Personer med missbruksproblem – hur ser det ut och vad ska vi göra? Anders Tengström Docent i psykologi, Leg psykolog Karolinska Institutet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
Miljonprogram 2.0 med tillgängliga bostäder? Professor, leg. arbetsterapeut Susanne Iwarsson.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Funktionshinder och rehabilitering Föreläsning 2 februari 2011 Jörgen Lundälv.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SLUTSATSER: Missbruk beständigt över tid Behandling förutspådde inte förbättring Psykiatrisk sjukdom kom före missbruk Tung social & psykiatrisk situation.
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
Psykologisk och psykosocial behandling för ungdomar (12-18 år) Sven-Eric Alborn Leg.Psykolog, leg Psykoterapeut Utvecklingsledare Beroende Psykiatriförvaltningen.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och ungdomars utveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så möter vi behovet av kris –och traumastöd i Sörmland
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
De sju intelligenserna
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Varför läser ni religionskunskap?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Steg för livet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Brottsförebyggande Information
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Svenska i gymnasieskolan
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Barnskyddsdokumentation
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Barn och ungas delaktighet
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Hur påverkas vi av andras användning av alkohol, narkotika och tobak?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Spelmissbruk/spelberoende
Bodens ungdomsmottagning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Och det där med långsiktighet
Samordningsförbundet Väst
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Personer med missbruksproblem – hur ser det ut och vad ska vi göra? Anders Tengström Docent i psykologi, Leg psykolog Karolinska Institutet

Varför… utvecklar en del ungdomar missbruk och beroende av alkohol/droger när de flesta lär sig konsumera alkohol på en socialt acceptabel nivå utan påtagliga negativa följder eller provar droger enstaka gånger utan intention att fortsätta…

det beror på att… dessa ungdomar har fler riskfaktorer och färre skyddsfaktorer som samverkar till att öka sannolikheten att de hamnar i eller väljer utvecklingsspår som leder fram till missbruk/beroende…

Grunden En grundläggande bestämning av hur risk och skyddsfaktorer ska beskrivas är att de är uppsättningar av individuella särdrag, personliga kvalitéer, erfarenheter och individuella omständigheter som man som människa bär med sig genom livet. Betydelse De påverkar personens sätt att se på sig själv, hur och på vad man tänker, vilka värderingar och attityder man har, ens sätt att kommunicera med omgivningen och på ett mer generellt plan hur man ser på andra människor, företeelser och händelser i ens omgivning. Hur ska man se på risk- och skyddsfaktorer…

kontext Individens risk och skyddsfaktorer samspelar med risk- och skyddsfaktorer i individens omgivning. Faktorer som finns utanför individen kan ha karaktären av faktorer som finns hos andra personer som individen interagerar med men också faktorer på mer strukturell nivå som finns i individens livsmiljö. insikt Oftast kan inte individen själv beskriva det som en betraktare skulle uppfatta som risk- och skyddsfaktorer utan dessa faktorer är invävda i personens sätt att vara, tänka och fungera och är sällan direkt tillgängliga för individen själv att reflektera över

så vad vet vi om… risk och skyddsfaktorer…

de finns på alla nivåer… global nivå… samhällsnivå… grupp/lokalnivå familj/individ

vad betyder det att risk- och skyddsfaktorer finns på många nivåer… att utvecklingen av missbruk och beroenden är komplex och vår förståelse av den utvecklingen måste vara mångfacetterad…

är vi mångfacetterade i vår förståelse… nej vi låter oftast en orsak förklara varför människor hamnar i missbruk och beroenden…

några favoriter… fattigdom, utanförskap, stigma… tidiga trauman, inre konflikter… otillräckligt föräldraskap, gränssättning… bristande moral… missbruksgen, ADHD…

Dagens perspektiv Risk och skyddsfaktorer på samhälls-, grupp-, familje- och individnivå samverkar komplext Många risk och skyddsfaktorer är gemensamma för utveckling av brottslighet, missbruk och psykisk ohälsa Sannolikt är ingen enskild faktor vare sig nödvändig eller tillräcklig Inga särskilda riskfaktorer för män, kvinnor eller andra grupper eller kulturer Tar sig åldersadekvata uttryck och kan skifta i betydelse över tid och mellan individer

