Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Svenskt näringsliv i ett geografiskt perspektiv (F 1)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Svenskt näringsliv i ett geografiskt perspektiv (F 1)"— Presentationens avskrift:

1 Svenskt näringsliv i ett geografiskt perspektiv (F 1)
Industrialiseringen och det tidiga geografiska mönstret Industrins lokaliseringsmönster - koncentration eller spridning? Nya branscher - nya lokaliseringsmönster?

2 Industriella genombrottet (ca 1870-1910)
Inhemska förutsättningar: Befolkningsutvecklingen Jordbrukets omvandling Företagandet, ingenjörskonsten och uppfinningarna Järnvägens utbyggnad och elektrifieringen Teknisk utveckling Institutionella faktorer

3 Produktionsformernas geografi
Självhushållning Förlagssystem Fabrikssystem Nationell och global sammanflätning Regional förankring

4 Industrins omlokalisering från centrum till periferi
Olika former av omfördelning: Från innerstad till ytterområden Från stora till små orter Från starkt till svagt industrialiserade regioner Från centrumländer till perifera länder

5 Orsaker till omfördelningen:
Mark och lokaler Arbetskraft Transporter Regionalpolitik

6 Förnyelse av näringslivet
Högteknologisk industri (t ex elektronik- och dataindustri, läkemedelsindustri) Kunskapsintensiva tjänsteföretag (t ex IT- och dataföretag, biotechföretag)

7 Lokaliseringsbetingelser för högteknologiska verksamheter
Närhet till universitet och FoU-täta miljöer - högutbildad arbetskraft - samarbete kring forskning och utveckling Närhet till kunder och leverantörer Goda kommunikationsmöjligheter Miljöer med hög social och kulturell attraktionskraft (undvika gamla industriregioner)

8 Lokaliseringsbetingelser för kunskapsintensiva tjänsteföretag
Närhet till marknaden (i form av andra företag) Tillgång till välutbildad arbetskraft Generella agglomerationsfördelar


Ladda ner ppt "Svenskt näringsliv i ett geografiskt perspektiv (F 1)"

Liknande presentationer


Google-annonser