1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Våldsutsatta kvinnor berättar En utvärdering av projekt Karin
Advertisements

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Mottagningsgruppen / Familjeavdelningen
Vårdprogram   Våld i nära relation Hälso- och sjukvårdens omhändertagande av barn och vuxna Syfte med vårdprogrammet– verksamheterna inom hälso- och sjukvård.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Anmälningsplikten Samhälleligt perspektiv – lagstiftning Professionsperspektiv - forskning.
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Eskilstuna Zonta-klubb
Barn som far illa My Stein.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Uppsökande och förebyggande arbete
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
ELEVER I SKOLAN = ELIS
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Barn som växer upp i familjer med våld
Kognitiv behandling vid barnmisshandel Johanna Thulin Socionom och doktorand i socialt arbete vid Linnéuniversitetet.
Våga fråga! Utbildning i våld i nära relation Anette Eriksson Ingela Widell jan 2016.
Sexuella trakasserier och respekt VO1:s arbete kring temadagen den 24 februari 2016.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
VIKTIGA BESLUT OCH SVÅRA VAL Om ungdomar och alkohol RUBRIK (Century Gothic 28) Text (Garamond 24)
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Våld i nära relationer
KFR:s undersökning 2009 Våldsarbete i parrelationer på familjerådgivningar.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
Vårdprogram Våld i nära relation Hälso- och sjukvårdens omhändertagande av barn och vuxna
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Skolan som arena för psykisk hälsa
Integritet läroplansanalys.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Normaliseringsprocessen
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Barnkonventionen.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Våld i nära relationer
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
FREDA kortfrågor på picto
Presentationens avskrift:

1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen

2

3 Barnmisshandel är när en vuxen person utsätter ett barn för: fysiskt eller psykiskt våld, sexuella övergrepp, kränkningar, försummelse Rutinfrågor – frågor som ställs systematiskt till alla Definition

4 Frågeställningar 1)Arbetar du rutinmässigt med att ställa frågor om våld i samband med elevhälsosamtalet? 2a) Om ja, sker det enligt förankrade riktlinjer? 2b) Om nej, beror det på att det saknas riktlinjer eller andra omständigheter?

5 “Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling” Vad säger lagen?

6 Barnkonventionen Artikel 19 - barn har rätt att skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld och mot utnyttjande inom familjen. Artikel 39 - barn som har utsatts för någon form av vanvård, utnyttjande eller övergrepp har rätt till stöd och hjälp. Artikel 6 - rätten till liv och utveckling. Artikel 28 anger barnets rätt till utbildning

7 Elevhälsan -ska främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande. Det generellt inriktade uppdraget handlar bl a om arbetsmiljö- och värdegrundsarbete. Det individuellt inriktade uppdraget handlar om elevhälsan ansvar för att undanröja hinder för varje enskild elevs lärande och utveckling. Varje elev ska erbjudas minst tre hälsobesök som innefattar allmänna hälsokontroller.

8 Att ställa frågor Nationella samordnaren: myndigheter som möter riskgrupper bör rutinmässigt ställa frågor Socialstyrelsen: frågor om våld signalerar att våld i nära relationer inte är acceptabelt Socialstyrelsen: ställa frågor inom alla ärenden inom BUP WHO: det behöver finnas en rutin för frågeproceduren, utbildning i hur man frågar, en trygg och förtroendeingivande miljö, rutiner för att hänvisa vidare

9 Fysisk barnmisshandel Nästan var sjunde barn uppger att det blivit slaget i hemmet 3% vid upprepade tillfällen

10 ” Jag tycker alla ska få prata enskilt med exempelvis en kurator. Inte att man ska söka upp det själv, utan att alla skolungdomar ska få prata med någon. För jag tror inte alla vågar söka upp det själv” Rädda Barnen, Ung Röst 2014

11 Rädda Barnens studie Två separata intervjuundersökningar har genomförts: Telefonintervjuer med 60 skolsköterskor Intervjuer med 10 professionella inom skolan och angränsande verksamheter:

12 ”Arbetar du rutinmässigt med att ställa frågor om våld i familjen i samband med elevhälsosamtalet? ” 60 % NEJ 35 %JA 5 % VET INTE

13 ” Det kan vara en öppning att ha en direkt fråga, att de kommer tillbaka om man visar att man inte är rädd för att fråga. Att man visar att man bryr sig om det också. ” Positivt inställda

14 Resultat Frågor om våld ställs vanligtvis efter tecken på utsatthet eller i samband med att en elev självmant söker stöd. Det saknas en fastställd arbetsgång för att rutinmässigt fråga alla elever om utsatthet för våld. Många tycker att det är svårt att fråga om våld. Viktigt med bra samverkansrutiner mellan skolan, socialtjänsten och hälso- och sjukvården.

15 Praktiska omständigheter Rumsliga faktorer / garantera integritet och sekretess Barnets ålder. Förhållningssätt till föräldrar Kontinuitet Tillit Att ha tillräckligt med tid Känna sig trygg med att hantera svaret Samverkan Nationella riktlinjer Utbildning/kompetensutveckling

16 Att formulera frågan ”Förekommer det bråk så att du blir rädd?”

17 Rädda Barnen vill: Bidra till att öka förståelsen hos professionella som möter barn om våldets skadliga effekter Visa på betydelsen av att upptäcka utsatta barn i tid Bidra till att öka acceptansen hos professionella att spela en aktiv roll i att identifiera och stötta utsatta barn Rädda Barnen vill: Bidra till att öka förståelsen hos professionella som möter barn om våldets skadliga effekter Visa på betydelsen av att upptäcka utsatta barn i tid Bidra till att öka acceptansen hos professionella att spela en aktiv roll i att identifiera och stötta utsatta barn

18 Rädda Barnens krav Att våldsutsatta barns behov av stöd och hjälp tillgodoses i betydligt större omfattning än vad som sker idag Nationell satsning på metodutveckling som ökar möjligheten för tidig upptäckt och att drabbade barn nås av tidiga stödinsatser Att vuxna som jobbar med barn har kunskap om våld i nära relationer och färdighet att ställa frågor om våldsutsatthet Rädda Barnen efterlyser nationella riktlinjer som tydliggör elevhälsans och andra barnnära verksamheters roll, ansvar och arbetsmetoder i syfte att förebygga och motverka våld mot barn.

19 Karin Blomgren Socionom, Tematisk rådgivare Rädda Barnen