Insecure attachment Hostile to peers, socially inhibited Irritability Fearfulness Difficult temperament Head injury Motor, language, and cognitive impairments Early aggressive behavior Sexual abuse Negative self-image Apathy Anxiety Dysthymia Insecure attachment Poor social skills: impulsive, aggressive, passive, and withdrawn Poor social problem-solving skills Shyness Poor impulse control Sensation-seeking Lack of behavioral self-control Impulsivity Early persistent behavior problems Attention deficit/hyperactivity disorder Anxiety Depression Antisocial behavior Head injury Self-reported psychotic symptoms Riskfaktorer småbarnsåren Riskfaktorer - barnaåren

Konsekvenser Strukturella –Alla nivåer måste beaktas risker och skyddsmekanismer finns överallt i alla sammanhang –Mycket mer av generella preventionsinsatser mot tydligt definierade riskfaktorer –Holistisk syn på hur utveckling och förändring sker –Maximal effekt av interventioner sker rimligen om de integreras i det vardagsliv som personen lever i Praktiska –Viktigt att förstå hur riskfaktorer dynamiskt utvecklas över tid –Långvariga exponeringar för riskfaktorer är särskilt problematiska och därför viktiga att förebygga –Kortvariga exponeringar av traumatisk karaktär är viktiga att förebygga –Sluta hoppas på att enskilda interventioner kommer att ha stora effekter – eller att ”terapi” eller ”placeringar” automatiskt leder till något positivt

Årskonsumtion av ren alkohol (elever årskurs 9)

Allvarlig brottslighet senaste året (elever årskurs 9)

Resultat - Bakgrundsdata Kommunal / Friskola96/4% Storstad / Landsbygd43/57% Födda i Sverige92% Ma Pa födda i Sverige85/83% Svarsfrekvens 71% Medverkande 3421 st Medelålder18 år Kvinnor / Män52/48%

3421 ungdomar Inte provat droger Har provat droger 17% 83% Resultat – ej provat / provat

Depression Ångest Självkänsla Livstillfredställelse Ärftlig sårbarhet Personlighet Hedoni Fientlighet Impulsivitet Alexetymi Negativ affektivitet == ==

3421 ungdomar Inte provat droger Har provat droger Absolut inte Kanske Provat Inte mer Kommer fortsätta 64%36% 17% 83% 17%83% Resultat – framtida användning

viktig sanning… Det är inte enskilda riskfaktorer som avgör huruvida man som individ utvecklar missbruk utan antalet – det vill säga det är den samlade tyngden av alla svårigheter och risker som fäller avgörandet – samt i vilken utsträckning det finns skyddsfaktorer som kan motverka effekterna av riskfaktorerna

Fråga? Hur kan det komma sig att dessa faktorer är så starka att de kan bringa människor i fördärvet trots mångas försök att förhindra det?

Vi börjar med våra gener… Vi vet att missbruk/beroende har en stark genetisk komponent som ger sårbarheter… Men vad vi är med om under vår uppväxt är avgörande för om och hur vi utvecklar ett missbruk eller andra problem…

Mekanismen hur gener i samverkan med miljö utvecklar risk och skyddsfaktorer som sedan ökar sannolikheten att vi hamnar i vissa utvecklingsvägar beskrivs av epigenetiken…

Epigenetik Generna ger oss en ram att utvecklas inom Beroende på vad vi utsätts för förändras genernas uttryck Genom att koda in i genuttrycket vad vi är med som barn ökar organismens överlevnadschanser som vuxen

