Läromedelsanalys Grupp 5 Tomas Glatz, Semere Russom, Fredrik Ferneryd, Paulina Berthilsson, Amanda Bergren.
Inledning Syftet: ● Sätta oss in i dagens läromedel för svenska årskurs ett. ● Att kunna utläsa och förstå vilka läs och skrivstrategier, metoder och teorier som ligger bakom. ● Att kunna utläsa och objektivt förstå och analysera läromedel.
Läromedlet
Frågeställning ● Vilka teorier och metoder om tidig läsinlärning bygger läromedlet på? ● Hur överensstämmer läromedlets upplägg och innehåll med vad som förväntas enligt Lpfö, Lgr11 och kursplanen i svenska? ● Vilka möjligheter ger läromedlet att jobba med textrörlighet och inferenser? ● Hur samverkar text och bild i läromedlet för att stödja läs och skrivinlärning.
Analys Teorier och metoder – Läseboken ● Syntetisk och analytisk ● Svårighetsgrader
Analys Teorier och metoder – Arbetsboken ● Uppbyggnad ● Syntetisk
Koppling till Lgr11 ● Språk, lärande och identitetsutveckling ● Alfabetet och alfabetisk ordning ● Sambandet mellan ljud och bokstav.
Textrörlighet ● Framåtriktad textrörlighet ● Bakåtriktad textrörlighet ● Utåtriktad textrörlighet
Inferenser ”Att göra inferenser är ett sätt att ge texten en personlig innebörd” (Keene & Zimmermann) Elevnära Inferensfrågor
Samverkan bild och text ● Symmetriska ● Skönlitterära böcker ● Öppna frågor
Avslutning ● Slutsats ● Egna tankar
Vår fråga ! ● Alfabetisk ordning, eller?