”Två sanningar närmar sig varann En kommer inifrån Den andra utifrån Där de möts får man få syn på sig själv” (Tomas Tranströmer)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Föräldramöte 12 september 2011
Kursplaner (årskurs 7-9)
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Processtödjare 16/
VATTEN, VATTEN, BARA VANLIGT VATTEN
Förmågor & Centralt innehåll
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Lärares planeringsarbete!
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Tema: Hållbar utveckling
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Energi del 1.
Varför?.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Psykologi Introduktion.
Computational thinking progression F-9
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
Geografi / samhällskunskap
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Hållbar utveckling.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

”Två sanningar närmar sig varann En kommer inifrån Den andra utifrån Där de möts får man få syn på sig själv” (Tomas Tranströmer)

Internationell kunskap Interkulturella möten Dialog Vetenskaplig kunskap Produktiv kunskap Praktisk klokhet Mångfald Självtillit

”Världen blir allt mindre – idag angår allt alla!” Ekonomiska frågor Ekologiska frågor Sociala frågor Hållbar framtid Utbildning och lärande

Internationella perspektiv UNESCO Att vara, veta, göra och leva tillsammans FN:s Millenniemål om bl.a demokrati och utbildning OECD Lärandens behov och det sociala kapitalet EU EU-programmet livslångt lärande Självförverkligande, aktivt medborgarskap, social integrering, och anställbarhet

Sveriges politik för global utveckling Världen har blivit mindre! Idag angår allt alla! Alla delar ska samverka och sträva i samma riktning En sammanhållen politik för internationell rättvisa kräver samordning på olika nivåer, lokalt-globalt Demokratiperspektivet

Lpfö, Lgr och lpf Social och kulturell mötesplats..i ett alltmer internationaliserat samhälle… (Lpfö) Se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang…skapa internationell solidaritet...(Lgr) Bidra till att människor får en identitet..som innefattar inte bara det svanska utan också det nordiska, europeiska och ytterst det globala…(Lpf) Eleven ska Läraren ska Rektor ska Alla ska

Från ord till handling Internationella dokument Sv. politik för global utveckling Läroplaner Kursplaner Pedagogisk och organisatorisk tillämpning Nationella ramar Lokalt frirum

Hållbar utveckling

Internationella programkontoret Stimulans, kunskap och verktyg Internationella utbyten, samarbete, utbildning och lärande utifrån ett interkulturellt perspektiv Integrerat och naturligt i målgruppens verksamhet Ekonomiskt stöd

Fryxellska skolan i Västerås Ön – en hållbar värld i ett framtidsperspektiv Kärnförmågorna & vårt Comenius - projekt Reflektion - hur? Kommunikation - skriftlig rapport - mail pals - inom gruppen Samarbete - den egna basgruppen - mellan skolans profiler -internationellt Kreativitet -skapa ön -skapa kultur, samhälle, traditioner Ansvar -globalt -gemensamt ansvar för ön

Olika uppdrag som eleverna ska arbeta med “Europe’s creators of the future” Projekt hemsida Påbörja ö-arbetet; ritning, demografi osv… Naturkatastrof som ön råkar ut för vilket leder till att vattnet blir förorenat. Redogörelse för katastrofen och lösning till problemet. Skolsystem National dag Kulturell “event”

Övergripande mål och riktlinjer i Lgr11 Mål Eleven: Har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället. Har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling, Kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter… Har kunskap om demokratins principer och utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska former. Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt, kritiskt tänka och självständigt formulera ståndpunkter grundade på etiska överväganden. Får möjligheter till ämnesfördjupning, överblick och sammanhang, och får möjlighet att arbeta ämnesövergripande.

Riktlinjer ur Lgr11 Alla ska: Förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle.

Samarbete med olika ämnen Geografi – Religionskunskap - Samhällskunskap Biologi – Kemi – Fysik Matematik Bild Engelska

Geografi Centralt innehåll i årskurs 7-9 Jordens klimat och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet och klimatförändringar påverkar människors levnadsvillkor. Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, Intressekonflikter om naturresurser Förnybara energitillgångar, till exempel sol och vindenergi och alternativa drivmedel. Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen. Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.

Religionskunskap Centralt innehåll i årskurs 7-9 Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar. Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.

Samhällskunskap Centralt innehåll i årskurs 7-9 De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter. Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld. Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen.

Biologi Centralt innehåll i årskurs 7-9 Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling. Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.

Kemi Centralt innehåll i årskurs 7-9 Människans användning av energi och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling. Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.

Fysik Centralt innehåll i årskurs 7-9 Energins flöde från solen genom naturen och samhället. Några sätt att lagra energi. Olika energislags energikvalitet samt deras för- och nackdelar för miljön. Försörjning och användning av energi historiskt och i nutid samt tänkbara möjligheter och begränsningar i framtiden. Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser. Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara jordens strålningsbalans, växthuseffekten och klimatförändringar.

Matematik Centralt innehåll i årskurs 7-9 Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer. Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga och matematiska situationer och inom andra ämnesområden. Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt. Avbildning och konstruktion av geometriska objekt. Skala vid förminskning och förstoring av två- och tredimensionella objekt.

Bild Centralt innehåll i årskurs 7-9 Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser. Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder. Presentationer av eget bildskapande. Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.

Engelska Centralt innehåll i årskurs 7-9 Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används. Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, satsbyggnad, ord med olika stilvärden samt fasta språkliga uttryck i det språk eleverna möter. Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang. Olika sätt att bearbeta egna framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter deras sy ften.