Stephen Hwang Utbildningsutskottet, 12 maj 2016. Varför en kunskapsöversikt? Viktigt att se till internationellt gjorda erfarenheter av forskningspolitik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Advertisements

Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
Vilka är RISE? RISE Research Institutes of Sweden är en grupp industriforsknings- institut som med forskningsexcellens och framsynthet skapar nytta och.
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Konkurrera med kvalitet – studieavgifter för utländska studenter Albin Gaunt God morgon Tack för att vi fått komma hit.
Pensionsåldern i EU-länderna och Island, Norge och Schweiz 2011
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Bibliometri och forskningsutvärdering Doktorandkurs, SA
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Europa 2020 strategin ur ett Brysselperspektiv
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Karin Henning Bibliometric Services Gothenburg University Library Bibliometri och forskningsutvärdering Vårdalinstitutet,
Publiceringsstrategier Helena Juhlin, UB Institutionen för kulturvetenskaper Bild från GU- journalen nr
Erik 5 år lär sig räkna.
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Internationell utblick på plan- och exploateringsprocessen Thomas Kalbro (2008) Fastigheter och byggande Fastighetsvetenskap.
Landsbygdsnätverken i Europa Presentation vid Landsbygdsnätverkets träff Hans-Olof Stålgren och Nils Lagerroth.
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Samarbete inom det sjätte ramprogrammet (RP6) med avseende på svenska Universitet och Högskolor, samt svenskt Näringsliv Till konferensen ”Nyttan av deltagande.
OECD Territorial Review of Sweden
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
ESS-S presentation för Region Skåne Utgångspunkter Ett unikt tillfälle En stor potential Hård konkurrens.
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
NEUroBlend Presentation, May 9, 2007 LEONARDO DA VINCI nEUroBlend Europeiskt kompetensbaserat material avsett för undervisning och livslångt lärande för.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.
Inst för neurovetenskap och fysiologi 20 oktober 2010 Karin Henning Göteborgs universitetsbibliotek Bibliometriska fördelningsmodeller nationellt.
Kvalitetsarbetet vid BTH
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Ojämlikhetens anatomi Per Molander. Frågor att begrunda Varför är alla samhällen ojämlika? Kan fördelningen påverkas? Vad leder ojämlikhet till?
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
SUHF:s kunskapsöversikt om forskningsfinansieringssystem internationellt Stephen Hwang och Ulf Heyman Dialogseminarium med forskningsfinansiärer Stockholm,
Bibliometri som kvalitetsmått Staffan Karlsson Analysenheten, Avdelningen för forskningspolitiska frågor.
Lärosätenas indirekta kostnader Dialogseminarium SUHF/Indirekta kostnader/Ann-Kristin Mattsson1.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
FORSKNINGSBAROMETERN 2016 En överblick av det svenska forskningssystemet i internationell jämförelse.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
FORSKNINGSBAROMETERN 2016
Utbildningsutskottet
”Projects are about People”
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Välkommen till studentdagen 2016
Akademiska värden - inledning till samtal
Effekten av högskolesektorns forskningsfinansiering sedan 2009
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Internationella rapporten 2016
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Till konferensen ”Nyttan av deltagande i EU:s ramprogram”
Effektivt och Ansvarsfullt Strategiarbete
Strukturen i pappersindustrin 2012
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
Utvärdering av Humaniora Arne Jarrick
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Forskningsutvärdering & bibliometri
Globala Arbetskraftskostnader En internationell jämförelse av arbetskraftskostnader inom tillverkningsindustrin Augusti 2013.
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Ekonomisk statistik om högskolan - produktion och användning
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Stephen Hwang Utbildningsutskottet, 12 maj 2016

Varför en kunskapsöversikt? Viktigt att se till internationellt gjorda erfarenheter av forskningspolitik och olika system för forskningsfinansiering samt lära av dem. En god forskningspolitik och bra modell för forskningsfinansieringen i Sverige ger en god utveckling av forskningens kvalitet

Översiktens innehåll 1.Svensk forskningspolitik i en internationell jämförelse 2.Nationella system för finansiering och kvalitetsutveckling 3.Att jämföra länder – hur klarar sig svensk forskning 4.Slutsatser och rekommendationer

Sveriges forskningspolitik i en internationell jämförelse ” this country is notable for its jumble of different policy goals and tendency to keep adding new ones, with an apparent disregard for how this may affect the universities’ ability to stay at the forefront of knowledge renewal in terms of new discoveries and understanding.” (Öquist & Benner 2012)

2. Nationella system för finansiering och kvalitetsutveckling

Från EUA:s Define rapport 2015 Indikatorer för finansiering av utb o forskn

Bedöma prestation: 1) Indikatorer 2) Kollegial bedömning Kontrakt mellan regering och lärosäten: Nationella system för finansiering och kvalitetsutveckling PrestationsbedömningLänder IndikatorerSE, NO, DK, FI, AU, SK, BE (Fl), CZ Kollegial bedömningUK, NZ, IT, PT, PL, AU, ES* Länder KontraktAT, DK, IT, DE (delar), FR, EE, FI, IE, LV, GB-EN, NL

