Handledning för lärande Köpenhamn 20140127 Stefan Öberg Lena Steen Sofielundsskolan, Malmö Anna Österlund Skolverket.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Advertisements

Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Hälsa, lärande och trygghet
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
BFL Bedömning för lärande
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Institutionen för svenska språket
Mål HeLP 2016.
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
X 4.6 Hur stor är delen? Andelen = Delen Det hela Delen =
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Informationsmöte Välkomna!.
Gymnasiearbete 100 p.
Formativt lärande.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Kompetenscentrum för flerspråkighet
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Y 2.4 Delen Andelen = Delen Det hela
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Skolledningskonferens
Vg-regionens Sociala investeringsmedel
Timplan för grundskolorna i Angered
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Y 4.8 Problemlösning med ekvationer
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utvärdering och utveckling av föreningens motionsverksamheten
Gymnasiearbete 100 p.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Välkomna till Järla skola
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Handledning för lärande Köpenhamn Stefan Öberg Lena Steen Sofielundsskolan, Malmö Anna Österlund Skolverket

Uppdraget Syftet med uppdraget ska vara att utveckla metoder som är vetenskapligt grundade och verkningsfulla för att stödja eleverna i deras kunskapsutveckling och höja kunskapsresultaten. Syftet med uppdraget ska vara att utveckla metoder som är vetenskapligt grundade och verkningsfulla för att stödja eleverna i deras kunskapsutveckling och höja kunskapsresultaten. Handledning Läxhjälp Kontakter med vårdnadshavare Verksamhet utöver den ordinarie skoldagen Studie- handledning Studie- handledning Utökad undervisnings- tid

Ramar 10 skolor Låga resultat Sjunkande trend Belägna i utanförskapsområden Slutredovisas 17 april 2015 Totalt 60 miljoner kronor

Sofielundsskolan, en av de 10 F-9 skola i centrala Malmö Gammal skola/modern utrustning Många elever med annat modersmål än svenska Låg måluppfyllelse

Handledning för lärande Gick in i projektet augusti 2012 Handledning Kollegialt lärande Individuell coachning Fortbildning Handledning i modersmål

Hur har det gått? Ökad medvetenhet Större samsyn Bättre samarbete Fler redskap i ”den pedagogiska verktygslådan” Mindre tid för planering och annat pedagogiskt arbete

Projektet tar slut, utvecklingsarbetet fortsätter…