Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Vision – Värdegrund – Mål
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Samhällsekonomi 2.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur gör vi det nya Pajala Kommun attraktivt? Var börjar vi? a 2 3 bcd e f 1 Rusta upp bef. Bad- och fritidsanläggnin gar XXX ♥♥ Ungdomar XX Attraktiva.
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Resmål och resvägar Val av transport.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Lars Wallrup, Attraktiv region Eivor Bryngelson Lars Wallrup,
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Building Bridges and Breaking Bonds
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
3 100 medarbetare 125 kontor kunder Sveriges ledande företag inom revision och rådgivning gör nu en satsning på området ”regional utveckling”
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
OECD Territorial Review Skåne. Syfte: för att ha ett bra kunskapsunderlag inför det kommande regionala utvecklingsprogrammet och det nya strukturfondsprogrammet.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Näringsdepartementet
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Ann-Ci Jonsson Akademi Norr.
Mobilsera för Tillväxt – agenda för Smart Specialisering i Dalarna
”Blod, möda, tårar och svett” – en diskussion om global konkurrens och ödesfrågor i tillväxtpolitiken.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
FLYTTA TILLBAKA? ALDRIG! Vem går egentligen mot strömmen?
AKADEMIKER + LANDSBYGD =SANT Utmaningar och möjligheter.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Ledarskap för framgång
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Ulf Tynelius.
REGional Utvecklingsstrategi
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Svenskt näringsliv i ett geografiskt perspektiv (F 1)
Skövde! välkommen till.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Produktion, handel och transport
Vad innebär regionbildningen?
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Där idéer blir verklighet
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
20 års utvecklingsarbete tillsammans och resan fortsätter
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi omsätta detta i Dalarna? Underlag till diskussion

Konkurrenstanken och jakten på attraktivitet Regional tillväxtpolitik: kluster, innovationer, smart specialisering – alla regioner försöker hitta sin nisch Många regioner har liknande tillgångar och förutsättningar –Varifrån kommer tillväxten? Nya marknader, nya invånare, nya företag Vissa regioner har en negativ utveckling som är svår att vända - omställning och diversifiering av näringslivet kanske krävs Många regioner och platser marknadsför sig med samma argument – vacker natur, bra service och omsorg, attraktivt företagsklimat

Platsmarknadsföring – varför och till vem? Marknadsföringen av platser är komplex – har lett till fokus på image och varumärken: -Hur platser uppfattas av olika människor (image) -Hur en plats identitet kommuniceras (varumärke) Hur uppfattar Dalarnas invånare och företag Dalarna och kommunerna? Vet vi det? Hur vill vi att Dalarna och din kommun ska uppfattas? Vem ska kommunicera varumärket? Alla? Studier visar att platsmarknadsföring (kampanjer) inte leder till önskade effekter…

Vad säger forskningen om attraktiva platser? Från teorier om ”business climate” till ”people’s climate” – fokus på människor som dragningskraft för andra människor Richard Floridas teori om den ”kreativa klassen” – vissa typer av människor skapar tillväxt och attraktivitet hos platser – positiv spiral för inflyttning Revideringar av teorin tar fram följande yrken som viktiga: - Högteknologiska yrken - Konstnärer/artister - Kvalificerade yrken och ledande befattningar - Lärare och utbildare Men…

Floridas teori har fått mycket kritik: storstadsperspektiv, fokuserar på hög lön, elitism (är bara vissa kreativa?), förklarar inte all tillväxt, kan inte appliceras i alla (några?) kontexter Omtolkningar av teorin lyfter fram betydelsen av kreativitet i andra sammanhang – turismindustrin som ett exempel: servicekunskap, öppenhet, teknologi, men inte minst det fjärde T:et – Territorial Assets, dvs natur- och kulturresurser!

Attraktiva platser i byar och småstäder? Livskvalitet, aktiv och rik fritid samt bra boende blir viktigare för vissa grupper – de attraheras oftare till små orter, till turistorter och till landsbygden Orter med en stor turismnäring är också orter som attraherar fler högutbildade, fler egenföretagare och fler personer med hög inkomst (exempel som studerats är Sälen och Idre). Inte bara med jobb inom turism!

Tolerans och mångfald? Innovation drivs av olikhet och brytningar av idéer – homogena platser är inte lika dynamiska Florida’s ”Tolerans” – kreativa människor dras till platser som är öppna för olikhet och individualism, exempel ”Gay Index”

Befolkningen som resurs - de som flyttar och stannar Generella mönster inom internationell, nationell och regional omflyttning (säkerhet, täthet, livskvalitet) Permanenta inflyttare: nyinflyttare, återflyttare – olika motiv Temporära/säsongsvisa flyttare: fritidshus, säsongsjobb Flyttmotiv: utbildning, jobb, boendemiljö, sociala nätverk, men framförallt livsfas De som inte flyttar – varför stannar de? Aktiva val eller kvarblivande? Mobila och immobila individer – hur ser vi på dem?

Attraktivitet – vad och för vem i Dalarna? Vad innebär det att se sin kommun som en turistdestination – Utmaningar? Fördelar? Vad betyder det att fokusera på ett ’människoklimat’ (people’s climate) och inte bara ett ’företagsklimat’? Går det att planera för större pluralism, olikhet och tolerans? Hur?

Tack !