Samsjuklighet…

Samsjuklighet hos ungdomar med missbruk En viktig insikt… Ungdomar med tidiga missbruksproblem är högriskindivider och har oftast/nästan alltid omfattade problem inom en rad områden – bland dem är samsjukligheten med psykiatriska tillstånd upp till 90% Bland vuxna missbrukare är samsjukligheten runt 50% - varför då? I den gruppen har tillkommit personer som utvecklar missbruket i vuxen ålder som inte har psykiatriska problem

missbrukande ungdomar Samsjuklighet med missbruk och andra psykiatriska sjukdomar och tillstånd i vuxen ålder De med tidig debut och omfattande substansanvänd- ande i tonåren Begåvnings handikapp Depression Ångeststör- ningar ADHD Psykopati Bipolär störning Anti- socialitet Organisk hjärnskada Schizofreni

Exempel på en riskfaktor…

Hög begåvning är en skyddsfaktor för det mesta av problem som kan drabba människor i livet – och en av de få kända faktorer som kan moderera betydelsen av låg social klass avseende psykosocial utveckling

Låg begåvning är en välkänd riskfaktor för antisocialt beteende bland barn, ungdomar och vuxna med en genomsnittlig skillnad på 8 IK-poäng, då man jämför antisociala med kontroller avseende begåvning

Ungdomar och begåvning Ungdomar som börjar begå brott tidigt har lägre verbal IQ (Kratzer et al. 1999) Språkstörning vid 3 års ålder kan förutsäga kriminalitet vid 17 års ålder (Stattin et al., 1993) Låg verbal IQ sammanhänger med ungdomsbrottslighet (Lynam et al., 1993), tidig debut i brottslighet (Gibson et al., 2001; Moffit & Caspi, 2001) och upprepad brottslighet (Vermeiren et al., 2002)

Hur ser verbal begåvning ut i ett kliniskt material av ungdomar med missbruk?

Verbal begåvning (MU-flickor) 15

Verbal begåvning (MU-pojkar) 15

Det finns mera att fundera över…

Låg begåvning i barndomen är förknippad med psykiatriska diagonser så som schizofreni, depression och ångest som vuxen Batty et al. 2005; Koenen et al. 2009; Zammit et al. 2004

Koenen et al Data från the Dunedin Multidisciplinary Health and Development Study

Ytterligare ett exempel… Så vad vet vi om schizofreni…

Personer med schizofreni har en sju gånger ökad risk att ha en antisocial personlighetsstörning jämfört med normalbefolkning Personer med schizofreni har en 4-10ggr ökad risk att dömas för våldsbrott jämfört med normalbefolkning Femtio procent av alla personer med schizofreni kommer under sin livstid att möta kriterierna för missbruk/beroende Personer med schizofreni

Någon gång vårdats inneliggande med schizofrenidiagnos som huvuddiagnos

Vi är något på spåren

missbrukande ungdomar Samsjuklighet med missbruk och andra psykiatriska sjukdomar och tillstånd i vuxen ålder De med tidig debut och omfattande substansanvänd- ande i tonåren Begåvnings handikapp Depression Ångeststör- ningar ADHD Psykopati Bipolär störning Anti- socialitet Organisk hjärnskada Schizofreni

60% av alla ungdomar som har substansproblem, missbruk eller beroende möter samtidigt kriterierna för minst en psykiatrisk störning Armstrong & Costello, 2002 Graden av samsjuklighet bland ungdomar i normalpopulation

I en överväldigande majoritet av fallen uppträder symptomen på det psykiatriska tillståndet långt före första användandet av alkohol eller droger Förekomsten av uppförandestörning ökar risken för att senare utveckla ett missbruk/beroende alldeles särskilt Costello, Erkanli, Federman, & Angold, 1999 Disney, Elkins, McGue, & Iacono, 1999; Lewinsohn, Hops, Roberts, Seeley, & Andrews, 1993 Vad kommer först?

Hur ser det ut idag?

