små steg, etablera goda vanor- börja hos dig själv…. Inkludering är en fråga om förskolans kultur, riktlinjer och praktik (Nilholm, Göransson & Ainscow, Boot mfl.)

Inkluderingsprocess Förändringsprocess över tid Essunga- Ny tankestil växte fram under processen Ett auktoritativt och trovärdigt ledarskap präglat av värme och stöd Fokusera på de/det positiva (De /det negativa finns men ges ingen eller liten uppmärksamhet) Dra åt samma håll- nätverka

Inkludering…. Forskning och vetenskapliga studier saknas VAD som kan generera inkludering…dvs empiriska studier Begreppsstudier finns