Birgitta Johansson Niemelä psykolog, dr med 24 maj 2012 Barn och långvarig smärta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Advertisements

Hälsoeffekter, tidiga tecken vid stress och psykisk ohälsa
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Unga med självskadebeteende – hur kan man hjälpa?
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Kris och psykiskt trauma - sjukgymnastiska perspektiv
SET Social Emotionell Träning
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Copingstrategier Strategier vi tillämpar för att bemästra de påfrestningar som drabbar oss.
Systemisk Familjeterapi och Depression av Elsa Jones och Eia Asen
Hur vet vi att vi gör nytta med postoperativ smärtlindring?
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Ta ställning och handla!
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Vara brottsoffer eller vittne
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
SMÄRTA OCH DEMENS
Kommunikation och samspel
MYELOM o SYMTOM Lotta Billgert Kontaktsjuksköterska
En gång per vecka Tolv gånger Ca 20 patienter kallade från väntelistan (är under utredning, nyss börjat i behandling) Alla i teamet deltar vid olika tillfällen.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
Psykosomatiska syndrom
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Livsstil och återhämtning
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
Idrottspsykologi.
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Palliativ vård och samordning
Barn och stress.
KONFLIKTER.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
PALLIATIV DAG 11 APRIL D EFINITION AV SMÄRTA ENLIGT IASP Smärta är en obehaglig sensorisk och/eller känslomässig upplevelse förenad med vävnadsskada.
Barn och ungdomar utsatta för misshandel och sexuella övergrepp Steven Lucas, överläkare, med. dr. Akademiska barnsjukhuset.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Hur kan man tillvarata föräldrarnas egna resurser? Tankar om empowerment.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
SYMTOMLINDRING Bristande symtomlindring God symtomlindring Ångest
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Rehabilitering vid komplex smärtproblematik
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Måste man vara ledsen när man är äldre?
”Sockerdricka trädet”
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Barn som närstående.
Rutin orosanmälan Granskad och beslutad av Hälso-och politiska avdelningen, Carsten Regionövergripande rutin (ersätter tidigare lokala varianter/versioner)
Kognitiva, psykologiska och sociala aspekter av stress
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tips för bättre kommunikation
- Integrated Palliativ Care Outcome Scale
Läkarintyg för sjukpenning
Eller varför biter treåringen ?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Anna Ohlis, överläkare, DBT-teamet BUP Stockholm,
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Birgitta Johansson Niemelä psykolog, dr med 24 maj 2012 Barn och långvarig smärta

Barnpsykiatriker Barbro Thurfjell 60 % Psykolog Birgitta Johansson Niemelä 100 % PTP psykolog Filippa Adenfelt 60 % Sjukgymnast Åsa Bretz 20 % Sekreterare Lena Johannesson Dahl Uppdrag: bedömning, utredning och behandling av barn med psykosomatiska och somato-psykiska tillstånd Bup Konsultmottagningen

Smärta hos barn underskattas ofta De flesta studier pekar på att föräldrar har svårt att avläsa barnens smärta Chambers et al, 1998

Smärta hos barn Smärta signalerar ofta, men inte alltid, hot om eller faktisk skada Smärta går att mäta och bedöma Att bedöma smärta är viktigt, att bedöma funktion är lika viktigt (hur förhindra eller vända på smärtrelaterade svårigheter) Att mäta och behandla smärta, oro, lidande och en rad andra symtom ingår i omvårdnaden om barn Det finns inte en rätt intervention för alla kliniska situationer, vila eller träna (frakturer, CRPS) Vi vet lite mer än vi gjorde för 25 år sedan Livet är inte smärtfritt

Barn med kronisk smärta är ”föräldralösa” 77 resp 95 % av pain clinicians och GP saknar adekvat utbildning för att arbeta med barn som har kronisk smärta. Behandling som för vuxna med medicin, sjukgymnastik, tense och KBT. Forskning saknas för prevalence, manifestation, långtidseffekter. A, Bhatia et al Pediatric Anesthesia

Utvecklingsfrågor Hur mäta smärta hos barn i olika åldrar Hur hantera smärtan Olikheter i mognad och tillväxt av perceptionen och den centrala processen av nociceptiv information Föräldrarnas beslut avgör ofta efterföljande smärtupplevelse och dess konsekvenser för barnet Pain in Children. A Practical Guide for Primary Care Gary A. Walco & Kenneth R. Goldschneider

Tidiga smärtupplevelser 4-6 mån pojkar som rutin vaccineras, reagerar olika; får olika smärtpoäng, skriker olika länge. Skillnaden var kopplad till tidig omskärelse och vilken smärtlindring de fått. Taddio et al. Lancet, 1997.