Ung och oberoende 180 ungdomar och deras föräldrar (270) har slumpmässigt valts ut från de som sökt sig till Maria Ungdom under våren 2004 De har intervjuats och fått fylla i självskattningsformulär med avseende på psykiatrisk problematik, missbruksutveckling, psykosocial funktion, personlighetsdrag, anknytning, begåvning, skolprestationer, fritidsaktiviteter, relationer, familj, vänner, aggressivitet och kriminalitet Lärare har fått skatta ungdomens skolprestation samt beteende Journalskattningar görs för att kartlägga familjens bakgrund Ett halvår samt vid ett år efter den ursprungliga intervjun följs ungdomarna upp med nya intervjuer och skattningar Ett år efter ursprungsintervjun samlas socialtjänstens akter in Jämförelsen med andra ungdomar sker genom ett samarbete med Örebro universitet

Ung och oberoende Psykiatriska/missbruksproblem Ungdomar Föräldrar

Ung och oberoende Livstid PojkarFlickor Psykiatrisk diagnos inklusive missbruksdiagnoser 85%92% Psykiatrisk.diagnos exklusive missbruksdiagnoser 82%90% Någon missbruks/ beroendediagnos 57%59% Alkoholmissbruk/ beroendediagnos 48% (15)44% (15) Narkotikamissbruk/ beroendediagnos 37% (15)36% (15)

Pågående PojkarFlickor Psykiatrisk.diagnos inklusive missbruksdiagnoser 74%73% Psykiatrisk.diagnos exklusive missbruksdiagnoser 67% Någon missbruks/ beroendediagnos 41%38% Alkoholmissbruk/ beroendediagnos 27%30% Narkotikamissbruk/ beroendediagnos 20% Ung och oberoende

Livstid MammaPappa Psyk.diagnos inklusive missbruksdiagnoser 80%70% Psyk.diagnos exklusive missbruksdiagnoser 77%60% Någon missbruks/ beroendediagnos 22%37% Alkoholmissbruk/ beroendediagnos 17%32% Narkotikamissbruk/ beroendediagnos 9%20%

Livstid PojkarFlickor Depression40%64% Uppförandestörning63%44% Fobier17%48% Ätstörningar2%22% Paniksyndrom4%20% De fem vanligaste psykiatriska problemen hos MU-ungdomar De fem vanligaste psykiatriska problemen hos MU-ungdomar

Uppförandestörning

Minst tre av följande kriterier uppfyllda under en 12- månaders period Hotar trakasserar eller förödmjukar ofta andra Påbörjar ofta slagsmål Har använt vapen Visat fysisk grymhet mot någon människa eller djur Stulit under direkt konfrontation med offret Har tvingat någon till sexuellt umgänge Har stuckit något i brand Har avsiktligt förstört andras egendom Har brutit sig in i bostad, lokal eller bil Ljuger ofta i syfte att uppnå fördelar eller undvika konsekvenser Har tillskansat sig värden utan direkt konfrontation Ofta ute på nätterna trots förbud (före 13 års ålder) Har rymt hemifrån minst två gånger Skolkar ofta från skolan (före 13 års ålder) Uppförandestörning – DSM-IV

Antisociala ungdomar Mellan 1/3 –2/3 av de med uppförandestörning kommer att som vuxna möta kriterierna för antisocial personlighetsstörning – gäller både pojkar och flickor… De med antisocial personlighetsstörning utgör ca 5% (män) och 0.5-1% (kvinnor) av befolkningen Dessa svarar för ca 70% (män) respektive 30% (kvinnor) av alla brott som begås 80-95% är missbrukare Övriga uppvisar fortsatta svårigheter till anpassning i samhället (legala – psykosociala) Hur går det sen?

Tjejer och depression

Tjejer 16 år Utan diagnos Depression Något användande52%89% Rökning8%42% Alkoholanvändande50%74% Cannabisbruk6%39% Annan drog1%30% Missbruk eller beroende 1%35% Substansanvändande och depression Great Smoky Mountain Study – North Carolina

Missbrukande ungdomar Samsjuklighet med missbruk och andra psykiatriska sjukdomar och tillstånd i vuxen ålder De med tidig debut och omfattande substansanvänd- ande i tonåren Begåvnings handikapp Depression Ångeststör- ningar ADHD Psykopati Bipolär störning Anti- socialitet Organisk hjärnskada Schizofreni

