Läromedelsanalys Grupp 5 Tomas Glatz, Semere Russom, Fredrik Ferneryd, Paulina Berthilsson, Amanda Bergren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Advertisements

Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Närvaro!!.
Att skriva sig till läsning
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Att skriva en C-uppsats
Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht gråsugga.
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Språklig medvetenhet.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Presentation med PowerPoint för PA1
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Inledning och avslutning
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Välkomna ! Välkomna.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Källkritisk informationssökning
Röd tråd.
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Välkomna till Blackebergsskolan, förskoleklasserna och Rävlyan.
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
SUA – Skriva.
Läs- och skrivkurs 7 oktober - engelska
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
EVA-LENA HAPPSTADIUS Yrkesroll & Didaktiska konsekvenser.
Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Att skriva en resonerande text
Novellanalys.
Mål v.3 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Föreläsning Svenska II
Ale Kommuns avtal NE.se.
Utredande text Labbrapport.
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
B Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Katalogpost från Ferdosi som är leverantör
Presentationens avskrift:

Läromedelsanalys Grupp 5 Tomas Glatz, Semere Russom, Fredrik Ferneryd, Paulina Berthilsson, Amanda Bergren.

Inledning Syftet: ● Sätta oss in i dagens läromedel för svenska årskurs ett. ● Att kunna utläsa och förstå vilka läs och skrivstrategier, metoder och teorier som ligger bakom. ● Att kunna utläsa och objektivt förstå och analysera läromedel.

Läromedlet

Frågeställning ● Vilka teorier och metoder om tidig läsinlärning bygger läromedlet på? ● Hur överensstämmer läromedlets upplägg och innehåll med vad som förväntas enligt Lpfö, Lgr11 och kursplanen i svenska? ● Vilka möjligheter ger läromedlet att jobba med textrörlighet och inferenser? ● Hur samverkar text och bild i läromedlet för att stödja läs och skrivinlärning.

Analys Teorier och metoder – Läseboken ● Syntetisk och analytisk ● Svårighetsgrader

Analys Teorier och metoder – Arbetsboken ● Uppbyggnad ● Syntetisk

Koppling till Lgr11 ● Språk, lärande och identitetsutveckling ● Alfabetet och alfabetisk ordning ● Sambandet mellan ljud och bokstav.

Textrörlighet ● Framåtriktad textrörlighet ● Bakåtriktad textrörlighet ● Utåtriktad textrörlighet

Inferenser ”Att göra inferenser är ett sätt att ge texten en personlig innebörd” (Keene & Zimmermann) Elevnära Inferensfrågor

Samverkan bild och text ● Symmetriska ● Skönlitterära böcker ● Öppna frågor

Avslutning ● Slutsats ● Egna tankar

Vår fråga ! ● Alfabetisk ordning, eller?