Utveckling av hur barn förstår smärta 0-3 mån prototypisk sensorisk och emotionell perceptuell medvetenhet, minne av smärta direkt i samband med födseln 3-6 mån omedelbar smärtreaktion åtföljd av mer ökad emotionell differentiering 6-18 mån utvecklat rädsla för smärtsituationer. Använder ”aj, aj”.

forts. hur barn förstår smärta -6år Prelogiskt tänkande som karaktäriseras av konkret förståelse och egocentrism. Använder meningsfulla beskrivningar av smärta (gör ont, smärta) 7-10 år Konkret operationellt tänkande. Barnet kan skilja sig själv från omgivningen. Börjar nu kunna använda beteende copingstrategier (hypnos, avslappning, guided imagery training) 11 år - Formellt logiskt tänkande som karaktäriseras av abstrakt tänkande och introspektion. Ökad användning av kognitiva coping förmågor.

Förskolebarn Barnet har nu tillgång till mer avancerade känslomässiga upplevelser som skam, blygsel, skuld och stolthet blir nu också medvetna om att de kan uppfattas olika beroende på vad de visar upp för känsla

Den oroliga familjen

Föräldrarnas känslor Barnen är extremt uppmärksamma på föräldrarnas känslouttryck, och blir allteftersom skickligare på att tolka andras känslor.

Föräldrar som katastrofierar barnets smärta Relaterad till hög nivå av föräldrastress och oförmåga att klara uppgiften att vara förälder Goubert et al, 2006 Viss nivå av katastrofierande är adekvat, speciellt i akuta situationer, då det tvingar föräldern att agera för vårdinsatser Goubert et al, 2009

Vid kroniska smärttillstånd När det inte finns definitiva lösningar på barnets smärtproblem blir föräldrars katastrofierande ett ineffektivt och oflexibelt omhändertagande

Föräldra-barn interaktionen Hjälpa barnet att skilja mellan fysiska och psykiska sensationer

Ett barn vill uppmärksammas som en person och inte som ett sjukt barn

Smärtreaktioner Genetik. Forskning fokuserar på nociception och analgetisk känslighet Temperament. Personlighetsdrag, negativitet

Smärtmodeller Bör inkludera individ såväl som interpersonella processer som mobiliseras som reaktion på smärta Se modellen Bottom-up och top-down factors influence

Bottom-up and top-down factors influence

Empati Hur kan föräldrar stå ut med att se sina barn ha ont? Empatins roll i smärtupplevelsen Goubert et al 2005

Spegelneuroner Upplevelser hos observatören liknar de upplevelser som den observerade personen har (Gallese et al, 2004) Personlig och vikarierande upplevelser skiljer sig dock fysiologiskt (Craig, 1968, Williams, 2002) Observatörens affektiva respons kan riktas antingen i riktning till sig själv (obehag) eller till den andre (empati), (Batson, 1991)

Katastrofierande De som katastrofierar om andras smärta kan missbedöma symptom och tecken + är hyperkänsliga för smärtsignaler hos andra De föräldrar som katastrofierar barnets smärta är mer troliga att ha barn som är mer handikappade av smärtan Goubert et al, 2006

Pain catastrophizing Scale (PCS-P) Sullivan et al., 1995, Goubert et al Grubbel Förstorar Hjälplöshet

....i sökandet efter lösningar hindras patienten från att hitta nya mål och förändra personligheten

Utredning som förändringsarbete Förstasamtal/bedömning Psykologutredning Återgivning Behandling

Råd till föräldrar 1.Uppmuntra ditt barn att själv hantera smärtan 2. Vanliga rutiner i familjen bör upprätthållas och barnet uppmuntras att fotsätta med vanliga aktiviteter 3. Undvik att för ofta checka hur ont barnet har (låt barnet informera er istället) 4.Se över medicineringen 5.Bemöt smärtepisoder som andra sjukdoms tillstånd.

Tack för uppmärksamheten!