Interventionsmodell

Individnivå Tidig debut i substansanvändande (statisk) Tidig debut i normbrytande beteende (statisk) Ärftlighet för missbruk/beroende/antisociala beteenden/psykisk sjukdom (statisk/dynamisk) Trauma och/eller övergrepp (statisk) Impulsivitet/hyperaktivitet (dynamisk Bristande skolprestationer (dynamisk) Depression/ångest (dynamisk) Antisocialt beteende (dynamisk) Missbruk/beroende (dynamisk) Interpersonell nivå Missbruk/beroende och/eller antisociala beteenden i biologisk ursprungsfamilj eller hos fosterföräldrar (Statisk) Konflikter i familjen – bevittnat våld i familjen (statisk/dynamisk) Bristande tillsyn av barnet/ungdomen, inkonsekvent uppfostringsstil (statisk/dynamisk) Umgänge med kamrater som använder substanser och/eller är kriminella (dynamisk) Oppositionell attityd mot lärare och vuxna (dynamisk) Avsaknad av ”vettiga” fritidsaktiviteter (dynamisk) Faktorer i samhället Sämre socioekonomiska förhållanden (statisk) En avsaknad av ställningstagande mot substansanvändning/antisociala beteenden bland vuxna (dynamisk) Positiv inställning till alkohol och droganvändning/antisocialt beteende bland ungdomar (dynamisk Hög tillgänglighet (droger, alkohol, vapen, gäng, arenor) (dynamisk) Upplevelse av socialt utanförskap (dynamisk) Specifika riskfaktorer

Individnivå Hög självvärdering (dynamisk) Förmåga att hantera uppkomna situationer på ett funktionellt sätt (coping skills) (dynamisk) Förmåga till emotionell självreglering (dynamisk) Engagemang i och kopplingar till två eller fler av följande sammanhang: skolan, vänner, idrott, jobb, religion, kultur (dynamisk) Interpersonell nivå Goda föräldrafärdigheter (struktur, monitorering, förutsägbarhet), (statisk/dynamisk) Positiva vuxna förebilder (dynamisk) ”Vettiga” kamrater (dynamisk) Faktorer i samhället Närsamhället förmedlar positiva regel- och normsystem (dynamisk) Liten tillgänglighet (dynamisk) Utbud av sociala, fritids, och kulturella aktiviteter (dynamisk) Meningsfull sysselsättning (om ej i skola), (dynamisk) Upplevelse av fysisk och psykisk trygghet (dynamisk) Specifika skyddsfaktorer

övergripande princip… insatser/intervenioner/vård skall inriktas på att få bort riskfaktorerna eller minska betydelsen av dom samt stärka eller tillskapa skyddsfaktorer… …Detta sker genom mobilisering av närsamhällets samtliga resurser… …och ska ske så tidigt som möjligt – helst i barnaåren

Riskfaktorer Bedömning Skyddsfaktorer Missbruk Antisocialt Insatsområden Insatser Livsområden IndividuellaGrupp Operativa insatsmål Psykiatri Öka/Minska sannolikheter Psykosocial funktionsnivå Vänner/ familj Specifika Jobb/skola/ annat Individuell vardag

Konsekvenser för interventioner Alla former av interventioner måste justeras till den funktionella nivån för varje klient/patient – underlåtenhet att så göra ökar substantiellt risken för behandlingssammanbrott/misslyckande Det finns lite rum för en klinisk praktik som bara inbegriper ett standardprogram för diagnosgrupper/klientgrupper

Intervention 2.0 Mål - Öka funktionsnivån och hitta magnetremsan Hur - övergripande: –Fokus på risk och skydd – skapa staket –Fokus på egenvård, ansvar och värderad riktning – kontextuell psykologi –Fokus på konkreta livsfärdigheter Hur i praktik –Bedömning av risk/skyddsfaktorer –Konkreta utvärderingsbara insatser för R/S-faktorer –Terapeuter fungerar som koordinatorer/behandlingsledare/handledare –Systematisk färdighetsträning med psykopedagogik som bas