► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Stöd för analys och förbättring
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Intecknade medel av totala finansplanen För PO 1med 20 procents återflöde , mkr. Totalt 46 %
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Socialfonds-programmet
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Projektledning.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Nya Landsbygdsprogrammet
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Hur stärker vi Socialfondens chanser att göra skillnad? Lärkonferens 25 – 26 augusti 2010 ESF-rådet, processtöd och temagrupper.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Ramverk för patientmedverkan
Välkommen till studentdagen 2016
ESF:s förstudiestöd ( 2014)
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Programutvärdering av sysselsättningsinitiativet
Programutvärderingen
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Presentationens avskrift:

► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen av genomförandeorganisationen Göran Hallin, Kontigo Sollentuna 25 augusti

◄ ► Vårt uppdrag Syftet är att utvärdera genomförandet av strukturfondsprogrammen Genom att parallellt utvärdera Socialfonden och den regionala fonden skapas större möjligheter till jämförelser och lärande I fokus är organisationens relevans och effektivitet – map projektgenerering, beslutsprocess och lärande Syftet med utvärderingen är att möjliggöra och stimulera till kontinuerlig förbättring och utveckling Uppdraget genomförs mellan 2008 och början av 2011, en avslutande rapport lämnas under senhösten

◄ ► Syftet med denna presentation är Att lyfta fram de viktigaste slutsatserna från utvärderingen av lärandesystemen, med fokus på Socialfonden Att på en övergripande nivå söka identifiera lärandesystemens styrkor och förbättringsområden Att peka på några framkomliga vägar för att realisera förbättringspotentialen 3

◄ ► Utvärderingen av lärsystemen – slutsatser för Socialfonden För Socialfonden betyder lärande inte bara att man i genomförandet skapar förutsättningar för att tillvarata hittills vunna erfarenheter – det handlar även om att se lärandet som ett utvecklingsinstrument inom programmet. I grunden reflekterar detta ett synsätt där Socialfondens resurser ges ett lärande-syfte i relation till nationella medel för kompetensutveckling och bekämpande av utanförskap Processtöden och temagrupperna är mycket tydligt uttryck för detta synsätt, inte minst genom de stora resurser som läggs där och de centrala uppgifter dessa funktioner ska fylla Utvärderingen drar slutsatsen att synen på lärande inom Socialfonden återspeglar en i grunden klok strategi – men det finns också ett behov av att förtydliga dess praktiska innebörd 4

◄ ► Utvärderingen av lärsystemen – slutsatser för Socialfonden - forts Lärsystemet har olika funktioner: Sprida kunskap till projekten om vad programmet är – ESF-rådet och processtöden Förse beslutsorganisationen med nödvändig beslutskunskap – ESF-rådet, Utvärderingarna, SCB:s uppföljning och temagrupperna Understödja ett lärande i projekten - Egenutvärdering, extern utvärdering, processtöden, lärkonferenser, erfarenhetsutbyten, temagrupperna Bidra till ett vidare (systemiskt) lärande – ESF-rådet, utvärderingar, temagrupperna, vissa processtöd Slutsatsen drogs vidare att det i praktiken: Är ett komplext system som tagit lite för lång tid att få på plats, är svårt att förstå vilket skapar behov av samordning och att det delvis förefaller ineffektivt organiserat återstår frågetecken om: vilken kunskap skall projekten ha om programmet, hur säkerställer vi beslutsorganisationens behov av att lära, hur skapar vi ett lärande mellan projekten, hur skapar vi en bas för systematik i det systemiska lärandet? 5

◄ ► Styrkor och svagheter i Socialfondens lärsystem Styrkor Synen på lärande som utvecklingskraft Socialfondens roll i systemet i sin helhet Investeringarna i lärsystemet visar att man tar uppgiften på allvar Fokus på lärande innebär fokus på kvalitet Inkluderandet av systemviktiga parter skapar bra förutsättningar för systemiskt lärande Förbättringspotential Finns en slags grundläggande osäkerhet om vad som är ett bra resultat, ett bra projekt – dvs. en otydlighet kring vad lärandet ska handla om Detta påverkar processtödens organisation, det påverkar beslutsprocesser och lärande i myndighet och partnerskap och det påverkar temagruppernas syn på sitt uppdrag 6

◄ ► Hur skapar vi ett effektivare lärande i Socialfondsprogrammet Ta fasta på det stora engagemang för lärande som finns i Socialfondens genomförande Föra en uttalad diskussion om vad som är kvalitet i projekt och program – viktigt att denna diskussion blir så konkret som möjligt – mer resultat än metod Med denna diskussion i ryggen tror vi att processtödens och temagruppernas uppgifter och roller skulle bli tydligare Arbeta för att få ett mer systematiskt återflöde från projekten m a p utveckling och framgångsfaktorer, som ett led i att faktiskt följa upp resultaten 7