Några internationella jämförelser - Danmark Mer framgångsrik inom forskningen (bibliometri) än Sverige Ingen explicit forskningspolitik formulerad av regering & riksdag Informell styrning genom ”kontrakt” regering- lärosäten Stor andel direkta forskningsanslag (ca 74%) ca 40% av basanslag baseras på dr-examen och bibliometripoäng (ung. norska systemet)

Några internationella jämförelser - UK Har varit framgångsrik inom forskningen (bibliometri) – men har haft en klart sämre utveckling än de främsta En ”intermediär”, HEFCE, fördelar medel till lärosäten Liten styrning från regering o riksdag Liten andel direkta forskningsanslag (41%) Fördelar ca 25 % av direkta anslaget genom peer- review process (infördes 1986) som kostade ca 3,2 miljarder sek 2014

Några internationella jämförelser - Nederländerna En av de mest framgångsrika inom forskning (bibliometri) Forskningspolitik formulerad av regering & riksdag – men stor respekt för sektorn Profilering genom ”kontrakt” mellan regering och enskilda lärosäten, 7% av medlen baseras på kontrakten Samlat anslag för utbildning och forskning Nationellt kvalitetssystem (sedan 1993) där lärosätena själva anordnar utvärdering med peer-review Ingen prestationsbaserad system för forskning (däremot för fo utb: dr examina)

3. Att jämföra länder – hur klarar sig svensk forskning?

Ingående länder är Österrike, Belgien, Kanada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Norge, Schweiz och Storbritannien. Utveckling av impact för Sverige i förhållande till jämförbara länder

Svårt att jämföra länder v g nivån på finansiering Stora skillnader avseende: Lokalkostnader Skattesituation Finansiering av doktorander Bedömning av vad som räknas som FoU Oräknade subventioner Utbetalning följt av återtagande av medel Studera istället effekten av förändrad finansiering

Förändring av antal top 10% artiklar per ny finansieringsenhet förklarar en mycket stor del av variationen Relationen mellan publiceringsförändring ( ) och finansieringsförändring ( ). Varje punkt motsvarar ett land. ”Mer Medel  Mer framgång” Olika länder

Relationen mellan publiceringsförändring ( ) och finansieringsförändring ( ). Varje punkt motsvarar ett land. Länder som är mer framgångsrika

Relationen mellan publiceringsförändring ( ) och finansieringsförändring ( ). Varje punkt motsvarar ett land. Länder som är mindre framgångsrika

Länder ordnade efter avvikelse från linjen Mer framgångsrika länder Mindre framgångsrika länder

Kvalitetsvärderingens effekt Länder med kvalitetsvärdering Länder utan kvalitetsvärdering

Effekten av nationell peer-review värdering Länder med kvalitetsvärdering Länder utan kvalitetsvärdering Länder med peer review förd.system

Andel projektfinansiering enl OECD (van Steen) Effektivitetsindex Funding modes and the performance of national research systems Ulf Sandström, Ulf Heyman, Peter van den Besselaar (manuskript) Länder utan nationellt kvalitetsvärderingssystem Länder med nationellt kvalitetsvärderingssystem

Slutsatser av en noggrann analys Nationella kvalitets- och effektivitetsvärderings- system verkar öka effektiviteten men behöver inte vara kopplade till finansiering. Effektiviteten verkar minska med ökande projektfinansiering. Det finns inget som pekar på att fördelning av medel via peer-review ger en bättre effektivitet

Basfinansiering % Steen, J. v. (2012), “Modes of Public Funding of Research and Development: Towards Internationally Comparable Indicators”, OECD Science, Technology and Industry Working Papers, 2012/04

4. Slutsatser och rekommendationer

Två länder som inspirerar Nederländerna och Danmark Utmärkande drag: - Hög kvalitet på forskningen - Stark kvalitetskultur - Långsiktiga villkor: stor autonomi med hög andel basanslag, - Ökad profilering bland lärosäten

Rekommendation 1 Öka tydligheten om lärosätenas olika roller och utveckla långsiktig profilering

Rekommendation 2 Utveckla lärosätenas förmåga till strategisk förnyelse och prioritering: öka basanslaget till minst 65%, samordna eller slå ihop statliga fo-finansiärer öka möjlighet att flytta anslag mellan utbildning och forskning

Från EUA:s Define rapport 2015  samlat anslag utbildning & forskning

Rekommendation 3 Stärk lärosätenas kvalitetskultur med eget ansvar för kvalitetsutveckling: nationellt kvalitetssystem likt NL inget FOKUS system utred införande av bibliometrisystem likt NO/DK

Tack för uppmärksamheten! Rapporten finns att ladda ner här: Sveriges universitets- och högskoleförbund The Association of Swedish Higher Education